۵ مهر ۱۳۹۱، ۱۰:۳۵

گزارش خبری/

ایثار و مقاومت در فرهنگ یزد/ دفاع مقدس ترسیم لحظه‌های ناب آسمانی

ایثار و مقاومت در فرهنگ یزد/ دفاع مقدس ترسیم لحظه‌های ناب آسمانی

یزد - خبرگزاری مهر: وقتی سخن از مقاومت و ایستادگی در دفاع مقدس میان می ‌آید، ذهن ناخودآگاه به سمت غیورمردان و شیرزنان استانهای مرزی می رود اما در کنار آنها در استانهای مرکزی ایران، جایی نظیر یزد، گرچه مردم مستقیم درگیر جنگ نبودند اما فرهنگ خود را در ایثار و شهادت و مقاومت جانانه به نمایش گذاشتند و اکنون یادگاران دفاع مقدس این استان از رشادتهای آن زمان می‌گویند.

به گزارش خبرنگار مهر، یزد و فرهنگ اصیل یزدیها در هر زمینه ای حتی در ایثار و مقاومت همیشه درخشان بوده و با اینکه این استان به دلیل موقعیت جغرافیایی خود هرگز با دشمن رویارویی مستقیم نداشت اما شیرزنان و غیورمردان این دیار پا به پای مرزنشینان خرمشهر، کرمانشاه، کردستان، ایلام و ... جنگیدند و لحظه ای برای دفاع از میهن اسلامی درنگ نکردند.

این فرهنگ غنی سبب شد تا "ایثار و مقاومت" موضوع ششمین نشست از سلسله نشستهای یزدشناسی باشد که توسط مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد برگزار شد.

این نشست فرصتی شد تا رزمندگان و خط شکنان دیروز و مدیران موفق امروز به بیان گوشه از خاطرات خود بپردازند و در کنار این خاطرات، جنگ و دفاع مقدس را تحلیل کنند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در این نشست، دوران هشت سال دفاع مقدس را از مقدس ترین و باارزش ترین دفاع ها در طول تاریخ دانست و افزود: دفاع جانانه ایران در مقابله با هجمه های دشمن، سند افتخاری برای انقلاب اسلامی ایران است.

جانفشانی های رزمندگان ایرانی متاثر از فرهنگ عاشوراست

سرهنگ پاسدار سید هدایت بنی فاطمه با بیان خاطراتی از دوران جنگ تحمیلی، رشادت ها و جانفشانی های رزمندگان و جوانان غیور ایران را یادآور شد و آن را متاثر از فرهنگ عاشورا دانست.

وی تصریح کرد: رزمندگان در طول جنگ تحمیلی با تاسی از فرهنگ عاشورا و اقتدا به مولای خود و تبعیت از امر ولایت فقیه، هویت و اساس انقلاب اسلامی را حفظ و بیمه کردند.

بنی فاطمه همت و تلاش سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد را در برگزاری نشست های یزدشناسی ستود و افزود: برپایی این نشست ها، زنده نگه داشتن فرهنگ غنی پیشینیان و نهادینه کردن آن در جامعه را به دنبال خواهد داشت.

وی همچنین از سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد در جمع آوری و ساماندهی اسناد دفاع مقدس تشکر کرد و گفت: اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در این مسیر یار و یاور سازمان اسناد خواهد بود و امیدوار است برای بررسی همه ابعاد ایثار و مقاومت مردم یزد، دست کم یک یا دو نشست دیگر به این موضوع اختصاص یابد.

مسئول سابق مهندسی تیپ الغدیر یزد نیز در سخنانی به بیان خاطراتی از دوران شکوهمند دفاع مقدس پرداخت.

دفاع مقدس آشناترین واژه در قاموس حماسه های عزت آفرین ایران است

مهندس صدیقی دفاع مقدس را آشناترین واژه در قاموس حماسه های عزت آفرین ایران دانست و افزود: دفاع مقدس آینه ای برای تمام بشریت و سرشار از آموزه های غنی فرهنگی، نظامی و سیاسی است.

وی که از آزادگان سرافراز دیار دارالعباده است، از خاطرات دوران اسارت به ویژه درباره آزادگان یزدی سخن گفت و تصریح کرد: روحیه ایثار، فداکاری و شهادت طلبی که امروزه موجب بازدارندگی تهاجم قدرت های زورگو به ایران شده است، میراثی از دوران دفاع مقدس است.

شکیبایی اسرا به ویژه اسرای یزدی در زندانهای مخوف رژیم بعث سربلندی ایران را رقم زد

معاونت سابق بازرسی تیپ الغدیر یزد در ادامه سخنانش به خاطره گویی و بیان سرگذشت اسرا در زندان های مخوف رژیم بعث پرداخت و عزت و سربلندی ایران اسلامی را مدیون صبر و شکیبایی آزادگان و رزمندگان دانست.

رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی واحد میبد نیز در این نشست با اشاره به کلیاتی از جنگ تحمیلی تصریح کرد: دفاع مقدس متعلق به همه مردم ایران است و همگان در این پیروزی سهیم بودند. احمد علی زارع مهرجردی، پشتیبانی مردمی در دوران دفاع مقدس را رمز سربلندی و موفقیت رزمندگان دانست و بیان داشت: بی شک یکی از عوامل پیروزی در صحنه های نبرد، همین کمک های مردمی و نقش آفرینی آنها بود.

این رزمنده و جهادگر دیروز و استاد امروز دانشگاه به صورت آماری و از طریق اسلاید به نقش یزد و یزدی ها در پشتیبانی دفاع مقدس اشاره کرد و مشارکت عمومی یزدی ها در ابعاد گوناگون جنگ را یادآور شد.

وی با اشاره به تجربیات و دستاوردهای دوران شکوهمند دفاع مقدس افزود: حکومت مبتنی بر ولایت فقیه امروز در مقابل توطئه های استکبار ایستاده و در دفاع مقدس نیز یک تنه با مجهزترین ارتش‌های جهان مقابله کرد.

انقلاب اسلامی هویت ملت ایران است/ ملت ایران اجازه وارد آمدن خدشه به گوهر انقلاب را نمی دهد

زارع مهرجردی، انقلاب اسلامی را هویت ملت ایران خواند و گفت: این انقلاب به قیمت گزافی به دست آمده و ملت ایران هرگز نخواهد گذاشت خدشه ای به این گوهر گرانبها وارد شود.

وی برپایی این نشست ها را سبب انتقال مفاهیم بلند دفاع مقدس به نسل جدید دانست و از برگزارکنندگان این همایش تشکر کرد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد نیز در سخنانی از حضور یادگاران دفاع مقدس و فرهیختگان استان در این نشست تشکر کرد.

محمدرضا ملک ثابت همکاری صمیمانه اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان در برپایی این نشست را ستود.

وی در بخشی از سخنان خود جنگ را در حالت کلی بلایی خانمان سوز دانست و افزود: جنگ به خودی خود بلایی مذموم است اما وقتی برای دفاع از ناموس و شرف یک ملت انجام شود ممدوح است.

دفاع مقدس عرضه ظهور کرامات انسانی بود

این مدرس تاریخ دانشگاه گفت: حماسه دفاع مقدس، جوهر و هدف انقلاب اسلامی را به نمایش گذاشت و ظهور کرامات انسانی را سبب شد.

ملک ثابت تصریح کرد: دوره هشت ساله دفاع مقدس عرصه ای برای ظهور فضایل اخلاقی و تعقیب اهداف عدالت خواهانه و انسان دوستانه بود.

وی افزود: در زمانه بیداری اسلامی فرهنگ دفاع مقدس می تواند الگویی برای جنبش های آزادی بخش منطقه و جهان باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نیز در سخنانی به دستاوردهای دفاع مقدس پرداخت.

سید جلیل میرمحمدی دوران دفاع مقدس را برگ زرینی برای انقلاب اسلامی ایران خواند و بیان داشت: امروزه شاهد پیشرفت جمهوری اسلامی ایران درهمه زمینه هاو تولید علم درسطح رفیع جهانی هستیم که دستیابی به این مهم را مدیون رشادتهای جوانان و رزمندگان دوران دفاع مقدس است.

انسجام و وحدت اقوام و مذاهب مختلف ایران در دوران دفاع مقدس ستودنی بود

این رزمنده و جانباز دوران دفاع مقدس با اشاره به حضور همه جانبه مردم در صحنه های گوناگون جنگ افزود: ملت ایران از اقوام و مذاهب مختلف با انسجام و اتحادی وصف ناشدنی و با پیروی از منویات امام خمینی(ره) و همکاری و همدلی با نیروهای مسلح کشور، حماسه ای را خلق کردند که تا ابد در تاریخ جهان پایدار خواهد بود.

وی با اشاره به دستاوردهای عظیم هشت سال دفاع مقدس برای مردم مسلمان ایران ادامه داد: آزادسازی تمام سرزمین های اشغال شده، تثبیت مجدد مرزها، حفظ استقلال و تثبیت نظام مقدس جمهوری اسلامی و معرفی رژیم بعث عراق به عنوان رژیم متجاوز و آغازگر جنگ تحمیلی از جمله این دستاوردها بود که اراده و اتحاد ملت ایران را به جهانیان نشان داد.

میرمحمدی به دستاوردهای فراوان دفاع مقدس در ابعاد علمی اشاره کرد و افزود: امروزه به مدد جانفشانی ها و ایثار رزمندگان، کشور ما در تمامی زمینه ها به بالندگی رسیده و بر قله های پیشرفت و شکوفایی نشسته است.

ترس دشمن از حمله به ایران به دلیل رشادتهای رزمندگان دفاع مقدس است

وی رشد علمی ایران را یادآور شد و گفت: امروزه ملت ما بی سابقه ترین عزت ها را دارد در واقع در همه جای دنیا در چشم انسان های آزاده عزت ملت ایران به بزرگی دیده می شود که علت آن ایستادگی است.

میرمحمدی ادامه داد: پیشرفت سریع علمی ایران در تمامی ابعاد موجی از نگرانی و اضطراب را در دل دشمنان و بدخواهان نظام ایجاد کرده و اگر امروز دشمن نمی تواند ایران را تهدید کند یا قدرت انجام هیچگونه مداخله ای در ایران را ندارد به خاطر رشادت ها و از خود گذشتگی های رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس است.

میرمحمدی ولایت فقیه و تبعیت از رهبری و ایمان به خدا را عامل مهم این پیروزی ها دانست و بر تداوم این حرکت تاکید کرد.

کد خبر 1705436

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha