۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۱:۴۷

درخواست سازمان بازرسي كل كشور از مامور سازمان ملل: در بازار تهران بچرخيد و مشاهدات را منعكس كنيد

درخواست سازمان بازرسي كل كشور از مامور سازمان ملل: در بازار تهران بچرخيد و مشاهدات را منعكس كنيد

قائم مقام سازمان بازرسي كل كشور خطاب به ارزياب مستقل دفتر مقابله با مواد مخدر سازمان ملل گفت: بخشي از فساد ناشي از تحريم عليه كشورمان است كه بايد توجه كرد كه اين موضوع كار مبارزه با فساد را دشوار مي كند. از شما مي خواهم در سطح شهر تهران بچرخيد و به خصوص در بازار تهران حاضر شويد و وضعيت كشور را ببيند و مشاهدات خود را منعكس كند.

به گزارش خبرگزاري مهر، ولي الله خبره در ديدار با ارزياب مستقل دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد(UNODC) در تهران، بر تقويت دفتر «UNODC» در تهران تأكيد كرد و گفت: تقويت اين دفتر تنها منافع كشور ما را تامين نمي كند بلكه مي تواند زمينه پيشگيري از مهاجرت غيرقانوني اتباع ديگر كشورها و جلوگيري از صدور مواد مخدر آنها به اروپا و غرب را فراهم كند و از بروز و گسترش جرائم به ويژه جرائم سازمان يافته و جرائم مذكور در كنوانسيون سازمان ملل براي مبارزه با فساد جلوگيري كند.

وي افزود:دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در تهران در چند حوزه با سازمان بازرسي كل كشور همكاري داشته است؛ همكاري در ايجاد «مركز منطقه اي دستگاه هاي مبارزه با فساد و نهادهاي آمبودزماني كشورهاي عضو سازمان همكاري اقتصادي(اكو)» و نيز برگزاري اجلاس هاي آن كه اين اقدام سازمان بازرسي كل كشور در راستاي «كنوانسيون سازمان ملل براي مبارزه با فساد» است.بنابراين تاسيس مركز مذكور با ابتكار رئيس سازمان بازرسي كل كشور و همكاري كشورهاي عضو اكو و دفتر UNODC در تهران بوده است.

خبره با حائز اهميت دانستن همكاري «دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد» در تهران براي تدوين اساسنامه مركز منطقه اي مبارزه با فساد كشورهاي عضو اكو گفت: اگر بتوانيم كشورهاي عضو سازمان همكاري اقتصادي (اكو) را متحد كرده و همكاري بيشتري را در فصول مختلف چه در زمينه مبارزه با فساد و چه در زمينه استرداد محكومان سامان دهيم، مي توان بخشي از مواد «كنوانسيون سازمان ملل براي مبارزه با فساد» را اجرا كنيم.

 آموزش 15 هزار نفر از كاركنان دستگاه هاي دولتي و اجرايي كشور در زمينه مبارزه با فساد از سوي سازمان بازرسي

خبره با اشاره به مشاركت دفتر «UNODC» در تهران با سازمان بازرسي براي برگزاري همايش روز جهاني مبارزه با فساد گفت:اين همايش به منظور ترويج فرهنگ مبارزه با فساد و ارتقاء سلامت نظام اداري در ايران برگزار شد. گفتني است ظرف دو سال گذشته حدود 15 هزار نفر از كاركنان دستگاه هاي دولتي و اجرايي در سراسر كشور از سوي شوراي دستگاه هاي نظارتي كشور آموزش ديده اند و دفتر «UNODC» تنها در تهران در زمينه مبارزه با فساد و ارتقاء سلامت نظام اداري كمك هايي داشته است.
 
انتقاد از انعكاس ضعيف فعاليت هاي ايران در زمينه مبارزه با فساد به دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد

خبره افزود: متاسفانه فعاليت هاي گسترده ايران در زمينه مبارزه با فساد به صورت مناسب به دفتر مركزي «UNODC» منعكس نشده است. همچنين دفتر «UNODC» آن طور كه بايد و شايد برخي معضلات و مشكلات ما از جمله بحث مربوط به پولشويي در برخي كشورهاي منطقه مانند امارات را حل نكرده است. در اين خصوص نه تنها ايران بلكه كشورهاي ديگر منطقه نيز گله مند هستند. در صورتي كه دفتر مركزي ««UNODC »وين مي تواند اين امور را تسهيل كند. ليكن در زمينه مبارزه با پولشويي برخي از فعاليت ها به وين منعكس شده و حمايت هاي معنوي صورت گرفته است.
 
اروپا و غرب فعاليت هاي ايران در زمينه مبارزه با قاچاق مواد مخدر و مبارزه با فساد را با مسايل سياسي آميخته نكند

وي با اشاره به موقعيت ايران در خط مقدم مبارزه با قاچاق مواد مخدر و ساير زمينه هاي فساد، گفت: ايران در زمينه هاي مختلفي از جمله جلوگيري از صدور مواد مخدر و مهاجرت افرادي كه داراي سابقه سوء هستند به اروپا به منزله يك سد عمل مي كند و اطلاعات كافي در اين زمينه ها در اختيار مسئولان « UNODC» است. توقع ما اين است كه دفتر « UNODC» در تهران و حتي كشورهاي اروپايي در زمينه هاي مبارزه با قاچاق مواد مخدر و قاچاق انسان همكاري وسيع تري داشته و اين مباحث را با مسايل سياسي آميخته نكند. انتظار ما از هيات ارزيابي كننده و جنابعالي در راس آن اين است كه از دفتر « UNODC» در تهران خواسته شود اطلاعات وسيع تري در زمينه فعاليت هاي مذكور به دفتر وين مخابره كرده و كشورهاي اروپايي را در جريان فعاليت هاي گسترده ايران قرار دهد.

قائم مقام سازمان بازرسي با تاكيد بر تقويت دفتر « UNODC» در تهران خاطرنشان كرد: مطلب ديگري كه بايد به آن اشاره شود، دوره آموزشي است كه دفتر « UNODC» در تهران تدارك ديده است. در اين دوره آموزشي كه عده اي از همكاران سازمان بازرسي كل كشور شركت داشتند، به رغم آنكه اساتيد از كشورهاي ديگر براي آموزش به تهران آمده بودند، ولي سطح دوره با كيفيت مورد انتظار فاصله داشت و در اين دوره تنها موضوعات عمومي را بحث كرده و اطلاعات تخصصي و فني و حرفه اي را در اختيار همكاران ما قرار ندادند. بنابراين به رغم هزينه هايي كه آن دفتر كرد ثمره خوبي نداشتيم. البته مسئوليت اين ماجرا متوجه دفتر تهران نبود. چرا كه اساتيد اعزامي از سوي دفتر وين انتخاب شده بودند.

وي افزود: همكاران ما در سازمان بازرسي كل كشور بسيار علاقه مند هستند روش هاي نوين تحقيقات، بازجويي، استرداد اموال به غارت رفته و غيره را آموزش ديده و بر مبناي اصول مقرر در «كنوانسيون سازمان ملل براي مبارزه با فساد» اقدام كنند. اين موضوع در برنامه هاي آن دفتر پيش بيني شده و دفتر « UNODC» در تهران مي تواند زمينه را براي حضور كارشناسان ما در كشورهاي صاحب تجربه و تخصص فراهم كند.
 
همكاري هاي فني و آموزشي دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد با ايران افزايش يابد

خبره با اشاره به تعهد انجام نشده آنتونيو ماريو كاستا مدير اجرايي سابق دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در وين گفت: در حاشيه سومين اجلاس جهاني مبارزه با فساد كه در قطر برگزار شده بود،‌آنتونيو ماريو كاستا مدير اجرايي وقت دفتر « UNODC» در وين قول داده و مي توانم بگويم تعهد داده بود كه اگر ايران با برخي مواد مربوط به مرور كشورها موضوع ماده 63 موافقت كند و تصويب اين موضوع تسهيل شود دفتر « UNODC» در وين همه گونه همكاري هاي فني و آموزشي را با ايران خواهد داشت. نهايتا با تلاش شبانه روزي هيات ايراني در اين اجلاس اين مرور با همكاري همه كشورها به تصويب رسيد و مكانيزم آن نيز در همان اجلاس نهايي شد ولي تعهد آقاي كاستا كه فكر مي كنم امروز بر عهده جانشينانش است هنوز اجرايي نشده است.

وي از دفتر « UNODC» خواست براي تاسيس مركز منطقه اي كنوانسيون مبارزه با فساد سازمان ملل متحد در تهران تلاش كند و توضيح داد: با توجه به اينكه سازمان بازرسي كل كشور در آمبودزمان آسيايي عضو هيات مديره است، قصد دارد اساسنامه آمبودزمان آسيايي را با توجه به تحولي كه در آمبودزماني هاي جهاني ايجاد شده اصلاح كند يعني علاوه بر كار اصلي رسيدگي به شكايات مردمي ،‌موضوع مبارزه با فساد، تامين حقوق شهروندي و دولت خوب را هم به ماموريت هاي آمبودزمان آسيايي اضافه كنند. قرار است اين موضوع در اجلاس مجمع عمومي آمبودزمان آسيايي كه 7 الي 10 اكتبر در تهران برگزار مي شود پيگيري شود.
 
دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد اساتيد آكادمي آمبودزماني تهران را تامين كند

قائم مقام سازمان بازرسي كل كشور در بخش ديگر اين نشست با اشاره به تاسيس آكادمي آمبودزماني و مبارزه با فساد در تهران و اعزام دانشجو از كشورهاي منطقه آسيا به اين آكادمي در تهران گفت: انتظار ما از دفتر «UNODC» اين است كه اساتيد مورد نياز اين آكادمي را در زمينه مبارزه با فساد تامين كند. اين موضوع نه تنها كمكي براي ايران بلكه كمكي براي همه كشورهاي آسيايي و منطقه است.

خبره در پايان سخنان خود با انتقاد از تحريم هاي غرب عليه ملت ايران گفت: بخشي از فساد ناشي از تحريم عليه كشورمان است كه بايد توجه كرد كه اين موضوع كار مبارزه با فساد را دشوار مي كند. وي از ارزياب مستقل دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد(UNODC) خواست در سطح شهر تهران بچرخد و به خصوص در بازار تهران حاضر شود و وضعيت كشور را ببيند و مشاهدات خود را منعكس كند.
 
تقدير دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد از عملكرد سازمان بازرسي كل كشور

در پايان اين ديدار پل جانسين ارزياب مستقل دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد(UNODC) با تقدير از عملكرد سازمان بازرسي كل كشور در اجراي مفاد كنوانسيون مبارزه با فساد در منطقه و بين الملل گفت: ما دغدغه هاي شما را درك كرده و آن را به دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد منعكس خواهيم كرد.

کد خبر 2056257

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha