۱۵ مرداد ۱۳۹۰، ۱۲:۴۵

تکنولوژی به غسالخانه ها رسید/ غسل مکانیزه میت در کرج!

تکنولوژی به غسالخانه ها رسید/ غسل مکانیزه میت در کرج!

کرج - خبرگزاری مهر: در حالی که این روزها تکنولوژی با زندگی روزمره انسانها در هم تنیده شده، از این پس بدرقه از این دنیا نیز با با ورود دستگاههای مکانیزه به غسالخانه ها با بهره مندی از تکنولوِژی خواهد بود و رفته رفته از سختی کار غسالان کاسته می شود.

 

به گزارش خبرنگار مهر، پاهایت به سستی قدم برمی دارد، به در آهنی بزرگی میرسی که گویی با همه عظمتش برای ورود تو تنگ است، صدای شیون و فغان صاحبان عزا در سراسر محوطه پیچیده است.

در باز می شود، دو نفر جلو می آیند، لباسهای بلند سبز، دستکش و چکمه مشکی به پا دارند و در حالیکه ماسک بزرگی بیش از نیمی از صورتشان را پوشانده است، تو را به داخل راهنمایی می کنند.

بوی صدر و کافور همه جا پیچیده، برای لحظه ای تمام ذهنت را مرگ درگیر می کند و ناگهان در میان هیاهوی بیرون به آرامش و سکوت درون غسالخانه می رسی ......

اینجا انگار کسی حرفی برای گفتن ندارد، از پشت پنجره شیشه ای تنها بغض و اشک صاحبان عزاست که سرازیر می شود و انها برای آخرین لحظات در حال خداحافظی با امواتشان هستند.

دو نفر به سرعت اموات را بر روی سطح فلزی جابجا می کنند و با بهره گیری از مقداری کف و آب بدن میت را غسل داده و لباس آخرت را همراه صدر و کافور بر تن میت می کنند.

با خروج یکی، میت دیگری بر روی میز غسالخانه می آید و غسالان نسخه آخر او را نیز میپیچند و بدرقه خانه ابدیش می کنند.

 شاید خیلی ازمردم کار در غسالخانه را سخت ترین کار روی زمین می دانند ....

اما جالب است بدانید دیگر کار در غسالخانه سخت ترین کار روی زمین نیست و از این پس به مدد تکنولوژی قرار است غسالان تنها با ماشینهای مکانیزه و فشردن دکمه های دستگاه، اموات را شستشو وغسل دهند.

چند ماه پیش وقتی برای اولین با زمزمه ورود دستگاههای مکانیزه شستشوی میت به غسالخانه در آرامستان های مشهد پیچید نظارت گوناگونی از سوی مردم و مراجع در خصوص این مسئله مطرح شد اما در نهایت اغلب مراجع استفاده از این دستگاهها را با رعایت مسائل شرغی بلامانع دانستد.

این گونه بود که تکنولوژی که این روزها از لحظه تولد همراه ماست، رفیق خانه ابدی نیز شد و تا واپسین لحظات حضور در این دنیا قرار است ما را همراهی کند.

آری از این پس علاوه بر مشهد با ورود دستگاههای مکانیزه غسل میت در کرج نیز اموات با این دستگاهها شستشو و غسل داده می شوند.

گفتنی است ورود و ساخت این دستگاهها حاصل کار پژوهشی دو ساله در دانشگاه فردوسی مشهد و اجرای آزمایشی در تعدادی از آرامستانهای همین شهر است.

مدیر عامل سازمان آرامستانهای شهرداری کرج در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر از خرید دستگاه مکانیزه غسل میت خبر داد و اظهار داشت: تا پایان سال جاری با رعایت مسائل شرعی در بهشت سکینه(س) غسل میت به صورت مکانیزه انجام می شود.

علی فرجامی افزود: در حال حاضر غسل مکانیزه میت در مشهد مقدس انجام می شود که در این زمینه در این کلانشهر نیز مقدمات این مهم در حال انجام است.

دستگاههای مکانیزه شستشو و غسل میت به آرامستانهای کرج می آید

این مسئول با اشاره به بهداشتی بودن غسل مکانیزه اعلام کرد: برای اجرای این طرح و تجهیز دستگاه ها، استفتائات مربوطه از علما و صاحب نظران اخذ شده است.

وی در تشریح فعالیت این دستگاهها گفت: اپراتور و دو ناظر شرعی بر عملیات شستشو هر میت که 20 دقیقه طول خواهد کشید، نظارت دارند.

فرجامی همچنین با اشاره به اجرای این طرح در مشهد مقدس گفت: برای مثال در آنجا اپراتور دستگاه از میان غسال ها انتخاب شده است.

وی عنوان کرد: با استفاده از این دستگاه، میت ضربه یا تکان نخواهد خورد و دستگاه به صورت گردشی جسد را خواهد شست.

فرجامی کاهش مخاطرات و آلودگی‌های بهداشتی، حفظ کرامت میت و کاهش قابل توجه مصرف آب را از مزایای دستگاه شتسشوی مکانیزه اموات ذکر کرد .

 قطعا بهره گیری از دستگاههای مکانیزه غسل میت که حاصل کار پژوهشی دانشگاهی است، رفته رفته از سختی کار غسالان نیز خواهد کاست و از طرف دیگر نشان خواهد داد این روزها تکنولوژی تا لحظه مرگ نیز انسان را همراهی خواهد کرد.

...........................................

گزارش: اعظم کریمی

کد خبر 1376465

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • پدر بزرگم امروز فوت کرد 💔💘 IR ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
      0 0
      خدا محافظ تون باشه