۵ تیر ۱۳۹۱، ۱۶:۲۵

اخبار رادیو و تلویزیون/

شبکه آموزش باکلاس است/ اخبار کوتاه و فوری "هیسپان تی‌وی"

شبکه آموزش باکلاس است/ اخبار کوتاه و فوری "هیسپان تی‌وی"

اظهارنظر رئیس سازمان صداوسیما درباره شبکه آموزش، آغاز پخش دوباره برنامه "هفت"، گفتگو با کیهان شناس برجسته در "آسمان شب"، پخش مستندهای تازه از شبکه مستند، نقد و بررسی عرفان حلقه در "راه و بیراه" و دغدغه دوستداران تئاتر و سینما در برنامه "چراغ" از تازه‌ترین اخبار رادیو و تلویزیون است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مجموعه "ماندگاران" با هدف به تصویر کشیدن گوشه‌ای از زندگی اساتید برجسته و پیشکسوتان هنرهای سنتی و صنایع دستی ایران در حال آماده سازی برای پخش از شبکه مستند سیما است.

محمد شعشعی تهیه‌کننده و کارگردان این مجموعه گفت: "ماندگاران" در 26 قسمت 30 دقیقه‌ای در حال تولید است و تاکنون ضبط هشت قسمت از آن به پایان رسیده و به طور همزمان تدوین می‌شود. این مجموعه که در ادامه مجموعه قبلی‌ام با عنوان "اختران" ساخته شده است در همان حال و هوا و البته با تغییراتی، هر بار به سراغ یکی از اساتید برجسته هنر ایران رفته و یک روز از زندگی این هنرمند را در منزل ، محل کار و حتی نمایشگاه آثارش به تصویر می‌کشد.

وی از استاد شعرباف معمار سنتی ایران، استاد حاج قاسمی هنرمند معرق کار و استاد حاجیان استاد گچ بری سنتی ایران به عنوان برخی از مهمانان برنامه "ماندگاران" نام برد که در قالب مستندی محض سعی شده تا گوشه‌ای از حیات و هنر اصیل این بزرگان هنر ایران روایت شود.

آغاز پخش دوباره برنامه "هفت"

برنامه "هفت" از جمعه این هفته 9 تیر با گروه تازه روی آنتن شبکه سوم سیما می‌رود. با نزدیک شدن پایان مسابقات جام ملت‌های اروپا، از جمعه 9 تیر ماه ،مجدداً برنامه هفت با رویکردی متفاوت با همان دکور، از شبکه سه سیما پخش خواهد شد. این برنامه که به تحلیل و بررسی اخبار و رویدادهای سینمایی ایران می‌پردازد، از جمعه این هفته با اجرای محمود گبرلو و تهیه کنندگی علی قانع، ساعت 23 روی آنتن شبکه سه خواهد رفت.

مستند "کشمیر، بهشت فراموش شده" به شبکه خبر می‌آید

مستند سیاسی – فرهنگی "کشمیر، بهشت فراموش شده" با موضوع معرفی فرهنگ و آداب و رسوم مردم کشمیر در گروه سیاسی شبکه خبر تولید شده است.

کشمیر از لحاظ جغرافیایی منطقه‌ای بزرگ و کوهستانی، بین سلسله کوه‌های هیمالیا است. نخستین گروهی از مسلمانان که به منظور تبلیغ و اشاعه دین مبین اسلام پای به منطقه کشمیر گذاشتند، ایرانیان بودند که از آن جمله می‌توان به نام سید شرف‌الدین بلبل شاه و بعد از آن میر سید علی همدانی که با 700 تن از شاگردانش به منطقه کشمیر وارد شد، اشاره کرد.

روابط فرهنگی ایران و کشمیر بعد از آن تا چندین قرن بسیار مستحکم ماند و آداب ورسوم کشمیری تماماً از فرهنگ ایرانی متاثر شد. تاثیر فرهنگ ایرانی بر تاریخ، معماری، ادبیات و همه جنبه‌های زندگی در کشمیر بسیار عمیق بوده و اکثر شاهکارها در تاریخ، ادبیات، شعر و طب و حتی خیلی از سوابق توسط محققان کشمیری به زبان فارسی نوشته شده و زبان فارسی به عنوان زبان دیوانی و دولتی کشمیر رواج یافت.

این سابقه تاریخی موجب شد تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در منطقه کشمیر یک دلگرمی برای مسلمانان این دیار به وجود آورد. فرهنگ و گفتمان انقلاب اسلامی در این منطقه از چنان رشدی برخودار شد که شیعیان کشمیر، بیشتر از آنچه که خود را کشمیری یا هندی بدانند، خود را تحت فرامین و دستورات امام خمینی(ره) می‌دانند.

مستند "کشمیر بهشت فراموش شده" ماحصل سفر به نقاط مختلف این منطقه است که ضمن بررسی تاثیرات تاریخی حضور ایرانیان در کشمیر، به نگاه امروز مردم این منطقه به انقلاب اسلامی می‌پردازد. این مستند به تهیه‌کنندگی سلیم غفوری در 6 قسمت 20 دقیقه‌ای تولید شده و از دوشنبه 5 تیر روزهای زوج ساعت 16:40 از شبکه خبر پخش خواهد شد.

گفتگو با کیهان شناس برجسته در "آسمان شب"

برنامه "آسمان شب" گفتگویی اختصاصی با پروفسور بهرام مبشر کیهان شناس خواهد داشت. مبشر کیهان‌شناس برجسته ایرانی در این برنامه راجع به کیهان شناسی و رمز و راز شگفتی‌های خلقت صحبت خواهد کرد.

وی دارای دکترای کیهان‌شناسی است و در انستیتو تلسکوپ فضایی هابل در ناسا فعالیت دارد نحوه تحول کیهان و به ویژه کهکشان‌ها از آغاز تاکنون، انرژی تاریک و منشا آن، آگاهی یافتن از جایگاه ما در کیهان و آینده عالم از جمله مهم‌ترین پرسش‌های بنیادی کیهان شناسی است که دکتر مبشر و همکاران وی به دنبال یافتن پاسخی قانع کننده برای آن هستند و تاکنون به پیشرفت‌های چشم گیری در این زمینه دست یافتنه‌اند.

برنامه "آسمان شب" به تهیه‌کنندگی برادران صفاریان‌پور کاری از گروه دانش شبکه چهار سیما است و دوشنبه ساعت 22:05 از شبکه چهار پخش می‌شود.

ضرغامی: آموزش یکی از شبکه‌های باکلاس تلویزیون است

رئیس رسانه ملی در جدیدترین گفتگوی مطبوعاتی خود به تمجید از شبکه آموزش سیما پرداخت. وی در بخشی از جدیدترین گفتگوی رسانه‌‌ای خود که با هفته‌نامه مثلث داشته است در خصوص روند تغییرات در رسانه ملی گفت: کسی که کارهای فاخر و آموزشی می‌خواهد ببیند امروز شبکه آموزش واقعا یک شبکه دیدنی شده است. یکی از شبکه‌های زیبا، دیدنی و باکلاس شبکه آموزش است. خیلی وقت‌ها ما در خانه خودمان بچه‌ها کاملا روی شبکه آموزش متمرکز هستند. از موسیقی‌اش گرفته تا برنامه‌های آموزشی و گفتگو محورش همگی دیدنی هستند. شبکه آموزش یکی از شبکه‌های بسیار خوب است.

شبکه آموزش سیما در طی یکسال گذشته تغییرات محتوایی و ساختاری بسیاری را در راستای آموزش غیرمستقیم در برنامه‌های خود ایجاد کرده است که برنامه‌های این شبکه بارها از سوی مدیران رسانه‌های و مسولان مورد تقدیر قرار گرفته است به طوریکه علاوه بر معرفی برنامه "مشاعره" به عنوان بهترین برنامه ترکیبی رسانه ملی در سال 90 و تقدیر از برنامه "رادیو هفت" به‌عنوان یکی از برنامه‌های برتر سیما در نوروز 91، اخیرا محمد مهدی فاسمی مدیر شبکه آموزش به واسطه حمایت از تولید و پخش برنامه "دکتر سلام" از سوی وزیر بهداشت به عنوان مدیر دوستدار سلامت تقدیر شد.

"آواها و نغمه‌های کار" در شبکه مستند

تولید قسمت‌های جدید مجموعه "برکت" که به بررسی آواها، ترانه‌ها و نغمه‌های کار در مشاغل مختلف و در مناطق مختلف ایران می‌پردازد، برای پخش در ماه مبارک رمضان از شبکه مستند سیما ادامه دارد.

حسینعلی بینوایی تهیه کننده و کارگردان این مجموعه گفت: تاکنون پنج قسمت از این مجموعه به روی آنتن رفته است و قصد داریم پنج قسمت جدید آن را نیز آماده پخش کنیم. ضمن اینکه سه قسمت دیگر که به خرما چینی، آوای شالی کاری و جارها می‌پردازد با رسیدن فصل خاص آن ضبط و آماده پخش خواهند شد.

وی افزود: "آوای گندمکاران"، "آوای گل و گلاب"، "آوای دامداران"، "آوای چای کاران" و "آوای کاشت و داشت" عناوین این پنج قسمت است که در هر قسمت از برنامه در سه بخش عمده شامل تصویر مستند محض و تصاویر و آواهای محلی ایران، بخش کارشناسی با حضور اساتید موسیقی و فرهنگ عامه و همچنین بخش نریشن با صدای عباس تحویلدار تشکیل شده است.

بینوایی ادامه داد: برای ساخت این مجموعه به شهرها و روستاهای دوازده استان همچون چهارمحال و بختیاری، اصفهان، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سمنان و... سفر کرده‌ایم و سفرمان به شهرها و استان‌های دیگر برای ثبت و ضبط آواهای کار ادامه خواهد داشت.

پخش مستند برنده سیمرغ بلورین جشنواره فجر 90 

مستند "در جست و جوی پلنگ ایرانی" ساخته تحسین شده فتح الله امیری که به عنوان اولین فیلم مستند ایرانی با موضوع حیات وحش موفق به دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فجر شده است.

سه شنبه این هفته 6 تیر ماه، در قالب "شب‌های مستند" پخش و سپس با حضور کارشناسان نقد و بررسی خواهد شد. این برنامه روایتگر تلاش یک گروه پژوهشگر و مستندساز برای به تصویر کشیدن رفتارهای طبیعی پلنگ ایرانی در زیستگاه البرز مرکزی است. تلاش‌هایی که در طول شش سال و با هشتاد سفر به ارتفاعات البرز شکل می‌گیرند...

این مستند هفتاد دقیقه‌ای همچنین به بیان شرایط زیستی و وضعیت اقلیمی حاکم بر منطقه البرز می‌پردازد و علاقمندان می‌توانند این مستند جذاب را سه شنبه، 6 تیرماه ساعت 19 از شبکه مستند سیما ببینند.

بررسی تاثیر مخرب برنامه‌های ماهواره در تحکیم خانواده

"زن امروز، جامعه فردا" عنوان برنامه‌ای در رادیو گفتگو است که برای نخستین بار در رسانه ملی پایگاهی را برای هم اندیشی مخاطبان هدف و مسئولین تشکیل داده است.

این برنامه در تازه‌ترین مبحث گفتگو محور خود به بررسی نقش ماهواره و آثار مخرب آن در تحکیم خانواده می‌پردازد و در این رابطه با مریم نصیری (مشاور ارشد خانواده) و دکتر مجید خلیفه سلطانی (کارشناس رسانه و سلامت) گفتگو می‌کند. "زن امروز جامعه فردا" از ساعت 16 روی موج اف.ام ردیف 103.5 مگاهرتز پخش می‌شود.
 

گفتگو با استاد محمدتقی مروت در "شکوه تلاوت"

علاقمندان به خاطرات قرآنی می‌توانند بخشی از برنامه "شکوه تلاوت" که مربوط به بیان خاطرات استاد "مروّت" در خصوص تلاوت سوره فجر در مسجد امام حسین(ع) شهر قاهره است را از سایت رادیو قرآن دانلود کنند.

برنامه "شکوه تلاوت" کاری از گروه تلاوت رادیو قرآن، صبح پنجشنبه هرهفته با محوریت پخش تلاوت‌های کوتاه درخواستی روی آنتن می‌رود و روز اول تیرماه نیز گفتگویی با استاد مروّت درباره تلاوت سوره فجر در مسجد امام حسین(ع) قاهره و تولید تلاوت از قاریان مشهور مصری درسال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی پخش شد که برای استفاده علاقمندان بر روی سایت بارگذاری شده است.

"شکوه تلاوت" به سردبیری امیرعشقی، تهیه‌کنندگی فاطمه دشتی و گویندگی آدینه الهیاری، هر پنجشنبه از ساعت 7:05 به مدت 55 دقیقه از شبکه رادیویی قرآن پخش می‌شود و برای دریافت فایل صوتی بیان خاطرات استاد محمد تقی مروت نیز می‌توان به نشانی اینترنتی http://radioquran.ir مراجعه کرد.

نقد و بررسی عرفان حلقه در "راه و بیراه"

در برنامه "راه و بیراه" عرفان نوظهور حلقه (کیهانی) نقد و بررسی می‌شود. این عرفان به عنوان یکی از فرقه‌هایی که با خاستگاه داخلی در حوزه جنبش‌های معنوی نوین (جمن) به وجود آمده، در مدت بیش از 10 سال توانسته است در شهرهای گوناگون کشور افرادی را به خود جذب کند که نسبت به سایر فرقه‌های تشکیل شده با خواستگاه داخلی، گسترش بیش‌تری پیدا کرده است.

پرسش اصلی این است که علل گرایش به عرفان حلقه چه بوده است؟ برنامه "راه و بیراه" رادیو معارف با کارشناسی حجت‌الاسلام مظاهری سیف به نقد و بررسی عرفان حلقه (کیهانی) پرداخته است.

این برنامه کاری از گروه اندیشه و حکمت، به تهیه‌کنندگی و سردبیری مسعود الماسی و مجری کارشناسی مرتضی بهرامی خشنودی سه شنبه 6 تیر 91 ساعت 16:30 از رادیو معارف پخش می‌شود.

خانه‌ای برای خانوده‌ها در "خانه ما"

برنامه رادیویی خانه ما از شنبه تا چهارشنبه ساعت 9 تا 10:30 با اجرای نمایش و مشاوره همراه خانواده‌ها است. حمیرا نجفی سردبیر این برنامه گفت: برنامه "خانه ما" کاری از گروه صبحگاهی رادیو تهران است که از شنبه تا چهارشنبه ساعت 9 تا 10:30 از موج اف.ام ردیف 94 پخش می‌شود.

"خانه ما" با اجرای نمایش و مشاوره به واکاوی مشکلات و معضلات خانواده‌ها می‌پردازد. امروز 5 تیرماه این برنامه به موضوع مهریه و دغدغه‌های مردان و زنان در این خصوص اختصاص یافته است. فردا 6 تیرماه، درباره شک مردان به همسران خود اجرای برنامه خواهد داشت. روز چهارشنبه نیز برنامه خانه ما به موضوع سوال کودکان درباره مسائل گوناگون می‌پردازد.

پروانه طهماسبی و حماد خزائی به عنوان تهیه کننده، آناهیتا خدابخشی کارشناس، فاطمه سرلک، سیروس کموری نژاد، ستاره نقدی، نگین خواجه نصیر، اکرم محمدی، محمدرضا علی اکبری و علی سلیمانی بازیگر مجری، محمد صادق شایان هماهنگی، حسین فهیم پور، یاسر کطائیان، معصومه خیاطون و ساحل حنفی در واحد ارتباطات همکاری دارند.

دغدغه دوستداران تئاتر و سینما در برنامه "چراغ"

برنامه "چراغ" هر شب با موضوعات و حوزه‌های متنوع ساعت 21 تا 23:30 از شبکه رادیویی تهران پخش می‌شود. صادق داوری فر، سردبیر و تهیه کننده برنامه "چراغ" روزهای شنبه گفت: برنامه چراغ کاری از گروه شامگاهی رادیو تهران است که هر شب ساعت 21 تا 23:30 از شبکه رادیویی تهران موج اف.ام ردیف 94 پخش خواهد شد.

روزهای شنبه این برنامه با رویکرد فرهنگی و هنری و با محوریت سینما و تئاتر بر روی آنتن خواهد رفت. بیشتر مخاطبان برنامه چراغ را قشر خاص و متخصص تشکیل می‌دهند و علاقمندان به موضوع نقد برنامه با دغدغه‌های سینما و تئاتر همراه روزهای شنبه همراه این برنامه خواهند بود.

داوری‌فر در ادامه با بیان جزئیات بیشتر خاطرنشان کرد: هر هفته یک فیلم سینمایی در حال اکران یا فیلم‌های روز با حضور کارشناس و منتقد تئاتر و سینما مورد نقد و بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد و با کارگردان و عوامل و بازیگران نیز مصاحبه خواهیم داشت.

از دیگر بخش‌های این برنامه روایت فیلم‌های کوتاهی است که توسط شنوندگان فرستاده می‌شود، در بخشی دیگر گزارش فیلم به روایت مردم در برنامه گنجانده شده است. وی گفت: در این شب همچنین به معرفی کتاب‌های سینمایی و فیلم‌های جذاب می پردازیم. چنانچه بخشی از برنامه به آیتم تاریخ سینما اختصاص یافته و در این بخش روال تولید فیلم و تاریخ سینما را پیگیری خواهیم کرد و در مورد چگونگی اختراع و شروع فیلم سازی در کشورهای دیگر نیز به بحث و گفتگو می‌پردازیم.

در قسمتی از برنامه شنونده‌ها فیلم ترانه را می‌شنوند که در این بخش ترانه با یک فیلم هماهنگ می‌شود. آیتم گفتگو ویژه را خواهیم داشت که متناسب با موضوع، اخبار روز سینمایی در ایران و دنیا مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مجری کارشناس برنامه روزهای شنبه "چراغ" شاهین شجری‌کهن، نویسنده قاسم ارنگی، هماهنگی ارتباطات صادق شایان و هماهنگی آیتم فیلم نسیم السادات صباغان هستند.

حضور چهره‌های علمی کشور در رادیو ایرانصدا

گروه دانش و فناوری رادیو ایران‌صدا در برنامه گفتگوی علمی به فعالیت علمی و تحقیقاتی دبیر انجمن ترویج علم ایران می‌پردازد. گفتگو با دکتر اکرم قدیمی، دبیر انجمن ترویج علم ایران و عضو هیات علمی موسسه مرکز تحقیقات سیاسی علمی کشور، موضوع برنامه این هفته است که سه‌شنبه 6 تیرماه پخش می‌شود.

این برنامه حاصل گفتگوی کیوان نقره کار، کارشناس مجری و چهره‌های علمی کشور است که در خصوص فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی که انجام دادند، به بحث و گفتگو می‌پردازند. گروه دانش و فناوری رادیو ایران‌صدا با تولید برنامه‌ی " گفتگوی علمی" میزبان چهره‌های علمی کشور است که سه‌شنبه‌‌ ساعت 9:30 دقیقه پخش می‌شود و سردبیری آن را فاطمه‌مهسا حسینی و تهیه‌کنندگی‌اش را هدی مرادی بر عهده دارد.

اخبار کوتاه و فوری در شبکه "هیسپان تی‌وی"

 بخش اخبار کوتاه و فوری شبکه "هیسپان تی‌وی" راه‌اندازی شد. به گفته علی اجاره‌دار مدیر اخبار شبکه هیسپان تی‌وی، دراین بخش خبرهای مهم و فوری به تعداد 9 خبر20 ثانیه‌ای مرور می‌شود. پیش از این 3 بخش 3 الی 4 دقیقه‌ای خبرهای کوتاه در ساعت‌های مختلف شبانه روز از شبکه هیسپان تی وی پخش می‌شد.

مدیر اخبار شبکه "هیسپان تی‌وی" با اشاره به اینکه اخبار فوری به طور همزمان به صورت زیرنویس و هم توسط مجری با جزئیات بیشتر گفته می‌شود، از افزایش مدت زمان پخش اخبار کوتاه در آینده خبر داد.

اتمام تدوین "به سلامت بانو"

تدوین فیلم تلویزیونی "به سلامت بانو" به کارگردانی مرتضی متولی پرهام وفائی به پایان رسید و افشین عزیزی ساخت موسیقی را به زودی آغاز خواهد کرد. در این فیلم به تهیه‌کنندگی عباس رافعی، عسل بدیعی در نقش مهنوش، مریم سعادت در نقش ناهید و ارش تاج در نقش پدر مهنوش ظاهر شدند.

این فیلم مضمونی اجتماعی دارد و براساس داستان "به سلامت بانو" از مجموعه داستان‌های "متولد سال جغد" نوشته آزاده محسنی نوشته شده است.

کد خبر 1634530

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha