۲۱ دی ۱۳۸۳، ۱۵:۰۴

ناصح پور : موسيقي نواحي ايران، هويت فرهنگي ماست

موسيقي نواحي هر كشور، نگين انگشتري فرهنگ آن كشور است و هويت فرهنگي هر كشوري با ادبيات و موسيقي بومي آن سنجيده مي شود.

به گزارش گروه فرهنگ وهنر"مهر"، نصرالله ناصح پور، رييس هييت مديره خانه موسيقي و رييس كانون خوانندگان خانه موسيقي ضمن بيان مطلب فوق درخصوص ششمين جشنواره موسيقي نواحي ايران گفت: كشوري كه داراي تنوع در موسيقي بومي است، داراي غناي فرهنگي است و ايران يكي از غني ترين و متنوع ترين موسيقي هاي بومي را دارد كه متاسفانه تا به حال به آن توجهي نشده است.

وي افزود: جشنواره موسيقي نواحي كشور يكي از با كيفيت ترين و برگزيده ترين جشنواره هايي است كه در ايران برگزار مي شود با وجود مشكلاتي كه موسيقي در ايران با آن دست به گريبان است وحتي سازهاي ايراني از رسانه هاي سراسري نشان داده نمي شود اين جشنواره بهترين موقعيت است تا مردم و جوان ها به صورت مستقيم با آن آشنا شوند.

ناصح پور ادامه داد: اگر جوان هاي ما به سازهاي غربي كه متعلق به فرهنگ ما نيستند علاقه بيشتري داردند به اين خاطر است كه هر روز آن را در فيلم ها برنامه ها و موسيقي هايي كه از طريق اينترنت و ماهواره با آن در ارتباطند برخورد مي كنند . اگر به همين اندازه  زمينه معرفي و آشنايي با موسيقي نواحي ايران را داشتند قطعا به آن هم علاقه مند مي شدند.

وي افزود: درحال حاضر آگاهي و اطلاعي كه مردم از اين موسيقي دارند بسيار كم و محدود است .  جشنواره  موسيقي نواحي تنها فرصتي است كه اجازه مي دهد مردم با اين نوع موسيقي بيشتر آشنا شوند.

ناصح پور با اشاره به اين كه مركز موسيقي بايد شرايطي فراهم كند كه موسيقي نواحي بيش از يك باردر سال عرضه شود گفت: درحال حاضر كه اين برنامه ها تنها فرصت آشنايي است مسوولين مركز موسيقي بايد شرايطي فراهم كنند كه اين موسيقي فرصت عرضه بيشتري داشته باشند. مثلا ماهي يك بارمي توان يكي از استادان برجسته را براي اجراي موسيقي به تهران دعوت كرد تا ضمن اجرا كارشناسان اين موسيقي هم توضيحاتي درباره آن بدهند. متاسفانه ارزش واعتبار اين موسيقي هنوز مشخص نيست. استاداني كه در اين موسيقي حرف اول را ميزنند بيش از سي سال  زحمت كشيده اند اما مردم  فكر مي كنند موسيقي محلي را به راحتي مي توان آموخت و فكر مي كنند موسيقي محلي ما همان سه چهار ترانه اي است كه آنها مي شناسند تنها با برگزاري چنين جشنواره هايي مي توانيم اين آگاهي را به مردم بدهيم.

کد خبر 147245

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha