۶ اسفند ۱۳۹۱، ۱۸:۱۸

10 و 11 اسفند ؛

همایش بزرگداشت علامه جزایری برگزار می شود/ محدث کبیر که بود

همایش بزرگداشت علامه جزایری برگزار می شود/ محدث کبیر که بود

همایش بزرگداشت علامه سید نعمت الله جزایری روزهای پنج شنبه 10 و جمعه 11 اسفند با هدف بررسی شخصیت فقهی و علمی وی برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری همایش بزرگداشت علامه سید نعمت الله جزایری با حضور یکی از نوادگانش آیت الله موسوی جزایری و همچنین حجت الاسلام سپهر رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان خوزستان در انجمن آثار و مفاخرفرهنگی برگزار شد. در این نشست عنوان شد که این همایش در دو روز پنج شنبه دهم اسفند در دارالمومنین شوشتر و جمعه 11 اسفند در اهواز در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار می شود.

آیت الله جزایری گفت: محدث کبیر علامه سید نعمت الله جزایری عمر 62 ساله اشان به دو قسمت تقسیم می شود. 30 سال اول در حوزه های هویزه، شیراز و اصفهان در محضر اساتید به نامی به تحصیل علوم حوزوی پرداخت واز حضور اساتید مختلف چون محقق خوانساری، محقق سبزواری، حاج میرزا رفیعا، علامه ملا محسن فیض کاشانی و مخصوصاً علامه مجلسی بهره مند شد و در فقه و حدیث و روایات و تفسیر و سایر علوم متداوله مهارت کسب کرد. نصف دیگر عمرش را به دعوت مردم شوشتر به آن شهر آمد و تمام مناسک حکومتی در شوشتر از جمله قضاوت و قصاص و حد و امامت نماز جمعه و اشراف داشتن بر امور تا کار خلاف شرع صورت نگیرد به ایشان محول شد. ایشان از سوی شاه سلیمان پادشاه وقت صفوی به درجه شیخ الاسلامی مفتخر گردید.

نسب او بر اساس کتاب اجازات علمای هویزه تالیف سید عبدالله سالف الذکر چنین است : سید نعمت الله فرزند عبدالله فرزند محمد فرزند حسین فرزند احمد فرزند محمود فرزند غیاث الدین فرزند مجدالدین فرزند نورالدین فرزند سعدالله فرزند عیسی فرزند موسی فرزند عبدالله فرزند موسی الکاظم (ع). در سال ۱۰۵۰ ه.ق. در قریه صباغیه از قراء جزایر متولد شد و در سال 1112 د راه بین پل دختر و دزفول از دنیا رفت.

از آثار وی می توان به موارد زیر اشاره کرد: الانوار النعمانیه فی بیان معرفه النشاه الانسانیه،انیس الفرید فی شرح التوحید، تحفه الاسرار فی الجمیع بین الاخبار، الجواهر الغوالی فی شرح عوالی اللثالی، ریاض الابرار فی مناقب الائمه الاطهار، زهر الربیع، الغایه القصوی، عقود المرجان فی تفسیر القرآن، مشکلات المسائل، منبع الحیاه فی اعتبار قول المجتهدین من الاموات، نوادر الاخبار، النور المبین فی قصص الانبیاء و المرسلین، هدیه المبین و تحفه الراغبین.

مجموعه مقاله برگزیده به همراه کتاب نابغه فقه و حدیث که تجدید چاپ شده است و تألیفات سید نعمت الله در افتتاحیه این همایش در نمایشگاهی ارائه می شود.

کد خبر 2005483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha