۸ شهریور ۱۳۸۲، ۱۱:۵۸

كارگرداني در تلويزيون (3)

عبدالله باكيده: آثار تلويزيون رو به رشد است اما شرايط سينماي حرفه اي مناسب نيست

عبدالله باكيده:  آثار تلويزيون رو به رشد است اما شرايط سينماي حرفه اي مناسب نيست

تلويزيون طي چند سال گذشته روند رو به رشدي داشته است و با دعوت از كارگردان هاي با تجربه سينما آينده خوبي را پيش رو دارد. اما شرايط سينماي حرفه اي در كشور ما به هيچ وجه براي كار كردن مناسب نيست.

عبدالله باكيده كارگردان عرصه سينماي دفاع مقدس و تلويزيون در گفت و گو با خبرنگار هنري "مهر" با بيان اين مطلب گفت : شرايط كنوني سينماي حرفه اي ما چه از نظر فرهنگي و چه به جهت مسايل و مشكلات اداري و نيز فعاليت فيلمسازان متعهد و دلسوز،  اصلا" در شرايط مساعدي قرار ندارد و به هيچ وجه فضاي مناسبي براي ارايه آثار با ارزش را نتوانسته فراهم كند.
وي در ادامه به دليل وجود اين فضاي نامطلوب اشاره كرد و گفت:  در حال حاضر بيشتر قريب به اتفاق فيلم هايي كه ساخته مي شود از مضامين تكراري و غير فرهنگي برخوردار است و روايت مكرر و بي حاصل روابط دختر و پسر را در جامعه مطرح مي سازد. از طرف ديگر،  شرايط به هيچ وجه همگام و همراه  ساخت آثاري نيست كه به مسايل ارزشي در جامعه توجه دارند و  در راه ايجاد فضايي فرهنگي در عرصه سينما تلاش مي كنند.
باكيده با مثبت و اميدوار كننده برشمردن شرايط كنوني كارگرداني در تلويزيون يادآور شد:  بخشي از فضاي رو به رشد تلويزيون به خاطر دعوت به كاربرخي از كارگردان هاي خوب و موفق سينما است كه اين افراد با رويكرد به مسايل و موضوع هاي قابل توجه در اجتماع و گنجاندن مضامين جديد و نو در قالب آثارشان،  نقطه شروع بسيار خوبي را رقم زده اند كه مي توان به ارايه آثار بهتر و قابل قبول تري در آينده  بسيار خوشبين بود.
اين كارگردان  در پاسخ به اين مطلب كه برخي از بازيگران افت كيفيت عنصر بازيگري طي چند سال اخير در آثار تلويزيوني را منوط به كارگرداني و متن نامناسب مي دانند، بيان داشت:  مشكل پايين بودن كيفيت متن آثار تلويزيوني،  به همان اندازه كه براي بازيگران مشكل ساز است  كارگردان ها را هم در اجرا دچار مشكل مي كند.  بايد به اين مطلب هم اشاره كنم كه برخي مواقع متن ها بسيار خوب و قوي نوشته مي شوند اما تا رسيدن به تصويب نهايي و پيش از آغاز فيلمبرداري با ظاهر و شرايط  ارايه شده اوليه،  فاصله قابل توجهي دارند.
باكيده درباره  تغيير متن در مراحل تصويب توضيح داد:   چون در مراحل مختلف تصويب، حك و اصلاح زيادي روي متن، چه از طرف مديران و چه از سوي  شخص اصلاح كننده اعمال مي شود - كه برخي از آنها نيز سليقه اي است- گاه يك متن از كيفيت اوليه خود بسيار دور مي شود. اين مطلب موجب اختلاف كارگردان و بازيگران مي شود و در نهايت به كار لطمه مي زند. وگرنه تا آنجا كه من خبر دارم بازيگران نسبت به نوع  بازيگرداني يا حتي برخوردهاي كارگردان با گروه توليد و متن گله اي ندارند.
وي تاكيد كرد:  گاه نيز اختلاف نظر به خاطر شيوه هاي مختلف بازي گرفتن از نقش پردازان است و اينكه كارگردان و بازيگر زبان مشترك ميان خود را گم مي كنند و به همين خاطر به تحليل ذهني لازم در مورد نقش دست نمي يابند. از همين رو،  خيلي از مشكلات در زمينه ارايه اثر به شكل منفي،  خود را نشان مي دهد. البته در برخي موارد نيز انتخاب نقش هاي يك نواخت از سوي بازيگران و با تكرار خودشان صورت مي گيرد به اين صورت كه  اجراي چند باره يك  نقش خاص باعث افت اين عنصر در طولاني مدت مي شود. اين موضوع  گاه تا آنجا پيش مي رود كه برخي بازيگران از يك تهيه كننده پول مي گيرند تا مشابه نقش قبلي شان كه موفق بوده است را بازي كنند و اينجاست كه تكرار غير ضروري نقش ها به كل عنصر بازيگري در تلويزيون لطمه مي زند.   

کد خبر 20596

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha