۵ تیر ۱۳۸۴، ۹:۴۳

از سوي دايرةالمعارف بزرگ اسلامي

بزرگداشت استاد محمد جواد مشكور برگزار مي شود

به منظور تجليل از مقام شامخ علمي استاد محمد جواد مشكور مراسم بزرگداشتي از سوي دايرةالمعارف بزرگ اسلامي برگزار مي شود.

به گزارش خبرنگار گروه دين و انديشه "مهر" ، به منظور تجليل از مقام شامخ علمي استاد دكتر محمد جواد مشكور، قرآن پژوه مورخ و فرهنگ نويس، مراسم بزرگداشتي از سوي دايرةالمعارف بزرگ اسلامي در اواخر تابستان سال جاري برگزار مي شود.

دكتر محمد جواد مشكور در سال 1297 در تهران متولد شد. وي از دانشسراي عالي ليسانس ادبيات و فارسي و عرب  و از دانشگاه سوربن پاريس نيز دكتري تاريخ و فرهنگ خاورميانه را دريافت نمود.

وي نزد استادان گرانقدري همچون علامه طباطبايي، شريعت سنگلچي، فروزانفر، علامه قزويني، ميرزا يدالله نظر پاك، محمود شهابي و الهي قمشه اي تلمذ نمود.

دكتر مشكور همچنين مدتي در مدرسه عالي ايرانشناسي تدريس كرد. وي با علامه دهخدا در تدوين و تاليف لغت نامه دهخدا همكاري نمود. وي مدتي مدير مجله الخاء نيز بود. دكتر مشكور چند سال رايزن فرهنگي ايران در دمشق بود و به اين واسطه كرسي زبان و ادبيات فارسي را در دانشگاه هاي حلب و دمش تاسيس كرد.

دكتر مشكور به واسطه تلاش و كوشش بسيار قبور ابونصر فارابي و شيخ شهاب الدين سهروردي، دو تن از حكماي بزرگ جهان اسلام، را در دمشق مشخص نمود.

از آثار ايشان مي توان به تاريخ شيعه و فرقه هاي اسلامي تا قرن چهارم، روح القرآن در توحيد و مكارم اخلاق انسان، گفته هايي درباره دينكرت، ترجمه الفرق بين الفرق، فرهنگ تطبيقي عربي با زبانهاي سامي و ايراني، تاريخ ايران زمين از روزگار باستان تا عصر حاضر اشاره كرد.

دكتر محمد جواد مشكور در سال 1374 شمسي در تهران درگذشت و در بهشت زهرا (ع) در تهران به خاك سپرده شد. 

کد خبر 199663

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha