۳۱ شهریور ۱۳۹۱، ۹:۴۶

درگفتگو با مهر اعلام شد:

تدوین سند ملی حمل و نقل هوشمند/ ایجاد استاندارد برای تجهیزات ترافیکی

تدوین سند ملی حمل و نقل هوشمند/ ایجاد استاندارد برای تجهیزات ترافیکی

رئیس پژوهشکده حمل و نقل و سیستمهای هوشمند دانشگاه صنعتی امیرکبیر از تدوین سند سیستم حمل و نقل هوشمند (ITS) خبر داد و گفت: در این سند استانداردهای معینی برای راه اندازی تجهیزات سیستمهای ترافیکی مشخص می شود.

دکتر مهدی تشکری هاشمی در گفتگو با خبرنگار مهر، سیستم های حمل و نقل هوشمند (ITS) را سیستم هایی دانست که در جهت بهبود و اصلاح عملیات شبکه حمل و نقل عمل می کنند و افزود: هدف اصلی این سیستم ها افزایش کارایی، نجات انسانها و جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی  است.

رئیس پژوهشکده حمل و نقل و سیستم های هوشمند دانشگاه صنعتی امیرکبیر، با اشاره به تجربیات بین المللی در زمینه این سامانه ها، اظهار داشت: تجربه های جهانی ثابت کرده است که اولین گام به سوی سیستم های ITS، طراحی معماری ملی ITS است که در آن پیش از آغاز پیاده سازی سیستم های حمل و نقل اقدام به برقراری هماهنگی میان اجزای آن می شود.

وی از تدوین سند ملی ITS کشور در دانشگاه امیرکبیر خبر داد و در این باره توضیح داد: در حال حاضر شرکتهای مختلفی اقدام به تولید دوربین های سرعت سنج می کنند که هر کدام از آنها با نظام خاصی ماموریت های مورد نظر را اجرایی می کنند اما اینکه دقت آنها به چه میزان است و بر اساس چه استانداردی کار می کنند نیاز به سند ITS دارد تا این تجهیزات در جهت ارتقای ایمنی ترافیک مورد بهره برداری قرار گیرند.

هاشمی ادامه داد: دانشگاه امیرکبیر از سال 1380 پروژه های متعددی را در زمینه نرم افزار و سخت افزار سیستم های حمل و نقل هوشمند اجرایی کرده است و بر اساس تجاربی که در این حوزه داشته است، پروژه ملی سیستم های حمل و نقل هوشمند ITS مصوب شورای عالی عتف به دانشگاه امیرکبیر واگذار شد.

وی سیستم های تصادف جاده ای، دوربین کنترل سرعت و مطالعات شبکه بزرگراهی شهر تهران و کلان شهرها را از جمله پروژه های اجرا شده در این زمینه نام برد و یادآور شد: در طرح ملی ایجاد سامانه های حمل و نقل هوشمند که با مشارکت برخی دانشگاه ها و بخشهای خصوصی اجرایی می شود، اقدام به تدوین سند سامانه حمل و نقل هوشمند خواهد شد.

رئیس پژوهشکده حمل و نقل و سیستم های هوشمند دانشگاه صنعتی امیرکبیر اضافه کرد: در این سند مشخص خواهد شد که چه سیستمهایی با چه اولویت هایی در چه مکانهایی و با چه استانداردهایی نصب شود.

وی افزود: با تدوین این سند کلیه پتانسیل های موجود در کشور گردآوری می شود و نحوه به کارگیری سیستم های پیش بینی ترافیک، تغییرات سرعت، پردازش تصویر در جهت مدیریت ترافیک و اخذ عوارض و پرداختهای الکترونیکی مشخص خواهد شد.

هاشمی یادآور شد: بر این اساس دانشگاه ها و شرکتهای خصوصی با اخذ این استانداردها اقدام به تولید و وارد کردن سیستم های حمل و نقل هوشمند می کنند.
کد خبر 1701048

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha