۲ خرداد ۱۳۹۱، ۲۱:۱۴

در بیانیه حوزه هنری عنوان شد/

سوم خرداد پرنورترین ایام درخشان تاریخ پرفروغ ایران اسلامی است

سوم خرداد پرنورترین ایام درخشان تاریخ پرفروغ ایران اسلامی است

بجنورد - خبرگزاری مهر: حوزه هنری خراسان شمالی با صدور بیانیه‌ای، سوم خرداد را یکی از پرنورترین ایام درخشان تاریخ پرفروغ ایران اسلامی دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این بیانیه آمده است : سوم خرداد ماه سال 1361 روزی است که هر ایرانی، با هر مرام و مسلکی و با هر نژاد و تباری، نمی‌تواند آن را از خاطر خویش محو کند.

این بیانیه می‌افزاید: با سوم خرداد، ایرانی، هویت راستین انقلابی خود را درک می‌کند و با افتخار سر خود را در میان دیگر ملت‌ها بالا می‌گیرد.

حوزه هنری خراسان شمالی در این بیانیه با اشاره به سالروز آزاد سازی خرمشهر آورده است: خرمشهر در آن روزها، پاره تن اسلام و چکیده تاریخ و تمدن ایران عزیز بود و طبیعی است که آزادی آن پس از 575 روز اسارت را نمی‌توان فتح قطعه‌ای خاک دانست؛ به راستی فتح خرمشهر به گفته پیر فرزانه انقلاب و آن یار سفر کرده " فتح ارزش‌های اسلامی بود"، در آن روزها که دشمنان گرگ صفت داخلی و خارجی به طرق مختلف سعی در به خاک کشیدن این شیر همیشه تاریخ داشتند و با انواع و اقسام توطئه‌ها در تضعیف نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران می‌کوشیدند، مردانی از جنس نور، با دل‌هایی مالامال از غیرت و عشق به ولایت، کمر همت بستند و گوش به فرمان پیر و مراد خود، جان بر کف گرفتند و بر قلب حرامیان و غاصبان مزدور تاختند و در نبردی نابرابر، عشق به وطن و عشق به ولایت را برای جهانیان معنا کردند و به راستی که "خرمشهر را خدا آزاد کرد".

در ادامه این بیانیه آمده است: این حادثه عظیم بستر مناسبی برای روایت هنری از ایثار و مقاومت است که حکایت از یک ملت سازی دارد، ساخت ملتی که اگر وحدتی یکپارچه را به نمایش نمی‌گذاشتند، ماحصل آن رشادت‌ها آزاد سازی خرمشهر نبود، این حماسه جزئی از خاطرات تاریخی و ملی مردم ایران به شمار می‌رود چرا که توانسته بود با مقاومتی که ریشه در گفتمان ایرانی- اسلامی آن‌ها داشت، بر دشمن غلبه کنند، مقاومتی که مختص به منطقه جغرافیایی خاصی نبود و به تمام مردم شریف، غیور و شهید پرور ایران تعلق داشت.

در این بیانیه تاکید شده است: از طرق مختلفی مانند یادآوری در کتب درسی، چاپ کتاب با محتوای فتح خرمشهر، مستند سازی، ساخت فیلم‌های سینمایی با موضوع آزادسازی خرمشهر، برپایی نمایشگاه‌های هنری مختلف و ... می‌توان فرهنگ سوم خرداد را در اذهان مردم ایران ماندگار کرد تا آنان این میراث گرانبها را به نسل‌های بعدی منتقل کنند.

حوزه هنری خراسان شمالی با بیان اینکه تبیین اندیشه‌های ناب و سرشار از مضامین دینی و معنوی دفاع مقدس با ابزار هنر می‌تواند راهگشای تولید آثار فاخر و ارزش مدار در این راستا باشد تاکید کرده است:

حماسه آزادسازی خرمشهر در سوم خرداد الهام گرفته از اندیشه‌های بزرگ حضرت امام راحل، با ترویج فرهنگ شهادت شور دیگری در میان مردم ایجاد کرده و اینک این وظیفه ماست که این شجاعت، ایثار و افتخار بزرگ را به نسل سوم انقلاب انتقال دهیم.

همچنین در ادامه این بیانیه آمده است: انتقال این مفاهیم باید سرلوحه برنامه‌های گرامیداشت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر قرار گیرد چرا که رزمندگان اسلام با حماسه آفرینی خود ارزش‌های والای انقلاب اسلامی را با ایمان و صلابت حفاظت و حراست کردند.

حوزه هنری خراسان شمالی، هنرمندان این حوزه را دارای اندیشه‌های الهام گرفته از منویات مقام عظمای ولایت و رویدادهای بزرگ حماسی و دینی تاریخ اسلام و انقلاب دانسته و تصریح کرده است: هنرمندان حوزه هنری بر این باورند که حماسه بزرگ فتح خرمشهر نقطه عطفی در تفسیر و تبیین همدلی، وطن خواهی و ترجمانی بر فرهنگ والای ایثار و مقاومت است که می‌تواند پی رنگ تولیدات هنری هنرمندان ارزشمدار و انقلابی حوزه هنری خراسان شمالی باشد.

در این بیانیه تاکید شده است: پاسداشت این معجزه بزرگ انقلاب، تا هست در یادها و دل‌ها خواهد ماند.

کد خبر 1609482

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha