۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۷:۰۳

طبا طبایی:

تقویت و ترویج فرهنگ موزه ای در کشور در اولویت میراث فرهنگی قرار گیرد

تقویت و ترویج فرهنگ موزه ای در کشور در اولویت میراث فرهنگی قرار گیرد

قزوین- خبرگزاری مهر: مسئول فنی سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: تقویت بینش و فرهنگ موزه ای در کشور می تواند به توسعه کمی و کیفی موزه ها منجر شود.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد محیط طباطبائی ظهر شنبه در مراسمی که به مناسبت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی در محل موزه شهر قزوین برگزار شد اظهارداشت: ایران با داشتن سابقه چند هزار ساله بزرگترین موزه جهان محسوب می شود.

وی افزود: در جنگ جهانی دوم بسیاری از موزه ها از بین رفتند و این موضوع سبب شد تا سازمان موزه ها در کشور شکل بگیرد و با توجه به اینکه 61 سال از عمر آن می گذرد هر سال شعاري طرح مي‌ شود كه حول آن فعاليت‌هاي مختلف موزه‌ اي صورت می گیرد.

طباطبائی بیان کرد: جریان موزه‌اي پديده ای فرهنگي است و هر پديده فرهنگي از ابعاد مختلفي كه زندگي انسان را شكل مي‌دهد به وجود مي‌آيد براي همين هرسال از يک زوايه به اين موضوع نگاه مي‌ كنند.

وی با بیان اینکه نگاه و فرهنگ موزه ای باید در کشور شکل بگیرد یادآور شد: موزه فقط اين نيست كه يكسري اشياء ثابت در آن نگهداری شود بلکه مکانی است که در آن ارزش‌هاي هنري،‌ فرهنگي تاريخي يادآوري يک واقعه يا خاطره از اشخاصي است كه آن را به وجود آورده اند.

رئيس کميته ملي موزه‌هاي ايران "ایکوم" ادامه داد: موزه‌ها به عنوان عالی‌ترین و بهترین نهاد فرهنگی در هر جامعه‌ ای با توجه به میزان استقبال و جایگاهی که دارند عامل توسعه ‌یافتگی آن جامعه محسوب می شوند و در واقع جامعه توسعه یافته را براساس تعداد موزه‌ها شناسایی می‌ کنند.

طباطبائی ادامه داد: شهری مانند قزوین که دارای سابقه تاریخی است خود نیز در مقام و جایگاه موزه تلقی می شود لذا ما نیز با این نگاه باید به موزه ها در ایران نگاه کنیم.

مسئول فنی سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: میراث فرهنگی و تاریخی هر کشور ویژگی های خاصی دارد و مختص همان منطقه است که هرکدام هویت خود را دارند و زمانی که هویت دار و شناسایی می شوند در همه جا شناخته می شوند و زمانی منزلت پیدا می کنند که جایگاه خود را با نگاه موزه ای معرفی کنند.

طباطبائی افزود: در سالهای گذشته فعالیت های بسیار خوبی در بخش موزه و موزه داری در ایران صورت گرفته ولی برای رسیدن به نقطه مطلوب راه بسیاری پیش رو داریم.


کارشناس فنی سازمان میراث فرهنگی با اشاره به نقش موزه داران در کشور گفت: مهمترین وظیفه موزه داران این است که پنجره ها و پرده های  پنهان پشت موزه را به مخاطب نشان دهند تا مخاطب با آن ارتباط برقرار کند و بدیهی است توسعه و رفتن به موزه ها امری است ملی که جایگاه  آن باید در برنامه های آموزشی کشور بخوبی تبیین و لحاظ شود.

وی یادآور شد: مهمترین وظیفه تک تک افراد جامعه صیانت کامل از میراث فرهنگی و تاریخی کشور است تا بتوان فرهنگ و میراث گذشتگان را به آینده نیز منتقل کرد و از گذشته برای حرکت در مسیر آینده باستفاده کرد.

طباطبائی اظهارداشت: جامعه ای که نگاه موزه ای دارد می تواند تفکری آینده نگر و نوگرایانه داشته باشد و در صیانت از ارزشهای باستانی خود نیز به خوبی عمل کند.

کد خبر 2057534

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha