۳۰ خرداد ۱۳۹۱، ۱۰:۵۴

بهترین پیغمبران در میان جاهل‌ترین مردم مبعوث شد

بهترین پیغمبران در میان جاهل‌ترین مردم مبعوث شد

یک عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با تلاوت آیه 164 سوره آل عمران گفت: در حقیقت انبیاء(ع)، فطرت فراموش شده الهی انسان را یادآوری می کنند و تذکر می دهند.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمصطفی میرلوحی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد اهداف بعثت انبیاء(ع) با تلاوت آیه لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَى الْمُؤمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِن کَانُواْ مِن قَبْلُ لَفِی ضَلالٍ مُّبِینٍ(164/آل عمران) به یقین خدا بر مؤمنان منت نهاد [که] پیامبرى از خودشان در میان آنان برانگیخت تا آیات خود را بر ایشان بخواند و پاکشان گرداند و کتاب و حکمت به آنان بیاموزد قطعا پیش از آن در گمراهى آشکارى بودند، گفت: خداوند بشر را بر فطرت الهی آفریده است یعنی اصل فطرت انسان الهی هست و خداخواهی و خداجویی و حب خدا و خداطلبی در ذات و سرشت انسان جای دارد.

وی افزود: بر این اساس میل هر انسانی به خوبیها و کمالات و جمالات و کار خیر است؛ حتی انسان های پلید هم در دلشان کار خیر را دوست دارند و می دانند که دارند کار بد انجام می دهند. اما به دلیل اینکه خداوند انسان را با جنبه شهوانی و غضبانی هم آفریده شده و انسان موجود مختاری هم هست می تواند این راه را هم انتخاب کند.

میرلوحی در ادامه سخنانش اظهار کرد: اختیار انسان باعث شده که خداوند برای او حجت هایی را برای هدایت او بفرستد؛ مثل انبیاء، مرسلین، ائمه، اولیاء، کتاب های آسمانی و ... . و در بین انبیاء و اولیاء و ائمه هدی(ع) از همه برتر و افضل وجود نازنین خاتم انبیاء محمد مصطفی(ص) است که در دعای شب مبعث می خوانیم بزرگ ترین تجلی و هدایت خداوند برای عالم و آدم نبوت و رسالت و مبعث محمد مصطفی(ص) است.

وی تأکید کرد: بر این اساس است که خداوند بعثت حضرت رسول(ص) را به عنوان بالاترین نعمت و منتی بر مؤمنین یاد می‌کند. خداوند خواسته با بعثت انبیاء فطرت الهی انسان را بیدار کند. در حقیقت انبیاء فطرت فراموش شده الهی انسان را یادآوری می کنند و تذکر می دهند. انبیاء چیزجدیدی نمی گویند چون خداخواهی را خداوند در فطرت انسان قرار داده و انبیاء فقط تذکر می دهند و غبار فراموشی و معصیت و گناه که در دل ها آمده را کنار می زنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با تلاوت آیه «فَذَکِّرْ إِنَّمَا أَنتَ مُذَکِّرٌ: پس تذکر ده که تو تنها تذکردهنده‏‌اى(آیه 21/سوره غاشیه)» گفت: کار انبیاء تذکر است. همه انبیاء بشارت دهنده و نذیر دهنده و دعوت کننده به سوی خدا هستند، لذا کار انبیاء یادآوری است و بازگرداندن بشر به فطرت الهی است و در بین آنها سید و خاتم انبیاء حضرت محمد مصطفی(ص)است که در روز بعثت در غار حراء به نبوت و رسالت مبعوث شده است بعد از آنکه سال ها سه ماه رجب، شعبان و رمضان را معتکف می شدند و عبادت می کردند و خدا بالاترین درجه نبوت و رسالت و امامت و هدایت را به ایشان مرحمت فرمود.

وی در ادامه سخنانش در مورد ویژگی های بعثت حضرت رسول(ص) گفت: بعثت حضرت در عصری بوده است که آلوده ترین زندگی ها و جاهلی ترین حیات ها وجود داشت. حضرت امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه می فرماید: در دوره ای که غذای آلوده و زندگی پلید و زنده به گور کردن دختران و حمله به زن ها و ... اسلام ظهور کرد. خدای متعال در بین عقب افتاده ترین مردم و جمع مشرک و کافر بالاترین پیغمبر(ص) را مبعوث کرد. پس بهترین پیغمبر در بین عقب افتاده ترین و جاهل ترین جمعیت مبعوث شد.

وی با بیان اینکه پیامبر اسلام(ص) با آوردن قرآن به عنوان آخرین کتاب جامع و نظام نامه هدایت بشری تمام ادیان و کتب گذشته را نفی فرمود، گفت: این گونه «إِنَّ الدِّینَ عِندَ اللّهِ الإِسْلاَمُ» شد. فقط و فقط خداوند متعال دین اسلام را می پذیرد. اتباع بقیه پیامبران هم باید به پیامبر خاتم تبعیت کنند.

کد خبر 1629835

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha