۱۹ تیر ۱۳۹۱، ۷:۵۱

فلسفه حجاب/

استفاده ابزاری از زنان در فروشگاهها/ برهنگی محصول فرهنگ یونان باستان

استفاده ابزاری از زنان در فروشگاهها/ برهنگی محصول فرهنگ یونان باستان

یک استاد جامعه شناسی دین دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در فرهنگ‎های دینی و حتی شرقی حجاب و پوشش یک مسئله مهم و واجب بوده است گفت: ولی برهنگی به یونان باستان بر می‎گردد که اروپائیان با رنسانس و بازگشت به خویشتن در یکی از این موارد هم به فرهنگ برهنگی یونان رجوع کردند.

حجت الاسلام دکتر سید محمد ثقفی درمورد سابقه حجاب در ادیان مختلف به خبرنگار مهر گفت: در مطالعه ادیان و بخصوص ادیان وحیانی در خاورمیانه و حتی دین زرتشتی ردپای یکنوع پوشش و حجاب را در زنان مشاهده می‎کنیم. در قلمروی فرهنگ دینی و این مذاهب زنان دارای پوشش و حجاب بوده‏اند.

وی افزود: حتی در اعمال رسولان،  وقتی که مسیحیت به یونان گسترش می‎یابد پولس مقدس به مسیحیان هشدار می‎دهد مبادا که خودتان را همانند یونانیان که فرهنگ برهنگی دارند مشابه سازید و از یونانیان که بی پرده بیرون می‏آیند خودتان را جدا کنید. معلوم می‎شود که فرهنگ برهنگی در یونان باستان وجود داشته ولی در مسیحیت اینطور نبوده است.

این استاد جامعه شناسی دین دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در دین یهود هم در داستان حضرت موسی و دختران شعیب نوعی حیا و حجاب سفارش شده است. در دین زرتشت زنان دربار و اشراف از لباسهای بلند استفاده می‎کردند که در هند باستان هم رایج بوده ولی گاندی پوشش خیلی افراطی زنان هند را مذمت کرده و از آنها خواسته پیچیدگی در حجاب نداشته باشند.

این محقق و پژوهشگر حوزه جامعه شناسی تصریح کرد: حجاب "ساری" از بقایای حجاب سفت و سخت هندیان است که گاندی و بی‏نظیر بوتو در پاکستان از آن استفاده می‎کردند یک پوششی است که بر بدن می‎پیچیدند. در اصطلاح لاتین واژه "پُرده" که همان پَرده است برای حجاب بکار می‎رفته. بنابراین در فرهنگ‎های دینی و حتی شرقی حجاب و پوشش یک مسئله مهم و واجب بوده ولی برهنگی به یونان باستان بر می‎گردد که اروپائیان با رنسانس و بازگشت به خویشتن در یکی از این موارد هم به فرهنگ برهنگی یونان رجوع کردند.

ثقفی یادآورشد: در عصر جدید فروشگاه‎ها هم برای فروش بیشتر اجناس خود از جذابیت زنان فروشنده و تبلیغ کننده استفاده کردند. ولی در اسلام استفاده ابزاری از زن حرام است. نوع پوشش در اسلام مطرح نیست. زنان هر قومی بنا بر عرف خود پا و بالا تنه خود را می‎پوشانند. 

وی افزود: آیه حجاب در سوره احزاب آمده است و در سوره نور هم به کلیت زنان مسلمان دستور به پوشش خِمار داده شده که خمار را امروز نوعی روسری ترجمه می‎کنند. ولی در اصل همان پوشش بدن بوده است.

این مدرس دانشگاه در مورد حجاب مردان هم گفت: در قرآن مردان از نگاه شهوت آلود به زنان منع شده‎اند و در فقه و سنت پیامبر هم است که مردان باید لباس متین و مطلوب بپوشند و حرمت همدیگر را حفظ کنند.

کد خبر 1643496

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha