۲۹ اسفند ۱۳۸۳، ۱۵:۳۳

نگاهي به مهمترين رخداد هاي سينماي ايران در سال 1382

تلخ وشيرين هاي سينما در سالي كه گذشت

خبرگزاري "مهر" - گروه فرهنگ و هنر : سينماي ايران در سالي كه گذشت فراز و نشيب بسياري را از سرگذراند . برهمين اساس سينما در سال 1383 به يكي از موضوعات تيتر ساز رسانه هاي كشورمان تبديل شد .

 اولين روز از سال نو با از دست دادن بازيگر نام آشناي سينما، تئاتر و تلويزيون همراه شد. 

مرد هزار چهره رو در نقاب خاك كشيد

" مهدي فتحي " كه به علت سكته مغزي از اوايل اسفند ماه در بخش I.C.U بيمارستان شهداي تجريش، بستري بود،  لحظاتي قبل از تحويل سال 83 ديده بر جهان فروبست .


مراسم تشيع پيكر اين هنرمند روز دوشنبه 3 فروردين ماه 1383 از جلو تالار وحدت با حضور هنرمندان، همكاران و دوستداران وي برگزار شد .
 بازي ‌هاي ماندگار فتحي  در عرصه‌ سينما، تئاتر و تلويزيون هنوز در يادها باقي است. او در عرصه سينما براي نخستين بار در فيلم " وامپير زن خون آشام " (1346) ظاهر شد. از كارهاي برجسته او در تلويزيون مي توان به مجموعه‌ " امام علي (ع) " اشاره كرد. اگرچه " مهدي فتحي " قبل از پيروزي انقلاب اسلامي از فعالان هنر تئاتر بود و در نمايش هاي زيادي به ايفاي نقش پرداخت، اما پس از پيروزي انقلاب اسلامي ديگر چندان بر روي صحنه ظاهر نشد و فقط در دو نمايش‌ " دندون طلا " به كارگرداني " داود مير باقري " و " بينوايان " به كارگرداني " بهروز غريب پور " به ايفاي نقش پرداخت. از ديگر فيلم‌ ها و مجموعه ‌هاي او مي توان  تحفه ها (1366)، دستمزد (1368)، كاكلي (1368)، دخترك كنار مرداب (1368)، در آرزوي ازدواج (1369)، اوينار (1370)، شانس زندگي (1370)، زينت (1372)، آدم برفي (1373)، روز واقعه (1373)، زشت و زيبا (1377)، هم‌ شاگردي‌ها (1378)، اعتراض (1378)، پرنده از قفس پريد (1379)، خانه پدري (مجموعه تلويزيوني، 1380) و مجموعه‌ي تلويزيوني " خورشيد شب" اشاره كرد.

جنجال اكران يك فيلم غير قابل اكران

زماني كه خبرهاي اوليه ساخت فيلم سينمايي "مارمولك" به كارگرداني كمال تبريزي در رسانه ها انتشار هيچ كس گمان نمي برد آخرين ساخته تبريزي تا اين اندازه واكنش گروه ها، سازمان ها و افراد مختلف جامعه را در بر داشته باشد. 
اختصاص 4 سيمرغ بلورين به "مارمولك" موتور محرك يك جنجال سينمايي را روزشن كرد بويژه اين كه در ميان جوايز اعطا شده به اين فيلم، جايزه بين المذاهب به عنوان بهترين فيلم ديني وجود داشت كه بيش از پيش بر اهميت اين فيلم صحه مي گذاشت و حتي سلامت مضمون را نيز تاييد مي كرد.
تاييد مكرر وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي كه فيلم را يك اثر خوب و قابل تامل مي دانست و تماشاي فيلم به وسيله دو هيات جداگانه از بازرسي كل كشور و قوه قضاييه و تاييد نهايي آنها باعث شد به نظر بيايد فيلم در اكران عمومي با مشكل خاصي مواجه نشودد. در اين ميان وزارت ارشاد چون فيلم را يك اثر خاص مي دانست، حمايت از آن را در برنامه كاري خود قرار داد. اما نخستين جنجال و هياهو با فرا رسيدن زمان اكران عمومي فيلم رخ نمود.
تهيه كننده فيلم مارمولك، تبليغ در مورد فيلم را آغاز كرد و حتي پيش فروش فيلم در سينماها صورت گرفت. يش فروش بليت ها هم به خوبي انجام گرفت و همه انتظار اكران فيلم در روزهاي پاياني اسفند ماه سال 82 را داشتند كه ناگهان شايعه  توقيف فيلم پيش آمد و قوت گرفت . منوچهر محمدي به عنوان تهيه كننده دليل تاخير در اكران را درخواست وزارت ارشاد براي اكران در زماني مناسب تر و نيز حذف برخي از بخش هاي اثر عنوان كرد. از طرف ديگر، شوراي نظارت و ارزشيابي وزارت ارشاد اعلام كرده بود هيچ توقيفي در كار نيست. چون توقيف نيازمند حكم قضايي است و هيچ حكمي عليه اين فيلم وجود ندارد.   نمايش عمومي فيلم  در ابتداي ارديبهشت ماه 83 صورت گرفت .  18 سينماي معتبر در تهران و سالن هاي خوب شهرستان هاي كشور كه در مجموع به 45 سالن مي رسيد، نمايش فيلم را آغاز كردند. از همان ابتدا فيلم مورد استقبال تماشاگران قرار گرفت و در برخي سينماها در روزهاي وسط هفته و نوبت هايي كه مخاطب چنداني به سالن نمي رود، بليت ها پيش فروش شده بودند.
اين روند ادامه پيدا كرد و روز به روز بر تماشاگران آن افزوده شد. پس از 10 روز اكران، فيلم به ركورد فروش 310 ميليون توماني دست پيدا كرد و "مارمولك " جزو 3 فيلمي قرار گرفت كه در تاريخ سينماي ايران موفق به ركورد شكني شده اند.
آشتي دوباره مخاطب با سينما به وسيله اين فيلم، از سوي بسياري از منتقدان و هنرمندان به عنوان يك موفقيت تلقي  شد . اما در همين مدت آرام آرام نظرهاي مخالف در رسانه ها انتشار يافت . فيلم در برخي از شهرها از جمله مشهد مقدس اجازه اكران نيافت . با وجود اينكه روند تحديد نمايش فيلم ادامه پيدا مي كرد، متوليان فرهنگي كشور كار را به سكوت برگزار مي كردند و هيچ يك از مسوولين فرهنگي از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گرفته تا معاون سينمايي و رييس شوراي نظارت و ارزشيابي حاضر به گفت و گو درباره فيلم نبودند و حتي به ارايه مطلبي در اين خصوص نمي پرداختند.
وقتي صحبت هاي رسمي درباره توقيف اين فيلم بالا گرفت، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در گفت و گويي كه پنج شنبه  24 ارديبهشت ماه  با روزنامه ايران داشت، از اين فيلم دفاع كرد و پايين آمدن زود هنگام آن از پرده سينماها را منتفي دانست. اما در همان روز خبري مبني بر كم شدن سينماهاي نمايش دهنده فيلم "مارمولك " انتشار يافت. بر اساس اين خبر از شنبه 26 ارديبهشت ماه  قرار بود 8 سالن سينما از 18 سالن نمايش دهنده اين فيلم كم شود.
ناصر شعباني مسوول پخش فيلم در گفت و گويي با خبرنگار مهر دراين باره گفته بود:  اين فيلم در حالي 8 سينماي خود  از جمله سينما فرهنگ  را از دست مي دهد كه اين سينماها تا آخر خرداد ماه امسال براي اكران اين فيلم قرارداد دارند. ولي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خواسته تا اكران اين فيلم با روش مورد نظر پايان يابد . با آنكه اين رخداد نكته پنهاني ندارد اما همچنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي  حاضر به ارايه هيچ توضيحي در اين مورد نشد و به سكوت و پنهان كاري بي دليل خود ادامه  داد.
شنبه 26 ارديبشت ماه وقتي كه منوچهر محمدي ( تهيه كننده مارمولك) به همراه كمال تبريزي در برابر خبرنگاران قرار گرفتند با بغضي فروخورده و چشماني اشك دار بخشي از ناگفته ها را بيان كرد، مشخص شد تا چه اندازه مديران فرهنگي ما براي سامان بخشيدن به اختلاف نظر درباره نمايش يك فيلم منفعل عمل كرده اند و جاي آنكه متوليان فرهنگي به دفاع از فيلم بپردازند قضيه را به سكوت برگزار كرده اند. حتي گفت و گوي وزير ارشاد با روزنامه ايران بيشتر جنبه تشريفاتي پيدا كرد تا اينكه يك اعلام موضع  رسمي باشد.
به گزارش خبرنگار سينمايي "مهر" وقتي منوچهر محمدي در نشست مطبوعاتي روز شنبه 26 ارديبشت ماه گفت :  "اگر مي خواهيد در مورد موضوعات  حساس فيلم بسازيد و دچار بحراني شبيه بحران فيلم مارمولك نشويد بهتر است  پس از پايان نگارش فيلمنامه 60 ميليون كپي از آن تهيه كنيد و به امضاء و تائيد تمام ايرانيان برسانيد و در پايان توليد فيلم ، پيش از اكران 60ميليون  كپي از آن تهيه كنيد و مجددا به تائيد تمام جمعيت ايران برسانيد بعد اگر امكاني پيش آمد آن را اكران كنيد ولي باز هم امكان بروز اشكال وجود دارد. " آنان كه از وقايع پيش آمده براي اين فيلم بي اطلاع بودند اين جملات پردرد را شوخي تصور كردند. اما كساني كه  از جزئيات اكران فيلم مارمولك مطلع هستند مي دانند اين سخنان بازتاب تمام مسائل و مشكلاتي ست كه در ابتداي سال 83 گريبانگير گروه سازنده فيلم شد .
فيلم "مارمولك"سر انجام 3 هفته زودتر از موعدي  از پرده سينماها كنار رفت و نخستين جنجال سينمايي سال را رقم زد . 

 اولين جشنواره سال ، تولد جشنواره اي جديد 

 برگزاري جشنواره ها در سال گذشته با تولد چند جشنواره سينمايي نوظهور همراه بود . جشنواره "فرهنگ ايران زمين "، " فيلم پليس " و "فيلم فرهنگ و صنعت"  مهمترين جشنواره هاي نوظهور سال گذشته بودند كه بيش از ديگر جشنواره هاي نوپاي ديگر احتمال تداوم برگزاري دارند . 
 درنيمه دوم ارديبهت ماه  سال 83 جشنواره "فرهنگ ايران زمين" كه مسابقه فيلم هاي بلند ، كوتاه و مستند ، عكس و موسيقي را در دل خود جاي داده بود به عنوان اولين جشنواره سال 1383 متولد شد . نخستين جشنواره فيلم عكس و موسيقي فرهنگ ايران زمين با دبيري محمد آفريده به منظور تحكيم مباني وحدت ملي از طريق شناخت اقوام ايراني از 18 تا 28 ارديبهشت ماه در تهران و 10 استان كشور برگزار شد. استانهاي اصفهان ، آذربايجان شرقي ، تهران ، خراسان، خوزستان، سيستان و بلوچستان ، كردستان ، گلستان، گيلان، لرستان و هرمزگان ميزباني جشنواره را بر عهده داشتند.
اين جشنواره را مركز گسترش سينماي مستند وتجربي باهمكاري وزارت كشور ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ، شبكه اول سيماي جمهوري اسلامي ايران ، سازمان ميراث فرهنگي كشور و شهرداري تهران برگزاركرد و كمال تبريزي ، احمد رضا درويش و محمد رضا اصلاني كارگردانان سينماي ايران به همراه دكتر مسعود شفيق و احمدرضايي، مردم شناس  فيلم هاي سينمايي بخش مسابقه را داوري كردند .

سومين جشنواره فيلم يادگار زير چتر يك جشنواره نوظهور

فيلم هاي مستند جشنواره فرهنگ ايران زمين  در دل برگزاري  سومين جشنواره فيلم هاي مستند "يادگار" قرار گرفت .  مجموعه فرهنگي ، هنري  تهران با 3 سالن سينمايي ايران  درايام برپايي جشنواره "يادگار" پذيرايي علاقمندان سينما شد.پيش از اين جشنواره فيلم مستند يادگار در سينما تك موزه هنرهاي معاصر و سالن سينما موزه فرش برگزار مي شد . همزمان با تهران ، دو شهر شيراز و كرمانشاه نيز در ايام برگزاري سومين جشنواره يادگار ، فيلم هاي اين جشنواره را براي علاقمندان به نمايش گذاشتند . اين در حالي است كه در شهر ونكوور كانادا نيز سينما تك اين شهر آثار بخش مسابقه جشنواره يادگار را همزمان با سه شهر ياد شده كشور به نمايش در آورد.
اين جشنواره  از 28 ارديبهشت تا 4 خرداد ماه سال جاري به همت مركز گسترش سينماي مستند و تجربي، سازمان ميراث فرهنگي ، وزارت كشور ، شبكه اول سيما ، معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ، شهرداري تهران و انجمن سينماي جوانان ايران برگزارشد. آثار راه يافته به بخش مسابقه فيلم هاي بلند سينمايي و مستند جشنواره فرهنگ ايران زمين نيز از 18 تا 26 اديبهشت در مجموعه فرهنگي تهران به روي پرده رفت .

جشنواره اي كه همچنان برگزار نشد  

علي رغم اعلام سردار عليرضا افشار رئيس بنياد حفظ آثار و ارزشهاي دفاع مقدس و انقلاب  در ارديبهشت ماه ، دهمين جشنواره فيلم دفاع مقدس كه قرار بود 18 آذر ماه سال قبل  همزمان با سالروز اعلام عراق به عنوان متجاوز از سوي سازمان ملل در اصفهان برگزار مي شود هرگز برگزار نشد .
سردار افشار حتي اسامي فيلم هاي راه يافته به اين جشنواره را نيز اعلام كرده بود .همچنين خبر از ايجاد بخش بين الملل دهمين جشنواره فيلم دفاع مقدس به عنوان يكي از ويژگي هاي جشنواره امسال داده بود  . تغيير مديرت و آمدن سردار اثباتي به جاي سردار افشار زمينه ساز توقف برنامه ريزي براي برگزاري  جشنواره فيلم دفاع مقدس در سال گذشته شد. 

طوفان در خانه سينماي ايران

خانه سينماي ايران در سال گذشته وقايع پيچيده بسياري  را تحمل كرد . خبركودك آزاري ناصر (م)  توسط  يكي از لوكيشن يابها در آخرين روزهاي ارديبهشت ماه با "عنوان يك دست اندر كار سينما ..."  تيتر روزنامه ها شد وبه همراه  آنچه بر اكران مارمولك گذشت سبب شد اهالي خانه سينماي ايران احساس خطر كنند و در تاريخ  7 خرداد ماه در نامه اي سرگشاده اين احساس خود را به معاونت سينمايي اعلام كنند . خانه سينما اينگونه سالي پر ماجرا را آغاز كرد .

معافيت مالياتي براي هنرمندان سينما ؛ خوابي كه تعبير نشد

اجراي قانون معافيت مالياتي براي فعاليت هاي هنري و فرهنگي سال هاست كه عملي نشده است .سال گذشته در جلسه اي مطبوعاتي  20 خردادماه 83 با حضور سميعي معاون حقوقي و فني وزارت دارايي در در محل خانه سينما برگزار شد. پر كردن  اظهارنامه به عنوان كليد  معافيت مالياتي هنرمندان ودست اندركاران سينما مطرح شد . قرار بر اين شد كه اظهارنامه ها با راهنمايي كارشناسان مالياتي وزارت دارايي توسط هنرمندان تنظيم  شود. اظهارنامه باتوجه به آدرس هاي ارائه شده به حوزه هاي مالياتي مربوطه ارجاع شده و در آن جا حكم به معافيت مالياتي داده  شود.
سميعي حتي اعلام كرد با اين كار مالياتهاي دريافت شده طي سالهاي 81و 82 از سينماگران مسترد خواهد شد. همچنين ابوالحسن داودي رييس وقت هيات مديره خانه سينما نيز در اين جلسه برساده بودن و ساده شدن اظهارنامه و تسهيل كردن سير اداري معافيت مالياتي تاكيد كرد و گفت: اميدواريم در آينده مجوزهايي كه از سوي وزارت ارشاد صادر مي شود جايگزين تاييديه اظهارنامه ها  شود. همچنين به دليل رفت و آمد سهل سينماگران به خانه سينما تقاضا داريم، اين خانه در طول 10-15 روزتنظيم آيين نامه به صورت حوزه موقت مالياتي معرفي مي شود.
اما با تمام اين احوال و علي رغم پركردن برگه هاي اظهارنامه هيچ اتفاقي  مبني بر حذف و يا استرداد ماليت ها نيافتاد و اين ماجرا نيز در ابهام باقي ماند .  

جشن سينماي ايران بحران تازه براي خانه سينما

جشن سينماي ايران كه پيشتر قصد داشت جاي جشنواره فيلم فجر را بگير و در سال گذشته با عناوين "جشني بهتر از آكادمي اسكار" ، " جشن خرمن دهقانان سينماي ايران " و ... خوانده مي شد از ابتداي برگزاري با مشكلات متعدد همراه شد . تغيير بدون اعلام و بي برنامه سخنگوي هيات رييسه آكادمي داوري خانه سينما براي برگزاري نشست خبري اولين نشانه نامطلوب براي يك جشن بد عاقبت بود . رضا كيانيان  سخنگوي هيات رييسه آكادمي داوري در آخرين ساعات پيش از برگزاري نشست مطبوعاتي اولين روز تيرماه با ارسال نامه اي به دليل حضور در بازبيني نمايش " يك كمدي غمگين " جاي خود را به فرهاد توحيد داد . توحيدي نيز بدون اطلاعات كافي در نشست حضور پيدا كرد و سبب بارضايتي اهالي مطبوعات شد .
برگزاري جشن خانه سينما نيز در اين سال نتايج نا مطلوبي براي سينماي ايرن داشت . لودگي محمد رضا شريفي نيا و گوهر خير انديش به روي صحنه و پوشش نا مناسب برخي ميهمانان سبب ايجاد طوفاني در خانه سينما شد . هيات مديره كه مدتها از انتخاب مدير عامل طفره رفته بودند و اهميت حضور فرد مسئول را براي چنين اتفاقاتي درك نكرده بودند با شكايت مدعي العموم  بصورت جمعي از سوي قوه قضائيه براي پاسخگويي فرا خوانده شدند .

تغيير در هيات مديره خانه اصناف سينماي ايران

با بروز اين واكنش قوه قضاييه سينماي ايران سومين ضربه مهلك را دريافت كرد ولي با درايت اهالي سينما و پيگيري مسئولين بحران رفع شد . نتيجه اينكه هيات مديره متشكل از ابوالحسن داودي، محمد حسين فرحبخش، رضا كيانيان ، بهرام دهقاني ، نظام الدين كيايي، مرتضي رزاق كريمي، و داود رسوليان  بصورت جمعي در حركتي قابل پيش بيني استعفاء دادند و پس از روزها كشمكش در 8 آذر ماه هيات مديره جديد متشكل از سيد مسعود اطيابي، مسعود بهنام ، حميد دهقانپور، مهدي فخيم زاده ، سيد غلامرضا موسوي ، مجيد مير فخرايي ، محمد علي نجفي به عنوان اعضاي اصلي و اميرعابدي و خانم دكتر مهناز مظاهري به عنوان اعضاي علي البدل و  آقايان عزيزالله حاجي مشهدي و محمد زكريا به ترتيب به عنوان بازرسان اصلي و علي البدل  انتخاب شدند .از اين تغيير به عنوان راه حلي براي برون رفت از بحران ياد شد .
پس از استعفاي منوچهر محمدي از سمت مدير عاملي خانه سينما اين مسئوليت به كس ديگري واگذار نشده بود تا اينكه يك ماه و بيست روز پس از تغيير هيات مديره خانه سينما از ميان 5 نامزد جدي درآخرين جلسه هيات مديره پيرامون اين موضوع، محمدعلي نجفي، رييس هيات مديره، طي حكمي، سيد ضياء هاشمي را رسما به اين سمت منصوب نمود.

جشنواره فيلم اصفهان ، يك گام به جلو

نوزدهمين جشنواره بين المللي فيلم هاي كودكان و نوجوانان از تاريخ 12 تا 17 مهرماه سال 1383 در اصفهان برگزار شد. اين جشنواره پس از يك سال پيگري مداوم رسانه ها در مورد لزوم برنامه ريزي و طراحي برنامه اجرايي براي جشنواره اصفهان و پس از ماه ها كشمكش ميان بنياد سينمايي فارابي به عنوان  طرف برگزار كننده تهراني و شهداري اصفهان به عنوان طرف برگزار كننده اصفهاني بالاخره با كنارگذاشته شدن شهرداري  و ايجاد هماهنگي با استانداري  اصفهان با ساختاري قابل قبول برگزار شد . ضعف هاي آشكاري چون بي ارتباطي فيلم هاي  بخش هاي جنبي با اهداف و مخاطبين جشنواره ، عدم تمركز ميهمانان و سينماهاي  محل برگزاري در اين جشنواره ديده نمي شد اما اشكالاتي چون خنثي بودن نشست هيا تخصصي و نشست هاي پرسش و پاسخ فيلم ها و... همچنان به عنوان آفات جشنواره اصفهان بر پيكره آن باقي ماند .

توقف فعاليت  سينماهاي فرسوده تهران

تيتر ديگر سينمايي براي رسانه در سال گذشته تعطيلي و تخريب سينماي هاي كشور بود كه از تهران و با سينما مراد آغاز شد . خبر تخرين سينما مراد واقع در ضلع شمال غربي ميدان امام حسين (ع) نيز تيتر ساز شد . سينما دوستان از نبود جايگزيني براي اين سينماي فرسوده نگران بودند ولي مسئولين سينمايي اعتقاد راسخ داشتند كه وجود يك سينماي مخروبه و نامناسب بيش از منفعت براي سينماي كشور ضرر دارد .

 در تاريخ 23 خردادماه 1383 اعلام شد با توجه به مصوبه اخير شوراي صنفي نمايش خانه سينما احتمال دارد، فعاليت 30 سينماي معتبر تهران تا پايان خرداد ماه متوقف شود. پيش از اين  معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تصميم گرفته بود در سال 83 به منظور ساماندهي وضعيت فروش سينماها طرح مكانيزه فروش بليت را به مرحله اجرا درآورد تا از اين طريق هم ميزان فروش هر فيلم مشخص شود و هم شرايطي فراهم آيد كه همه دست اندركاران توليد و پخش فيلم، سينمادار و شهرداري تهران به راحتي به سهم مورد نظر خود دست پيدا كنند. همچنين در اين طرح در نظر گرفته شد شرايط اطلاع رساني از وضعيت اقتصادي سينما راحت تر فراهم شود . همچنين اعلام شد يكي از سياست هاي معاونت سينمايي افزايش ظرفيت كاربري مجري اين طرح موسسه سينما شهر تعيين شد. اين موسسه موظف است ضمن ايجاد هماهنگي با سينمادارها،  سخت افزار و وصل به نرم افزار اين طرح را فراهم بياورد و با انعقاد قراردادهاي لازم طرح را عملي كند. 
تا اينجاي كار همه فعاليت ها خبر از رشد اقتصادي سينماها و به تبع آن فيلمسازان مي داد. اما در اين بين شوراي صنفي نمايش خانه سينما مصوبه اي را ارايه كرد كه بر اساس آن 30 سينماي تهران ( كه در گروه سينماهاي ممتاز و درجه يك قرار دارند ) بايد تا پايان خرداد ماه امسال مجهزبه سيستم مكانيزه  شوند، در غير اين صورت براي آنها حواله نمايش فيلم صادر نخواهد شد. اين مصوبه به اين مفهوم بود اگر تا پايان ماه جاري سينماهاي مورد نظر خانه سينما به هر دليل نتوانند اين طرح را به اجرا درآورند، فعاليتشان بايد متوقف شود.
ابوالحسن داوودي، رييس شوراي صنفي نمايش خانه سينما  اين مصوبه را از آن شوراي صنفي ندانست  بلكه آن را توافقي  ميان انجمن سينماداران خانه سينما و موسسه سينما شهر  تلقي كرد . رييس شوراي صنفي خانه سينما در حالي اين قانون را به بخش هاي ديگر ارجاع داد كه دو هفته پيش از اين بسياري از رسانه هاي مكتوب به نقل از وي اقدام به انتشار اين خبر كرده بودند. 
نكته اينجاست كه اين طرح در ميان اتفاقات بعدي كه اساس خانه سينما را لرزاند به دست فراموشي سپرده شد و تقريبا هيچ سينمايي به تعطيلي كشانده نشد و همچنين طرح مكانيزه نيز طبق اعللام قبلي عملي نشد .

بازسازي سينماهاي كشور

بازسازي سالن هاي فرسوده كشور نيز در سال گذشته رنگ و لعاب تازه اي به سينماي ايران داد . اين بازسازي كه غالبا در نماي بيروني ، نور پردازي سر در و رنگ كاري سالن هاي انتظار بود براي اغلب سينماهاي كشور انجام شد . برخي سينما ها نيز مانند سينما صحرا بازسازي اساسي شدند. با اين همه سينما هاي كشور فاصله زياد خود را تا وضع مطلوب حفظ كردند .

جشنواره فيلم  پليس ؛ يك اتفاق تازه

نيروي انتظامي پس از سال ها بي مهري به سينماي ايران در سال گذشته رويكرد تازه اي به اين هنر- صنعت داشت . اين گرايش تازه با برگزاري" نخستين جشنواره فيلم پليس " نمايان شد و با حمايت از توليدات سينمايي تداوم پيدا كرد .
جشنواره فيلم پليس با رياست سردار محمدباقر قالي باف و دبيري حبيب الله كاسه سازهمچنين زمينه ساز توليد بيش از 200 پروژه فيلم هاي كوتاه  110 ثانيه اي شد كه ركورد قابل توجهي براي يك نيروي نظامي محسوب مي شود . علاوه براين نحوه تبليغات ، نظم در برگزاري ف ارتباط مخاطب و فراگيري موضوعي جشنواره فيلم پليس از سوي كارشناسان و صاحب نظران مورد توجه قرار گرفت و تاثير چشمگيري در كيفيت برگزاري جشنواره هاي سينمايي ديگراز جمله جشنواره فيلم فجر  گذاشت .  

طرح احداث اولين مجموعه استوديويي سينمايي كشور پس از انقلاب اسلامي

احداث مجموعه بين المللي استوديوي سينمايي هشتگرد مهمترين اتفاق سينمايي كشور در راستاي  حركت به سوي ساختار صنعتي است .طرح ساخت اين مجموعه در صورت اجرايي شدن و به بهره برداري رسيدن گامي موثر در ساماندهي توليد فيلم هاي سينماي ايران خواهد بود . با توجه به اين كه در سال 82 نيزهمايش ويژه اي براي ساخت چندين مجموعه سينمايي در تهران برگزار شد ولي ديگر خبري از تداوم كار به گوش نرسيد عملي شدن ديگر طرح هاي زير ساختي را با ترديد همراه كرد .

پس از گذشت ماه ها ازكلنگ زني استوديوي سينمايي هشتگرد در هشتم اسفند ماه ماكت آن  در همايشي به نمايش گذاشته شد . در اين همايش سه روزه  ابعاد طرح به مقامات دولتي ، سينما گران و سرمايه گذاران داخلي و خارجي معرفي شد . 

جشنواره فيلم فجربازسازي يك پيكره نيمه جان

جشنواره فيلم فجر دربهمن ماه سال گذشته بيست و سومين تجربه برگزاري اش را از سر گذراند . با توجه به نزديكي انتخابات از اين جشنواره به عنوان آخرين تجربه برگزاري جشنواره فجر توسط مديران دولتي فعلي  ياد شد . در اين تجربه بسياري از كاستي هاي موجود در دوره هاي قبلي برطرف شد ولي همچنان ضعف هاي آشكاري بر پيكره جشنواره فيلم فجر باقي ماند . افزودن بخش سينماي معناگرا به بخش هاي رقابتي جشنواره فيلم فجر مجادلات بسياري را رقم زد . دورنگاه داشتن انجمن منتقدين از برگزاري نشست هاي شبانه اين نشست هاي را بي رونق تر از قبل كرد . برگزاري بازار فيلم ايران ، كاهش تغيير در جدول برنامه ها و برگزاري يك جشنواره بدون جنجال نيز از ديگر ويژگي هاي اين دوره جشنواره بود . برگزاركنندگان اين دوره نيز به زعم خود تلاش كردند اين پيكره نيمه جان را جاني تازه ببخشند .

پايان خوش سال براي انيماتور ها

 چهارمين جشنواره بين المللي پويانمايي از شانزدهم تا هجدهم اسفند ماه سال گذشته  در محل مركز آفرينش هاي هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار شد.
در اين جشنواره كه بصورت دوسالانه برگزار مي شود علاوه بر نمايش آثار پويانمايي از ايران و تعدادي از كشورهاي آسيايي و اروپايي، مباحث تئوريك درباره هنر، سينما و پويانمايي در قالب سخنراني ، برگزاري جلسات نقد وبررسي آثار توسط هنرمندان و كارشناسان رسانه و ارائه مقالات مختلف ارائه شد.
برگزاري جشنواره پويانمايي روزهاي پايان سال 1383 را براي دست اندر كاران و علاقمندان پويا نمايايي كشورمان خاطره انگيز ساخت . گرچه مانند دوره هاي قبلي به خاطر نحوه برگزاري و ايام برگزاري ، اين جشنواره نيز از پوشش رسانه اي مناسبي برخور دارنبود ولي  حضور دانشجويان ، علاقمندان و دست اندر كاران اينيميشن اين جشنواره را پر تحرك ساخت  .

فرهنگ و صنعت نيز صاحب جشنواره فيلم  شد

نخستين جشنواره فيلم فرهنگ و صنعت نيز در زوهاي 19 تا 23 اسفند ماه برگزار شد . اين جشنواره كه با هدف به تصوير در اوردن ارتباط ميان فرهنگ و  صنعت برگزار شده بود علي رغم توجه ويژه رسانه ها بواسطه پرداخت جشنواره به موضوعي حياتي و پوشش مناسب اخبار ، با استقبال چنداني مواجه نشد . از اين رويداد هم به عنوان آخرين جشنواره اي كه محمد آفريده رئيس انجمن سينماي جوانان و مدير مركز گسترش سينماي مستند و تجربي  دبيري آن را برعهده داشت ياد كردند . زيرا برگزاري آن همزمان شد با استعفاي اين مدير سينمايي .  

ماه هاي پاياني سال براي سينماي ايران با آرامش همراه بود و اينگونه سال پر ماجراي  ديگري برعمر آن افزوده شد .

کد خبر 166776

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha