۱۷ بهمن ۱۳۹۰، ۱۴:۵۴

در کتابی فاش شد؛

ریز ولخرجی زوج جنجالی فرانسه/از غذای 10هزار یورویی تا 121 خودروی رئیس

ریز ولخرجی زوج جنجالی فرانسه/از غذای 10هزار یورویی تا 121 خودروی رئیس

فرانسه این روزها شاهد گرم شدن تدریجی تنور انتخابات ریاست جمهوری است و در این میان انتشار کتابی درباره ولخرجی های "نیکلا سارکوزی" موجب متزلزل شدن جایگاه او در میان مردم فرانسه شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه ایندیپندنت، فرانسه نیز همانند دیگر کشورهای اروپایی در حال تجربه کردن یک دوره بد اقتصادی است اما انتشار کتابی درباره هزینه های کاخ الیزه موجب ایجاد تنش هایی در این کشور شده است.

این کتاب با عنوان "پول دولت" توسط "رنه دوسیر" نوشته شده و سه ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در کتاب فروشی های این کشور عرضه شده پرسش هایی اساسی درباره هزینه های کاخ الیزه در دوران ریاست جمهوری شیراک و سارکوزی مطرح کرده است.

تصویری از تجمل گرایی سارکوزی در الیزه

در بخشی از این کتاب آمده است: "چرا هزینه های الیزه در زمان ریاست جمهوری سارکوزی دو برابر حد معمول است؟ چرا سارکوزی در مقایسه با ژاک شیراک حداقل دو برابر بیشتر به سفر می رود؟ چرا سارکوزی در هر روز به طور متوسط سه ساعت را در هواپیما سپری می کند؟

در این کتاب پرسش هایی درباره هزینه های "فرانسیس فیون" نخست وزیر فرانسه مطرح شده و در ادامه آن آمده است : چرا درست در زمانیکه بودجه های عمومی درحال کاهش است هزینه های رئیس جمهور و نخست وزیر رو به افزایش است؟

نویسنده این کتاب از فعالان سوسیالیست فرانسه بوده و سابقه ای طولانی در افشای زیاده روی های اعضای دولت در بخش های مختلف به ویژه هزینه های مالی دارد.

در این کتاب آمده که سارکوزی سالیانه مبلغ 113 میلیون یورو را برای هزینه های الیزه اختصاص می دهد که این رقم بسیار بالاتر از هزینه های الیزه در زمان ریاست جمهوری شیراک است.

برای مثال هم اکنون در الیزه 121 خودرو متعلق به ریاست جمهوری وجود دارد در حالی که در زمان شیراک 55 خودرو در این کاخ وجود داشت.

سارکوزی و "کارلا برونی" در سفر به آفریقا

علاوه بر آن سارکوزی به طور متوسط در هر هفته 24 ساعت را در هواپیما سپری کرده و در هر روز 10 هزار یورو نیز صرف وعده های غذایی در کاخ ریاست جمهوری فرانسه می شود.

در بخش دیگری از این کتاب به هزینه های سفرهای استانی سارکوزی اشاره شده و آمده است : در حالی که که درقانون تاکید شده رئیس جمهور نیز باید همانند سایر مردم سفر کند اما هر یک از سفرهای استانی سارکوزی 600 هزار پوند هزینه دربر دارد.

علاوه بر این موارد نمونه های زیادی از ریخت و پاش و تجمل گرایی در مراسم های مختلف ریاست جمهوری فرانسه به چشم می خورد برای مثال در سال 2008 سارکوزی میزبان نشستی دو ساعته بود که هزینه آن بالغ بر 17 میلیون یورو یعنی معادل 58 هزار یورو برای هر دقیقه شد.

کد خبر 1527144

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha