۱۵ فروردین ۱۳۹۱، ۸:۰۳

علیمحمدی در گفتگو با مهر:

درباره شخصیت‌های "حیرانی" به راحتی نمی‌توان قضاوت کرد

درباره شخصیت‌های "حیرانی" به راحتی نمی‌توان قضاوت کرد

یکی از کارگردانان مجموعه تلویزیونی "حیرانی" عنوان کرد: مخاطبان باید با دقت و جزئیات این مجموعه را دنبال کنند تا با شخصیت‌ها همراه شوند زیرا به راحتی نمی‌توان درباره کاراکترهای "حیرانی" قضاوت کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، "حیرانی" عنوان اولین مجموعه تلویزیونی امید بنکدار و کیوان علیمحمدی است که از شب گذشته 14 فرودین ماه از شبکه اول سیما در ساعت 22:15 پخش روی آنتن می‌رود. این دو کارگردان جوان سینمای ایران در کنار ساخت مستندهای مختلف فیلم‌های سینمایی "شبانه" و "شبانه روز" را هم در مدیوم سینما کارگردانی کرده‌اند.

یکی از ویژیگی‌های بارز آثار این دو فیلمساز پر بازیگر بودن آنهاست. در مجموعه "حیرانی" نیز بازیگران متعددی چون حمیدرضا پگاه، ستاره اسکندری، آتنه فقیه نصیری، بابک حمیدیان، مهرداد صدیقیان، مریم بوبانی، آزاده صمدی، هومن سیدی و... بازی می کنند. در این گفتگو با کیوان علیمحمدی تلاش شده به معرفی سریال "حیرانی" به مخاطب بپردازیم.

خبرگزاری مهر- گروه فرهنگ و هنر- "حیرانی" اولین مجموعه تلویزیونی شما محسوب می‌شود. شما هر دو کارگردانان تجربه‌گرایی در سینما هستید. چطور شد ساخت این کار را شروع کردید و چه تفاوت‌هایی با آثار قبلی شما دارد؟

کیوان علیمحمدی: من و بنکدار به فرمت کارهایی که می‌خواهیم انجام دهیم هیچ وقت فکر نمی‌کنیم در اصل برای ما فرقی نمی‌کند کوتاه، مستند و یا حتی سینمایی قرار است کار کنیم. بیشر تلاش می‌کنیم شرایط و امکاناتی فراهم شود تا از کاری که انجام می‌دهیم لذت ببریم. کاری که از خواسته ما بیاید و به نگاه سینمایی که ما دنبال می‌کنیم نزدیک باشد.

* پروسه ساخت این سریال چطور طی شد؟

علیمحمدی: رضا جودی تهیه‌کننده "حیرانی" پس از دیدن فیلم اول ما "شبانه" ساخت این مجموعه را پیشنهاد داد. ما از این مجموعه استقبال کردیم اما قرار گذاشتیم در صورتی کار را آغاز می‌کنیم که فیلمنامه را بازنویسی کنیم که ایشان هم پذیرفتند.

حدود شش ماه بازنویسی متن اولیه که متعلق به رویا اسدی و مهشید تهرانی بود طول کشید. البته وقتی بازنویسی 5 قسمت از فیلمنامه به پایان رسید ما متن را برای بازیگران مورد نظرمان فرستادیم. زمانی که فیلمنامه کامل شد تقریبا ترکیب بازیگران نیز کامل شده بود. در پیش تولید نیز چند نفر دیگر از بازیگران به گروه ملحق شدند. ما مثل همیشه با وسواس و دقت جلو رفتیم و زمانی که روز اول، تصویربرداری شروع شد با توجه به ترکیبی که جلو و پشت دوربین قرار گرفتند این امیدواری وجود داشت که می‌توانیم یک کار خوب انجام دهیم و از حضور یکدیگر لذت ببریم. امیدوارم این حس برای مخاطب نیز تداعی شود.

*ترکیب بیشتر بازیگران و حتی عوامل پشت دوربین مانند کارهای قبلی شماست. در این مجموعه تلویزیونی تلاش کردید از همان ترکیبی استفاده کنید که پیش از این جواب گرفته‌اید.

علیمحمدی: بله- همیشه حساسیت من و بنکدار در این بخش بسیار زیاد است. در "حیرانی" نیز مانند کارهای قبلی‌مان همان دقت را به خرج دادیم. برای رسیدن به هدفی که دنبال می‌کردیم نیاز بود که از همان ترکیب‌های قبلی که به نوعی نگاهمان به یکدیگر نزدیک شده بود استفاده کنیم.

با بیشتر بازیگران در گذشته نیز همکاری داشتیم. اما بازیگران دیگری مانند مهرداد صدیقیان، الهام کردا و رویا میرعلمی به گروه ما پیوستند. که پس از مدتی احساس کردیم با حضور همین افراد جدید هم انگار هنوز از یک خانواده‌ایم و خوشبختانه انرژی خوبی بین گروه وجود داشت.

* "حیرانی" به لحاظ ساختار و روایت چه تفاوتی با کارهای قبلی شما دارد؟

علیمحمدی: روحیه فیلم‌های تجربی در این کار نیز دیده می‌شود. در خیلی از سکانس‌ها به ضرورت و فضاسازی ذهنی تجربه گرایی نیز دیده می‌شود. قصه این مجموعه در مسیر کلاسیک طراحی شده‌است اما همین قصه برای به تصویر کشیدن تبدیل به فضای فیلم‌های تجربی می‌شود. این فضاسازی تجری در مونتاژ، تصویربرداری و صداگذاری نیز دیده می‌شود.

* درباره فضای داستان "حیرانی" هم توضیح می‌دهید؟

علیمحمدی: من اعتقاد دارم در روایت مدرن خیلی مهم نیست که مخاطب بداند چه اتفاقی قرار است بیافتد. بلکه مسیر قصه اهمیت زیادی دارد و طراحی این مسیر نیز مهم است. "حیرانی" ماجرای پسری است که با مادربزرگ خود وارد ایران می‌شود و نمی‌داند چرا این سفر را انجام می‌دهد. او از لحظه‌ای که وارد می‌شود با تجربه‌هایی روبرو می‌شود که برایش باورپذیر نیست. او با اتفاقاتی برخورد می‌کند که تصور آن را هم نمی‌کند.

* در "حیرانی" نیز مانند فیلم‌های سینمایی رفت و برگشت زمانی زیاد دیده می‌شود؟

علیمحمدی: از بخشی از سریال این رفت و برگشت‌ها زیاد می‌شود. ما در سکانس‌های ذهنی فلش بک داریم و دوباره به زمان حال برمی‌گردیم. نقش اصلی این مجموعه را حمیدرضا پگاه بازی می‌کند با عنوان پولاد مرزبان و مابقی بازیگران نیز جز شخصیت‌هایی هستند که با کاراکتر اصلی رودرویی دارند.

* کار در تلویزیون را چقدر متفاوت از سینما می‌دانید؟

علیمحمدی: ما "حیرانی" را شش ماه و 20 روز تصویربرداری کردیم و زمانی زیادی را هم صرف مونتاژ و صداگذاری کردیم. اما تمام این مدت ما به این موضوع فکر می‌کردیم که مردم لیاقت دارند کار خوب ببینند و باید برای آنها آثار مناسب ساخته شود. تمام تیم "حیرانی" با این هدف جلو رفتند. امیدوارم مخاطبان نیز مجموعه را دوست داشته باشند و از دیدن آن لذت ببرند.

از طرف دیگر امیدوارم این باور غلط که کار در تلویزیون یعنی شلختگی و سرسری گرفتن در بین فیلمسازان از بین برود. ما تمام مدت تلاش کردیم این تفاوت را نشان دهیم که چه کاری زحمت کشیده می‌شود و برای چه آثاری این توجه نمی‌شود. مطئن هستیم که مخاطبان نیز می‌توانند این موضوع را به خوبی تشخیص دهند.

ما باید کارهای تلویزیونی خوبی بسازیم زیرا مخاطبان این رسانه بسیار گسترده هستند. ممکن است سریال برای مردمی در شهر یا روستایی پخش شود که حتی امکان سینما رفتن را هم ندارند. آنها نمی‌توانند حتی یک موسیقی خوب بشنوند و یا نقاشی ببینند. اتفاقا توجه به این موضوع کار کسانی که در تلویزیون کار می‌کنند را سخت می‌کند. امیدوارم مخاطبان ارتباط خوبی با کار بگیرند و این انرژی که بین عوامل بود را دریافت کنند. ما خودمان دنبال ساخت یک کار خوب بودیم.

* چه توصیه‌ای برای مخاطبانی که به تماشای مجموعه "حیرانی" می‌نشیند، دارید؟

علیمحمدی: امیدوارم مخاطبان با این نگاه که به سریال‌های دیگر دارند به دیدن مجموعه ما نشینند. هر قسمت "حیرانی" پر از اتفاق و جزئیات است و مخاطبان به همین دلیل باید تمام قسمت‌ها را از دست ندهند تا با شخصیت‌ها همراه شوند. در "حیرانی" نمی‌توان درباره شخصیت‌ها به راحتی قضاوت کرد. به عقیده من شخصیت‌های این سریال خاکستری هستند و نقاط مثبت و منفی دارند. باید آنها را به خوبی درک کرد تا متوجه رفتارشان شد.

کد خبر 1567187

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha