۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۹:۲۰

روایت مجید قیصری از سقوط صدام در «طناب‌کشی»

روایت مجید قیصری از سقوط صدام در «طناب‌کشی»

رمان «طناب‌کشی» نوشته مجید قیصری توسط انتشارات چشمه به چاپ رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، در بخشی از داستان می‌خوانیم: زن خیال‌باف، پرافاده، هیچ‌کس دوستش ندارد. مغرور؛ پشت هر کلامش یک استغفرالله خوابیده. به دروغ. کسی که سرش همیشه بالاست و کیف‌دستی‌اش پر از پول، خدا را نمی‌شناسد.

خرج خانه پدری‌اش را او می‌دهد. اما هیچ‌کس دوستش ندارد. هر وقت اسمی از او می‌آید همه رو ترش کرده گره در ابروی‌شان می‌اندازند. انگار از وبا یا از یک بیماری مسری حرف می‌زنیم.

این کتاب به گفته قیصری پیش‌زمینه دفاع مقدس دارد چراکه به عراق و مساله سقوط صدام می‌پردازد.

شخصیت‌های موجود در این اثر ایرانی به شمار نمی‌روند، بلکه به نوعی می‌توانیم آنها را ایرانی‌زاده‌هایی بدانیم که به شهر نجف مهاجرت کرده‌اند و نژاد ایرانی دارند.

داستان «طناب‌کشی» از لحظه سقوط صدام و ورود نیروهای آمریکایی به عراق آغاز می‌شود. حوادث این رمان نیز بلافاصله بعد از پایین کشیدن مجسمه صدام حسین توسط مردم در شهر نجف شروع می‌شود.

شخصیت اصلی این رمان پسر جوانی است که در بحبوحه این حوادث متوجه می‌شود که فرزند نامشروع است و پس از درک این موضوع سعی دارد تا مادر خود را بکشد، اما در ادامه متوجه می‌شود که اصل ماجرایی که این موضوع را پدید آورده مربوط به دوران جنگ تحمیلی است.

مجید قیصری را می‌توان در زمره نویسندگانی دانست که همواره به موضوع جنگ هشت ساله عراق با ایران و تبعات آن در طول زمان توجه داشته ولی زاویه دید متفاوتی را برای کارهایش انتخاب کرده است.

این کتاب در شمارگان 1500 نسخه و قیمت 3500 تومان به چاپ رسیده است. 

کد خبر 1603652

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha