۱۹ شهریور ۱۳۹۰، ۹:۲۹

داروخانه های خراسان شمالی غرق در گرداب مشکلات

داروخانه های خراسان شمالی غرق در گرداب مشکلات

بجنورد - خبرگزاری مهر: مطالبات داروخانه های خراسان شمالی از سازمانهای بیمه گر آنها را غرق در مشکلات مالی کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، عدم پرداخت به موقع مطالبات داروخانه ها از سوی سازمانهای بیمه گر که موجب افزایش استهلاک سرمایه شده است، افزایش تعداد داروخانه ها نسبت به جمعیت استان، افزایش هزینه ها طی سال گذشته، هزینه های بیمه کارگری و عدم رعایت ضوابط ساعت کاری از سوی برخی داروخانه ها از جمله مهمترین مشکلات مدیران داروخانه های خراسان شمالی است. 

در همین راستا، محمد تقی جهانیان یکی از داروسازان شهرستان بجنورد، با تاکید بر این نکته که معوقات بیمه از مهمترین معضلات پیش روی داروسازان این استان است، اظهار داشت: بیمه تامین اجتماعی بعد از شش ماه در چند روز اخیر مطالبات داروخانه ها را پرداخت کرده است.

وی گفت: آخرین پرداختی بیمه خدمات درمانی به داروخانه ها در فروردین و اردیبهشت ماه بوده و ارتش نیز در اردیبهشت ماه مطالباتش را پرداخت کرده است.

10 درصد درآمد داروخانه ها به صورت نقدی است/ تاخیر در پرداخت مطالبات بیمه ای

وی افزود: این در حالی است که بخش عمده ای از خدمات ارائه شده داروخانه ها به مشتریان به صورت بیمه ای و تنها 10 درصد از خدمات به صورت نقدی است.

این دکترای دارروسازی یاد آور شد: دپو شدن سرمایه داروساز در طولانی مدت موجب می شود تا داروخانه ها در تامین هزینه خرید دارو و پرداخت حقوق پرسنل با مشکل مواجه شوند.

وی هزینه بیمه کارگری را از دیگر مشکلات عنوان کرد و گفت: چه گونه است که داروسازان باید هزینه های بیمه کارگری را به موقع بپردازند اما سازمان تامین اجتماعی با شش تاخیر مطالبات را به داروخانه ها پرداخت می کند.

جهانیان با تصریح بر این مطلب که طی سالهای اخیر شمار داروخانه ها نسبت به جمعیت شهرستان بجنورد افزایش یافته است، گفت: داروسازان باید در صنایع و یا در داروخانه فعال شوند، این در حالی است که، آنان به علت عدم جذب در صنایع به راه اندازی داروخانه مبادرت می کنند.

وی تاکید کرد: هر چند که این امر هنوز مشکل ساز نشده است، با این وجود در صورت تداوم این روند، داروسازان استان در چند سال آینده با مشکل مواجه می شوند و شماری از آنان تعطیل خواهند شد.

دکتر یحیی شه پرست مدیر داروخانه شبانه روزی شهرستان اسفراین  نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اذعان داشت: بد قولی بیمه ها در پرداخت به موقع مطالبات به دارو خانه ها موجب شده که برای پرداخت سر رسیدها یمان با مشکل روبرو شویم.

وی افزود: اغلب داروسازان برای خرید داروها از بانک وام می گیرند.

دکتر نوشین قلی زاده نیز در گفتگو با خبرگزاری مهر در پاسخ به این سوال که آیا قید زمان برای پرداخت مطالبات در انعقاد قرارداد بین داروخانه با بیمه ها لحاظ می شود، گفت: در قراردادها زمان دریافت مطالبات برای داروخانه از بیمه قید نمی شود.

وی تصریح کرد: در قراردادهایی که منعقد می شود، داروخانه ها مبتنی بر دستور العمل بیمه ها نسخه می پیچند، این در حالی است که بیمه ها در پرداخت مطالباتشان به داروخانه ها تا شش ماه نیز تاخیر دارند.

دکتر فرزاد افضلی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص سایر مشکلات داروسازان استان گفت: نبود یک نظام هماهنگ برای مدیریت بیمه داروها بسیار ملموس است.

افزایش چشمگیر داروخانه ها/ تنوع در قیمت داروها زمینه سوء استفاده را ایجاد کرده است

وی با اشاره به بیمه های مختلف از قبیل تامین اجتماعی، نیروهای مسلح، کمیته امداد و خدمات درمانی، تصریح کرد: یک قلم دارو در پوشش بیمه های مختلف دارای قیمتهای متفاوتی است که این تفاوت قیمت اغلب اوقات برای مشتریان سوء تفاهم ایجاد می کند.

علاوه بر این، وی تاکید کرد: تفاوت نرخ اقلام دارویی در بیمه های مختلف، کار داروخانه ها را بسیار پیچیده کرده است که گاهی در فروش دارو به مشتری جابه جایی قیمت نیز اتفاق می افتد.

مدیر یکی دیگر از داروخانه های خراسان شمالی در این خصوص عنوان کرد: سازمانهای بیمه گر تنها، داروهای ایرانی که دارای قیمت کمتری هستند را پوشش می دهد.

لزوم پوشش بیمه ای داروهای خارجی

وی با تاکید بر این نکته که سود فروش داروهای خارجی بیش از پنج تا شش درصد نیست، اذعان داشت: بیمه ها نسبت به پوشش داروهای خارجی نیز می بایست تجدید نظر کنند.

این در حالی است که، داروخانه ها یک صنف خدماتی هستند و مشکلاتی که آنان در زمینه بیمه داروها و دریافت مطالبات دارند بر ادامه فعالیتشان تاثیر منفی گذاشته است.

علاوه بر این، شماری از داروخانه های شبانه روزی استان در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر مشکلات یاد شده، در خصوص عدم رعایت ساعت کاری از سوی داروخانه های روزانه استان نیز گلایه مند بودند.

لزوم رعایت ساعات کاری داروخانه های روزانه

در این خصوص یکی از مدیر داروخانه های شبانه روزی استان، عنوان کرد: داروخانه های شبانه روزی موظفند در طول 24 ساعت شبانه روز حتی روزهای تعطیل ارائه خدمات دهند و داروخانه های روزانه نیز باید روزانه به مدت 12 ساعت فعالیت داشته باشند.

وی تاکید کرد: ساعت کاری داروخانه در پروانه مسئولان فنی داروخانه ها قید شده است.

وی با بیان اینکه، داروخانه های شبانه روزی در تعامل با مدیران داروخانه های روزانه نمی توانند به طور مستقیم از آنان بخواهند که ساعت کاری را رعایت کنند، عنوان کرد: معاون غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی استان وظیفه نظارت بر اجرای ضوابط را بر عهده دارند.

وی تاکید کرد: در صورتیکه این ضوابط ساعت کاری رعایت نشود، دانشکده علوم پزشکی استان در خصوص نظارت بر رعایت این ضوابط کوتاهی کرده است.

یکی دیگر از مدیران داروخانه های شبانه روزی استان نیز گفت: در گذشته یکی از مدیران داروخانه شبانه روزی در استان نسبت به این تخلف اعتراض کرده بود و خواستار نظارت دانشکده علوم پزشکی استان نسبت به رعایت ساعت کاری از سوی داروخانه های روزانه شده بود که به دنبال این اعتراض، داروخانه اش پلمپ و وی مجبور به ادامه فعالیت در استانی دیگر شد.

مدیران داروخانه های شبانه روزی دو شهرستان دیگر خراسان شمالی تاکید کردند: ساعت کاری، تعداد پرسنل و مسئول فنی داروخانه شبانه روزی و هزینه های آنان در پرداخت قبوض برق و گاز بسیار بیشتر از یک داروخانه روزانه است.

وی افزود: این در حالی است که داروخانه شبانه روزی ملزم به رعایت ضوابط و ساعت کاری است در حالیکه داروخانه روزانه خود را ملزم به رعایت این قوانین نمی دانند.

نظارتی بر ساعت کار داروخانه ها وجود ندارد

یکی از مدیران داروخانه های روزانه استان در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص دلیل عدم رعایت ساعت کاری داروخانه های روزانه اظهارداشت: معاونت غذا و داروی استان هیچ نظارتی بر رعایت ساعت کاری داروخانه های روزانه استان ندارد.

وی افزود: برخی داروخانه های روزانه قانون 12 ساعت کاری را رعایت نمی کنند و آنان بیش از این ساعت در روز خدمات می دهند.

70 درصد مردم خراسان شمالی تحت پوشش بیمه ای هستند

رئیس انجمن داروسازان خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص برخی مشکلات پیش روی داروخانه های استان عنوان کرد: با توجه به اینکه 70 درصد از مردم استان تحت پوشش بیمه هستند، با این وجود سازمانهای بیمه گر نیز مطالبات داروسازان را با تاخیر پرداخت کنند و این امر سبب می شود که سرمایه آنان دپو شود.

آرمان ریحانی گفت: این مشکل موجب شده است تا داروخانه توان خرید دارو نداشته باشند و از طرف دیگر بیماران نیز سرگردان شوند.

وی تصریح کرد: داروسازها برای تامین هزینه های خرید دارو مجبور به گرفتن تسهیلات از بانکها هستند، این در حالی است که سرمایه آنان به مدت شش تا هفت ماه در گردش نبوده است و بانکها از دادن تسهیلات خودداری می کنند.

وی افزود: در این شرایط داروسازان استان نسبت به دریافت وامهایی با بهره 22 تا 23 درصد از بانکهای خصوصی روی می آورند.

ریحانی تاکید کرد: قراردادی که بین داروسازها و داروخانه ها بسته می شود یک طرفه است.

 وی عنوان کرد: انجمن داروسازان ایران در تلاش است تا برای حل این مشکل قراردادهایی را تنظیم کند که یک جانبه نباشد.

معیار تاسیس داروخانه در خراسان جنوبی برعکس شده است

علاوه بر این وی در خصوص روند گشایش داروخانه های جدید در استان نیز اظهار داشت: بر طبق استانداردها باید به ازای هر چهار مطب عمومی یک داروخانه راه اندازی شود که این معیار اکنون در این استان برعکس شد است.

در ادامه سرپرست مدیریت درمان تامین اجتماعی خراسان شمالی نیز در پاسخ به پرداخت مطالبات بیمه تامین اجتماعی به داروخانه های استان اعلام کرد: تا پایان اسفند ماه تمامی مطالبات به داروخانه ها پرداخت شده است.

با این وجود، سعید سید علی اکبری تاکید کرد: عقد قررداد به صورت آگاهانه بین داروخانه ها و بیمه تامین اجتماعی منعقد می شود.

وی یادآور شد: این سازمان از وضعیت داروخانه ها آگاه است که در همین راستا پرداخت مطالبات آنان را در اولویت وظایف قرار داده است.

وی همچنین در خصوص بیمه داروهای خارجی اظهار داشت: داروها بر اساس مصوبه شورای عالی بیمه خدمات درمانی کشور بیمه می شوند و در صورتیکه دارویی تحت پوشش بیمه ای قرار گیرد به دفتر اسناد پزشکی سازمان تامین اجتماعی اعلام و اجرایی خواهد شد.

علاوه بر این سید علی اکبری در خصوص تفاوت قیمت دارو در بیمه های مختلف گفت: قیمت دارو در بیمه های مختلف که تحت پوشش شورای عالی خدمات درمانی باشد، یکسان است.

در ادامه معاونت غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در خصوص نظارت بر ساعت کاری داروخانه های روزانه، گفت: ساعت کاری داروخانه های روزانه 12 ساعت است که در حال حاضر آنان از هشت صبح تا 11 شب فعالیت دارند.

سید علی وکیلی با اشاره به انجام بازرسی از داروخانه ها عنوان کرد: شاهد بودیم که شماری از داروخانه های روزانه علاوه بر اینکه ساعت کار را رعایت نمی کنند در روزهای تعطیل نیز فعالیت دارند.

وی تصریح کرد: در مرحله نخست با داروخانه های متخلف تذکر و اخطار کتبی داده می شود و در صورت تداوم تخلف، پرونده آنان به کمیسیون ماده 11 دانشکده علوم پزشکی ارسال و از آنجا به تعزیرات حکومتی ارجاع می شود.

وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد پرونده به تعزیرات حکومتی استان ارجاع شده است، گفت: آماری در اختیار ندارم.

وکیلی عدم پرداخت به موقع مطالبات داروخانه ها از سوی سازمانهای بیمه گر، پرداخت سر رسیدها را از مهمترین دلایل تخلف عدم رعایت ساعت کاری داروخانه روزانه در استان بیان کرد.

محمد مهدی مهاجریان مقدم، مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان شمالی نیز در خصوص ارجاع پرونده داروخانه های متخلف روزانه اعلام کرد: طی دو سال گذشته هیچ پرونده ای از سوی دانشکده علوم پزشکی استان به این اداره کل ارجاع نشده است.

کد خبر 1403341

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha