۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۲:۴۲

بیستمین جلد دایره‌المعارف بزرگ اسلامی در نمایشگاه کتاب رونمایی شد

بیستمین جلد دایره‌المعارف بزرگ اسلامی در نمایشگاه کتاب رونمایی شد

مراسم رونمایی از بیستمین جلد دایره‌المعارف بزرگ اسلامی با حضور عوامل و دست اندرکاران آن در نمایشگاه کتاب تهران رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم جشن انتشار جلد بیستم دایرةالمعارف بزرگ اسلامی پیش از ظهر امروز چهارشنبه 11 اردیبهشت با حضور سیدکاظم موسوی بجنوردی، سیدصادق سجادی و علی بهرامیان در محل سرای اهل قلم بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

سیدکاظم موسوی بجنوردی رئیس مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی در این برنامه گفت: بیستمین جلد از دانشنامه دایرةالمعارف اسلامی دیشب از چاپخانه خارج شد و تازه تازه است.

این پژوهشگر در ادامه گفت: انتشار این جلد دایرةالمعارف حرکت بزرگی است در آغاز شناساندن فرهنگ ایرانی و اسلامی که بحث امروز ما درباره جلد بیستم آن است. جلد بیستم به امام حسین (ع) ختم می‌شود. البته می‌توانستیم 40 صفحه دیگر پیش برویم ولی به حرمت امام حسین (ع) وقتی به مباحث مربوط به ایشان رسیدیم، جلد بیستم را بستیم.

وی افزود: در این جلد 3 امام معصوم یعنی امام حسن مجتبی (ع)، امام حسن عسگری (ع) و امام حسین (ع) حضور دارند و از جهت دیگر احادیث و مباحث سنگین فلسفه اسلامی در این جلد وجود دارد و واقعا از مجلدات پربار دایرةالمعارف بزرگ اسلامی است که برای به دست آوردن بسیاری از مقالات آن سختی بسیاری بر محققان و پژوهشگران رفت.

سیدصادق سجادی، معاون پژوهشی و عضو شورای عالی مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی در ادامه این برنامه گفت: طی سال‌های متمادی که فعالیت مرکز دایرةالمعارف از سال 63 آغاز شده، تمام تلاش ما متمرکز بر دایرةالمعارف اسلامی نبوده است. درست است که این حرکت، کار اصلی ما بوده است، اما فعالیت‌های دیگری هم در دستور کار ما بوده است. مرکز با هدف انتشار این دانشنامه شروع به کار کرده و هنوز هم فعالیت‌هایش در این زمینه ادامه دارد.

وی گفت: یکی از مهم‌ترین عوامل پیشرفت فرهنگی در دنیا، گسترش دانایی و آگاهی عمومی است. حتی در قرون وسطی و عصر رنسانس، آنچه موجب پیشرفت فرهنگی مردم شد، انتشار دانشنامه‌ها و مطالعه آنها بود. در دوران شکوه تمدن اسلامی هم کتاب‌های فرهنگی و مرجع در قلمروی ایران کم نبوده است، اما دانشنامه‌نویسی به شیوه امروزی، سابقه زیادی در کشورمان ندارد.

این محقق در ادامه گفت: خلا و نبود منابع دانشنامه‌ای خوب برای استفاده دانش‌آموزان و دانشجوها، مدیران مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی را بر آن داشت تا بر رجال فرهنگی ایرانی تمدن اسلامی تمرکز کنند.

در ادامه علی بهرامیان از محققان و پژوهشگران این دانشنامه نیز به بیان سخنانی پرداخت.

کد خبر 2044779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha