۱۰ آبان ۱۳۹۱، ۲۱:۱۳

علویان صدر:

مسجد جامع اصفهان موزه هنر و معماری مساجد ایران است

مسجد جامع اصفهان موزه هنر و معماری مساجد ایران است

اصفهان – خبرگزاری مهر: معاون سازمان میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه مسجد جامع عتیق شاهکار نبوغ بشریت و نمایشگر بیش از 12 قرن معماری اسلامی است، گفت: مسجد جامع عتیق موزه هنر و معماری مساجد ایران است.

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود علویان صدر دقایقی پیش در مراسم جشن ثبت جهانی مسجد جامع عتیق اصفهان با بیان اینکه فرهنگ ایرانی در تمامی ابعاد پیوندی ناگسستنی با آموزه‌های اسلامی داشته است، اظهار داشت: یکی از غنی‌ترین حوزه‌ها در زمینه میراث فرهنگی مساجد است از همین رو از فرهنگ ایرانی اسلامی بهره می‌بریم.

وی تاکید کرد: در ایران جایی وجود ندارد که به مسجدی زینت نیافته باشد و در این بین یکی از شاهکارهای های معماری ایرانی اسلامی مسجد جامع عتیق اصفهان است.

معاون سازمان میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه مسجد جامع عتیق شاهکار نبوغ بشریت و پایه گذار نوع خاصی از مساجد ایرانی است که نمایشگر بیش از 12 قرن معماری اسلامی است، گفت: مسجد جامع عتیق موزه هنر و معماری مساجد ایران است.

وی در مورد دیگر ویژگی‌های مسجد جامع اصفهان بیان داشت: این مسجد بر روی بقایای یک بنای ساسانی ساخته و به عنوان الگوی اولیه در تبدیل مساجد شبستانی به گنبد دار ایرانی شناخته می‌شود.

علویان صدر با اشاره به اینکه وجود معماری خاص گنبد نظام الملک و تنوع بی نظیر طاق ها و محراب الجایتو از قسمت‌های چشم نواز مسجد جامع عباسی است، ادامه داد: حفظ آثار دوره‌های مختلف تاریخی در این مسجد به صورت یکپارچه به ارزش‌های این مسجد افزوده است.

وی با تاکید بر اینکه آنچه در جریان ثبت جهانی یک اثر مهم است نوع نگرش و رویکرد و فرصت ایجاد شده برای معرفی ملت‌ها است، تصریح کرد: حفاظت و مرمت این بنا عزم ملی مسئولان و مردم را می‌طلبد.

کد خبر 1733620

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha