۲۲ آبان ۱۳۹۰، ۸:۱۲

همراه با تصویر شناسنامه افشار/

واکنش فرزندان ایرج افشار به اظهارات ایرج افشار سیستانی درباره پدرشان

واکنش فرزندان ایرج افشار به اظهارات ایرج افشار سیستانی درباره پدرشان

سه فرزند «ایرج افشار» صحت اطلاعات ارائه شده از سوی «ایرج افشار سیستانی» درباره پدرشان را به طور کامل رد کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام، کوشیار و آرش افشار سه فرزند زنده‌یاد ایرج افشار که اعضای شورای نشر آثار این ایرانشناس فقید را تشکیل می‌دهند، به اظهارات اخیر «ایرج افشار سیستانی» درباره پدرشان واکنش نشان دادند و ضمن رد صحت اطلاعات ارائه شده از وی در گفتگوی اخیرش با خبرگزاری مهر به پیوست تصویر صفحه نخست شناسنامه ایرج افشار، یادداشتی را هم ارسال کرده‌اند که متن کامل آن عیناً منتشر می‌شود:

در ساعت ۱۰:۰۳ تاریخ 11 آبان 1390 خبری با عنوان «ماجرای جالب دو ایرج افشار / یک تشابه اسمی و اشتباهی که به کتاب درسی راه یافت!» بر روی خروجی خبرگزاری مهر قرار گرفت. در متن این خبر از قول آقای «افشار سیستانی» بیان شده است که «من ایرانشناس و قوم‌شناس و پژوهشگر در حوزه خلیج فارس هستم و مرحوم ایرج افشار (یزدی) نسخه شناس بود اما بسیاری در اینترنت هر چه که در رزومه من بوده است، به نام آقای افشار نوشته‌اند ولی اعضای خانواده او آمدند منزل من و بابت این مسئله عذرخواهی کردند».

لازم است به اطلاع شما و مخاطبانتان برسانیم که هیچ یک از ما فرزندان آن مرحوم و یا اعضا خانواده و اقوام مرحوم ایرج افشار تا به حال هیچ ملاقاتی با آقای «افشار سیستانی» نه داشته‌ایم نه ایشان را تا به حال دیده‌ایم و با ایشان در هیچ موردی مکالمه یا مکاتبه‌ای نداشته‌ایم و از ایشان بابت هیچ مطلبی، واقعی یا تخیلی عذرخواهی نکرده‌ایم.

همچنین از قول ایشان چنین ذکر شده است: «او حتی یک بار به منزل ما هم آمد و فیلمی مستند هم از من و بچه‌های خودش تهیه کرد». مرحوم پدر ما ایرج افشار در هیچ زمان دوربین فیلمبرداری نداشتند و هیچ آشنایی یا طرز کار با این نوع دوربین را هم نمی‌دانستند و ما در هیچ زمان در هیچ فیلم یا عکسی با آقای «افشار سیستانی» نبوده‌ایم و تا آنجا که ما اطلاع داریم مرحوم پدرمان در هیچ زمان به منزل آقای «افشار سیستانی» نرفته‌اند.

ایشان همچنین فرموده‌اند که: «البته نام استاد افشار هم دارای پسوند یزدی است». این هم کاملاً نادرست است و نام کامل مرحوم پدر ما ایرج افشار بود و هیچ پیشوند یا پسوندی نداشت و در شناسنامه ایشان فقط ایرج افشار ثبت شده است.

«ایرج افشار سیستانی» چندی پیش در گفتگویی با خبرنگار مهر، از راه یافتن یک اشتباه به کتابی درسی ناشی از تشابه اسمی خود با زنده‌یاد «ایرج افشار» خبر داده و گفته بود: به تازگی وزارت آموزش و پرورش کتاب «جغرافیای استان‌ها» (مربوط به استان سیستان و بلوچستان) را چاپ و در 24 هزار جلد در مدارس توزیع کرده و در آن به معرفی من پرداخته و تمام زندگینامه من را چاپ کرده اما در زیر مطلب نوشته است که من در سال 1389 فوت کرده‌ام!

کد خبر 1457705

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha