۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۱:۲۰

عبدالرضا دشتی‌زاده:

قشم در مبادلات تجاری و فرهنگی عهد باستان نقش محوری داشته است

قشم در مبادلات تجاری و فرهنگی عهد باستان نقش محوری داشته است

قشم - خبرگزاری مهر: عبدالرضا دشتی‌زاده، باستان شناس گفت: جزیره قشم به سبب قرار داشتن در آبراهه هرمز و موقعیت ممتازش در حد فاصل سواحل شمالی و جنوبی خلیج فارس در دوره‌های باستان از نقشی محوری در مبادلات تجاری و فرهنگی منطقه برخوردار بوده‌است.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرضا دشتی‌زاده، سه‌شنبه شب در مراسم روز ملی خلیج فارس، ضمن بیان این مطلب گفت: در سال 1390 بزرگ‌ترین پروژه باستان‌شناسی خلیج فارس در جزیره قشم کلید خورد که در نتیجه آن تا امروز بیش از 200 محوطه باستانی متعلق به دوره‌های هخامنشی، اشکانی و ساسانی در سراسر جزیره شناسایی شده است.

این باستان‌شناس افزود: در میان این مکان‌های باستانی بندرگاه‌های بسیاری به شکل تپه دیده می‌شوند، که مشاهداتی از جمله پاره سفال‌های یافت شده بر سطح خاک، گواه کاربری تجاری آن‌ها در گذشته‌های دور است.

وی اظهار امیدواری کرد که با حفظ و سامان‌دهی این آثار، گام مهمی در راستای تثبیت حاکمیت کشورمان بر آب‌ها و جزایر ایرانی خلیج فارس برداشته شود.

دشتی‌زاده قدمت حضور ایرانیان در خلیج فارس را بیش از دو هزار سال دانست و خاطرنشان کرد که این حضور همواره با صلح و دوستی با سرزمین‌های همجوار همراه بوده است.

کد خبر 2044670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha