۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۸:۳۳

صندلی‌های برترین سینمای کرج خاک می خورد/ گیشه "سینما سپهر" چشم انتظار مخاطب

 صندلی‌های برترین سینمای کرج خاک می خورد/ گیشه "سینما سپهر" چشم انتظار مخاطب

کرج - خبرگزاری مهر: دو سال پیش سینمایی مجهز در جنوبی ترین نقطه شهر کرج ساخته شد تا رونقی بر فرهنگ این منطقه باشد؛ اما عدم حمایت مسئولان طی این مدت گیشه این سینما را رو به تعطیلی برده است.

به گزارش خبرنگار مهر تابه حال پا به سینمایی خصوصی گذاشته اید؟ جایی که به جهت مخاطب انگشت شمار سینما فیلم را شخصی برای شما اکران کنند؟ در جنوبی ترین نقطه شهر کرج سینمایی به یادگار مانده از دوران تصدی نخستین مدیر فرهنگی بر مسند دستگاه فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز با همین وصف مدت ها است سراپا ایستاده و در انتظار نگاه مسئولان فرهنگی وا مانده است.

به دوسال قبل باز می گردم درست تیرماه سال 90 بود که با حضور جمعی از مدیران فرهنگی کشور طلسم سينما سپهر شهرك وحدت بعد از 10 سال بالاخره شکسته شد. آن روز سینما سپهر با اکران " ورود آقایان ممنوع" درهای گیشه اش را به روی مخاطبان سینما گشود اما جز بی مهری چیزی عایدش نشد. این بی مهری با گذشت دو سال این سینما را تا آستانه تعطیلی هم کشانده اما هنوز پا برجاست. گیشه این سینما هر روز به شوق مخاطب باز می شود و گاهی اوقات تا مدت ها هم روی تماشاگر را نمی بیند.

سینمایی با 350 صندلی و مجهز به  تمام امکاناتی که یک سینمای خوب از نظر ما می تواند داشته باشد. سینمایی که سینمادارش عنوان می کند هنوز پای یکی از مدیران جدید فرهنگی استان هم با وجود مکاتبه ها و دعوت نامه ها به این سینما باز نشده است.

به این بهانه صبح یک روز بهاری در سال 92 راهی " سینما سپهر" در شهرک وحدت شدیم.

پرده فیلم رسوایی که از اکران های نوروزی است، از سر در این سینما بالا رفته است.

داوود یاسینی سینما دار "سینما سپهر" در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: این سینما با بودجه ای بالغ بر یک میلیارد تومان 29 تیرماه سال 90 و بعد از سالها پیگیری مستمر به بهره برداری رسید.

سینما دار سینما سپهر  دكوراتيو شدن ديوارها و سقف سالن نمايش و انتظار، نصب سيستم سرمايش و گرمايش مناسب، نصب 350 صندلي ، نصب يك جفت آپارات جديد و مدرن، نصب سيستم اعلام و اطفاء حريق، نصب سيستم مكانيزه فروش بليط و... را از جمله ویژگی های سینما سپهر برمی شمرد و می گوید: این سینما بعد از ساخت عنوان ممتازترین سینمای این شهر را به جهت رعایت استانداردها کسب کرده است.

آنگونه که از شواهد امر بنظر می آید این سینما در مقایسه با سایر سینماهای شهر کرج از امکانات مدرن تری برخوردار است؛ اما آنطور که می بایست در طول این مدت از سوی مسئولان امر توجهی به آن نشده است.

سالن  "تئاتر سپهر" خاک می خورد

علاوه بر سالن اصلی سینما سپهر با ظرفیت 350  نفر، یک سالن هم اختصاصی با سه درب ورودی و خروجی مجزا از سالن سینما به عنوان سالن تئاتر دیده شده است. دو سالن فعلی احداث شده در سینما سپهر  از نظر ساخت سازه نیز بسیار مقاوم و مستحکم در برابر زلزله و.. بوده است؛ موضوعی که شاید در سایر سینمای این شهر کمتر مورد توجه قرار گرفته و اغلب به جهت قدیمی تر بودن توجهی به مقاوم سازی آن نشده است.

البته این سالن هنوز نیمه تمام است و از بدو افتتاح سینما سپهر تا به اکنون راکد باقی مانده و لَنگ بودجه برای تکمیل است.

یاسینی می گوید: در حال حاضر  با هزینه ای بالاتر از 70 میلیون می توان این سالن را تکمیل کرد.

سینمادار سینما سپهر در پاسخ به نتیجه پیگیری هایش برای تکمیل این سالن می گوید: با وجود انجام مکاتبه های مختلف با مسئولان ارشاد عنوان می شود که هیچ اعتباری برای تکمیل این سالن وجود ندارد و ارشاد هم یارانه ای به این منظور ندارد تا جهت تکمیل آن یاری گر ما باشد.

البته این اظهارات درحالی است که هنوز پای یکی از مسئولان جدید ارشاد هم به سینما سپهر باز نشده تا از نزدیک شاهد مشکلات آن باشند.

سالن تئاتر با اتاق مخصوص گریم در دل سینما سپهر

تصورش هم جالب است که بعد از تماشای یک فیلم بخواهید یک تئاتر را هم به تماشا بنشینید؛ این امکان در سینما سپهر فراهم شده است. سالن بزرگی برای اجرا که در گوشه آن لابی ایجاد شده و شما را به اتاق گریم هدایت می کند.

سینمادار ما را به سالن تئاتر این سینما هدایت می کند؛ وقتی وارد سالن می شویم پله ای در گوشه مکان فعلی به چشم می خورد؛ مسئول سینما می گوید: در طبقه پایین این سینما اتاق مخصوص گریم هم دیده شده است، اما صد افسوس که هنوز آماده نیست و معطل مساعدت مالی برای تکمیل آن هستیم.
 

این مکان به طرز قابل توجهی مناسب دیده شده است که مشابه آن را به واقع در مجموعه تئاتر شهر کرج هم شاهد نیستیم.

پول تبلیغات نداریم؛ شهرداری هم هیچ کمکی نمی کند

عمده دغدغه ای که از زمان بهره برداری این سینما وجود داشته عدم جذب مخاطب و رونق نداشتن این سینما بوده است؛چراغ های گیشه سینما سپهر هر عصر به شوق حضور مخاطب فقط سو سو می زند.... نصب بیلبورد کوچکی در ورودی شهرک وحدت هم کافی برای تبلیغات و جذب مخاطب از سراسر نقاط پیرامونی آن نیست.

این موضوع را از سینمادار سینما سپهر نیز پیگیر شدیم؛ که چرا بر روی تبلیغات کار نمی کنید؟ وی دراین رابطه می گوید: متأسفانه به جهت کمبود بودجه امکانات تبلیغات گسترده شهری وجود ندارد و متولیان امر همچون شهرداری که در این زمینه می توانند نقش حایز اهمیتی داشته باشند از تبلیغات شهری امتناع ورزیده و شانه خالی می کنند.

چشم مان به ورود شهردار کرج خشک شد

یاسینی این را هم می گوید که شهردار منطقه 10 کرج که این سینما نیز  در محدوده شهری مذکور واقع است با وجود مشاهده وضعیت فعلی این سینما همراهی نداشته اند.

وی اضافه می کند: شهردار کرج نیز مدت ها پیش وعده بازدید از این سینما را داده بودند و از آن زمان تا کنون هنوز منتظر بازدید  ایشان از این سینما هستیم.

سینمادار سینما سپهر می گوید: زمانی که از شهرداری خواستار تبلیغات شهری برای جذب مخاطب و رونق گرفتن این سینما می شویم؛ صراحتاً می گویند با صرف هزینه کرد از سوی سینمادار حاضر به تبلیغات هستیم؛ و این درحالی است که  سینما رونقی از طریق فروش بلیت نداشته تا از این طریق بتواند سود دهی و هزینه صرف تبلیغات کند.

بلیت سینما سپهر 3000 هزار تومان شد؛ بازهم مخاطب نداریم

یاسینی می گوید: با وجود اینکه پایین تر از سقف تعرفه، فروش بلیت داریم اما باز هم این سینما مخاطب ندارد.
 


وی ادامه می دهد: بلیت 5000 هزار تومانی سینما را 3000 هزار تومان می فروشیم و حتی حاضر به تخفیف 20 درصدی هم هستیم اما باز هم مخاطب آنچنانی را شاهد نیستیم.

سینما دار سینما سپهر می گوید: شاید باورتان نشود حتی بلیت رایگان هم از طریق ارشاد در اختیار دستگاه ها برای تماشای فیلم در این سینما قرار دادیم؛ اما اقبالی را شاهد نبودیم.

تهران با اکراه نوارفیلم های اکران را به سینما سپهر می دهد

وقتی مطرح شد که با اکران مناسب فیلم ها نیز می توانید بخشی از چرخه رونق این سینما را فراهم آورید؛سینمادار اینگونه پاسخ دادند که متأسفانه به جهت آنکه سینمای ما کلاً مخاطب ندارد برای دریافت فیلم ها هم مشکل داریم و با اکراه به ما فیلم می دهند؛ زیرا می گویند جز ضرر چیزی ندارد.

وی درباره روند فروش فیلم ها نیز اظهار می دارد: از آنجایی که مخاطب در این سینما کم است؛ فروش نیز چندان قابل توجه نیست؛ اما برای اکران رسوایی فروش مان خوب بود.

وقتی از حمایت های ارشاد جویا می شویم می گوید: در کرج به جهت مشکل اعتباری که دستگاه های فرهنگی با آن مواجه اند و حتی در پرداخت حقوق کارکنان خود مشکل دارند چطور می توانیم از آنها انتظار کمک مالی داشته باشیم؛ پیش تر هم اگر مساعدت مالی شده ایم از سوی وزارت ارشاد بوده است.

وی چندین بار در صحبت های خود از عدم بازدید مسئولان فرهنگی ارشاد از این سینما اظهار گلایه کرده و  حضور و بازدید آنها را در رونق این سینما راهگشا می داند.

برای جشنواره فیلم فجر پول ندادیم؛ جشنواره را در سینما سپهر برگزار نکردند

یاسینی عنوان می کند: در زمان معاونت سینمایی وقت ارشاد البرز به جهت امکانات و تجهیزات سینما سپهر این سینما نخستین گزینه  برگزاری جشنواره فیلم فجر بود و می توانست فصلی بر رونق و پا گرفتن این سینما باشد؛ اما مسئولان صراحتاً عنوان کردند.
 

که باید هزینه ای را متقبل شوید تا جشنواره فیلم فجر دراین سینما برگزارشود؛ ما نیز به جهت مشکلات مالی زیر بار نرفتیم و سینمای دیگری گزینه بعدی مسئولان امر شد.

سینمادار سینما سپهر در پایان می گوید: این سینما با وجود عدم اقبال مخاطب درهایش هر روز از ساعت 10 صبح به روی مخاطبان باز است.

بافت جمعیتی این محدوده از شهر کرج نیاز به بستر سازی در امور فرهنگی را بیش از بیش می طلبد و حرکتی برای ارتقاء سطح فرهنگ عمومی خواهد بود. یکی از کارهای فرهنگی احداث همین سینما بوده است. سینمایی که میتواند اوقات فراغت جمعیت ساکن این شهرک و مناطق پیرامونی آن را پر کند. اما متأسفانه  در طول دو سال اخیر این کارکرد مغفول مانده است.

شاید در مرحله نخست احداث این سینما در بن بست شهری مهمترین مؤلفه در عدم جذب مخاطب سینما باشد؛ اما موضوع تنها به محدوده قرارگیری این سینما محصور نمی شود؛ کنار گذاشتن سینما سپهر و عدم حمایت مسئولان امر در تبلیغات محیطی، حمایت مالی و... به عنوان عوامل اصلی تر موجب در حاشیه قرار گرفتن و به دنبال آن عدم جذب مخاطب در این سینما شده است.

با این تفاسیر از صحبت های سینمادار سینما سپهر کرج باید گفت چیزی فرای عوامل جذب مخاطب و...مانع از رشد این سینما در طول دو سال اخیر بوده است و مسئولان قبلی ارشاد البرز نیز با وجود آنکه داعیه حمایت فرهنگی داشته اند این سینما را به حال خود واگذاشته اند.

گزارش : سپیده غفاری

کد خبر 2047970

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha