۲۸ شهریور ۱۳۹۰، ۹:۱۳

گزارش خبری/

هدایت سلیقه بازار به سوی گل های مصنوعی/ صنعت گل وگیاه پژمرده می شود

هدایت سلیقه بازار به سوی گل های مصنوعی/ صنعت گل وگیاه پژمرده می شود

رشت - خبرگزاری مهر: ایران هیچ گونه نیازی به واردات گل ندارد متاسفانه برخی افراد سودجو با واردات بی رویه سلیقه بازار را به سوی گل های خارجی و مصنوعی هدایت می کنند.

 به گزارش خبرنگار مهر، ایجاد "طراوت و شادابی" از مهمترین اهداف استفاده از گل های طبیعی در محیط های مختلف است و مصرف کنندگان معتقدند که آن طراوت و شادابی که گل های طبیعی دارند، گل های مصنوعی ندارند.

در بسیاری از کشورها به ازای هر نفر روزانه یک شاخه گل به فروش می رسد درحالیکه در ایران با توجه به تولید سالانه دو میلیارد و 300 میلیون شاخه گل روزانه به ازای هر 15 نفر یک شاخه گل به فروش می رسد.

 جلوی واردات بی رویه گل هـای مصنوعی گرفته شود 

یک کارشناس باغبانی در این باره گفت: واردات بی رویه گل هـای مصنوعی موجب شده که مردم از گل های طبیعی فاصله بگیرند.

حسن گل محمدی با اشاره به فرهنگ استفاده از گل های مصنوعی افزود: فرهنگ مصرف مردم را برای استفاده از گل طبیعی باید تغییر داد و جلوی واردات بی رویه و غیرمجاز گل های مصنوعی را گرفت.

وی اظهارداشت: اگر هر یک از موسسات و ادارات به جای گل هـای مصنوعی از 50 گلدان گل طبیعی استفاده کنند حدود 15 هزار گلدان گل طبیعی از تولید کنندگان خریداری می شــود.

این کارشناس باغبانی ادامه داد: اگر فرهنـگ استفاده از گل های طبیعی در خانوارهای ایرانی نهادینه شود و هر خانوار فقط یک گلدان گل طبیعی را جایگزین گل مصنوعی کنند میلیاردها ریال ارزش اقتصــادی برای تولید داخل به همراه دارد.

فرهنگ سازی مناسبی برای خرید گل طبیعی در کشور وجود ندارد

به هر حال در ایران گل و گیاه مناسبتی به فروش می رسد و فرهنگ سازی مناسبی برای خرید گل طبیعی وجود ندارد، با توجه به شرایط مناسب اقلیمی کشور به ویژه در استان گیلان تولید گل و گیاه باید به سمت صادرات سوق پیدا کند زیرا صادرات سودآوری زیادی را برای ایران به همراه دارد.

در این ارتباط یکی از تولیـد کنندگان گل های طبیعـی گفت: در حال حاضر 50 درصد گل و گیاه کشور مصنوعی هستند که این سبب کاهش خرید گل های طبیعی و نابودی تولید کنندگان داخلی می شود.

مهدی قربانی افزود: دولت با حمایت و ارائه تسهیلات به تولید کنندگان گل و گیاه سبب رونق تولید گل و گیاه و افزایش صادرات این محصول شود.

وی اظهارداشت: استان گیلان یکی از مناطق گل خیز ایران است که به دلیل شرایط مناسب در زمینه تولید انواع گل و گیاه شهرت خاص و عام است.

این پرورش دهنده گل های طبیعی در ادامه مکانیزه نبودن تولید، هزینه بالای کارگر، هزینه بالای انرژی مصرفی، سنتی بودن تولید، کمبود نقدینگی و آماده نبودن زیرساخت ها در مراکز تولید گل در استان را از مشکلات اساسی این بخش عنوان کرد.

گیلان مستعد پرورش گل و گیاهان زینتی است

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان نیز در این زمینه گفت: از اهداف کشورهای در حال توسعه، دستیابی به رشد اقتصادی پایدار است در این راستا شناخت عوامل موثر بر رشد اقتصادی اهمیت ویژه ای دارد.

ایرج بنیادی با اعلام اینکه از کالاهای اساسی که در ترکیب صادرات کشور قرار می گیرد گل ها و گیاهان زینتی است، اظهارداشت: تولید و پرورش گیاهان زینتی در کشور به ویژه در گیلان دارای اهمیت اقتصادی بسیاری است که علاوه بر تامین نیاز داخلی، مبالغ قابل توجهی ارز از طریق صادرات این محصولات کسب خواهد شد.

وی اعلام کرد: این استان با برخورداری از تنوع مناسب آب و هوایی، داشتن نیروی کار ارزان و مناسب، میزان نور کافی، فراوانی ضایعات سلولزی، نزدیکی به بازارهای مصرف برای تولید و عرضه انواع گل وگیاهان زینتی مستعد است.

معاون جهاد کشاورزی گیلان گفت: سالانه بطور میانگین 825 هزار گل شاخه بریده 632 هزار گلدان گل آپارتمانی و پنج میلیون و 300 هزار درختچه زینتی در استان تولید می شود.

وی افزود: در حال حاضر این استان 310 گلخانه و 118 هزار باغ پرورش گل و گیاهان زینتی دارد.

بنیادی با بیان اینکه گیلان می تواند یکی از توانمندترین تولید کنندگان گل های زینتی در کشور باشد بر ضرورت ایجاد زیرساخت ها لازم برای پرورش گل های زینتی در استان تاکید کرد.

ساخت پایانه گل و گیاه در استان ضرورتی اجتناب ناپذیر

وی همچنین ساخت پایانه گل و گیاه در استان را ضرورتی اجتناب ناپذیردانست و اظهارداشت: با توجه به اینکه گیلان در نزدیکی کشورهای حاشیه خزر است می توان زمینه خوبی برای صادرات انواع گل ها به کشورهای آسیای میانه و از آنجا به اقصی نقاط جهان داشته باشد.

معاون جهاد کشاورزی گیلان ادامه داد: با ارائه تسهیلات کم بهره و فراهم کردن امکانات لازم برای برگزاری دوره آموزشی برای پرورش دهندگان می توان از سرمایه گذاران در این بخش حمایت کرد.

به هر حال واردات گل های مصنوعی از کشور چین که در فروشگاه های عرضه گل جای گل های طبیعی را در چند ساله اخیر گرفته است، وقتی بازار مصرف گل در کشور به مناسبت های خاص بستگی دارد و دولت هیچ گونه بازاریابی برای عرضه گل در داخل و خارج از کشور ندارد، معلوم نیست ورود گل از کشورهای دیگر را چگونه توجیه می کند.

واردات گل به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد و پتکی است بر سر تولید کننده داخلی که با نداشتن حامی و هزاران مشکل به تولید اشتغال دارد.

بدین ترتیب با بررسی توانمندی های گیلان در زمینه پرورش گل و گیاه با تقویت بر گسترش صادرات گل و گیاه از طریق حمایت بیشتر بخش خصوصی و راه اندازی پایانه های صادراتی، از این طریق می توان اقتصاد کشاورزی استان را رونق داد و تا حدود زیادی برای کاستن بیکاری در منطقه تلاش کرد.

بسترهای خوبی برای صادرات گل و گیاهان زینتی در گیلان وجود دارد

در این ارتباط مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: بسترهای خوبی برای صادرات گل و گیاهان زینتی استان وجود دارد و سالانه یک میلیون و 200 هزار گل شاخه بریده و بیش از 600 هزار گیاه زینتی، گلدان، اصله درختچه و نهال از مرزهای استان صادر می شود.

مسعود الماسی افزود: با فعالیت بیشتر در پرورش گل و گیاهان زینتی شاهد درآمدزایی و اشتغالزایی بسیار خوبی در گیلان خواهیم بود و برای رسیدن به رونق اقتصادی استان یکی از راههای تحقق آن، تولید گل و گیاه زینتی و گلخانه ای در فضای کنترل شده است.

وی اظهارداشت: گیلان به لحاظ شرایط آب و هوایی مناسب یکی از استانهای مستعد در پرورش گل و گیاهان زینتی است و توجه به این ظرفیت در کنار دیگر بخش های تولیدی امکان مناسبی را برای رونق اقتصادی استان فراهم می کند.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی گیلان گفت: توجه به توسعه گل و گیاه ضمن اینکه زمینه های اشتغال را برای دانش آموختگان کشاورزی فراهم می کند در سال جهاد اقتصادی می تواند اقتصادی خوبی را برای استان فراهم کند.  

با این وجود پایانه صادراتی یکی از مهمترین زیر ساختهای تخصصی حمل و نقل صادراتی است و با متمرکز کردن خدمات صادراتی نظیر حمل و نقل، گمرک، بیمه، استاندارد و همچنین کاهش هزینه های پنهان فرآیند صادرات با هدف ایجاد مزیت رقابتی برای تولیدات داخلی ایجاد می شوند.

 خدمات عمومی قابل ارائه در پایانه های صادراتی شامل امکانات مناسب برای استقرار دفاترسازمانهای مرتبط از قبیل گمرک، بانک، استاندارد، قرنطینه، شرکتهای حمل و نقل، اتاق بازرگانی، شرکتهای بیمه، تخلیه، بارگیری و حمل و نقل کالا، ارائه خدمات رفاهی و بهداشتی، نمایش و عرضه محصولات، بسته بندی کالاهای صادراتی و نگهداری کالاهای فاسد شدنی است.

 رودسر گیلان به پایانه صادراتی گل و گیاه نیازمند است       

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس نداشتن پایانه صادراتی گل و گیاه را از مشکلات مهم این شهرستان اعلام کرد و افزود: برای ساخت پایانه صادراتی در این منطقه حدود ۵۰ هکتار زمین نیاز است و تامین این میزان زمین در منطقه امکانپذیر نیست و مسئولان باید در این زمینه تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

اسدالله عباسی اظهارداشت: شهرستان رودسر در تنوع پرورش گل و گیاه حرف اول در استانهای شمالی کشور می زند اما تولید کنندگان در عرضه و بازار فروش تولیدات خود با مشکلات جدی مواجه هستند.

وی ادامه داد: پایانه های صادراتی مکان های مشخصی برای نهایی کردن و تسهیل در امر صادرات و کاهش هزینه های پنهان فرآیند صادرات هستند.

نماینده مردم در مجلس همچنین هدف اصلی از ایجاد پایانه های صادراتی را ایجاد هماهنگی و ارتباط تنگاتنگ بین نظامهای تولید، توزیع و صادرات ذکر کرد.

***

به هر حال استفاده از گل طبیعی به جای مصنوعی در جامعه یک ضرورت است از اینرو باید ضمن سد کردن جلوی ورود گل های مصنوعی به بازارهای ایران با یک برنامه ریزی هدفمند و فرهنگ سازی مناسب مردم را بیشتر به سمت استفاده ازگل های طبیعی سوق داد که این حرکت اساسی رونق صنعت پرورش گل و گیاه کشور به ویژه گیلان را نیز به همراه خواهد داشت.

کد خبر 1411231

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha