۲۳ تیر ۱۳۹۲، ۱۱:۴۹

پناهیان :

ادب عالی ترین نوع تقوا به عنوان سبک زندگی قرآنی است

ادب عالی ترین نوع تقوا به عنوان سبک زندگی قرآنی است

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به مضامین آیه دوم سوره حجرات گفت: ادب عنصر مهمی در سبک زندگی قرآنی بوده که عمل به آن موجب رشد تقوا و عمل نکردن به آن، باعث هبط اعمال می شود یعنی مانند کسی که کافر و از دین اسلام مرتد شده است. دقیقا نقطه مقابل زندگی مؤدبانه، زندگی غربی است که بر اساس هنجارشکنی در مسائلی که باید ادب را رعایت کرد پی ریزی شده و اینگونه رفتارها برای آنان جذابیت دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام علیرضا پناهیان شنبه 22 تیرماه در سلسله نشست های یک شب نورانی که در بیست و یکمین نمایشگاه قرآن با موضوع سبک زندگی قرآنی برگزار می شود، با اشاره به توجه به عنصر عمل در زندگی فردی انسان ها خاطرنشان کرد: عمل سازنده افکار انسان ها بوده و می تواند احساسات آدمی را تغییر دهد.

وی افزود: خداوند با آنکه می دانست خیلی از دستوراتش توسط بندگان او عمل نمی شود ولی از دادن احکام دریغ نکرد و با آفریدن بهشت و جهنم سعی کرد تا با انجام این رفتارها انسان ها را کنترل نماید. گاهی مردم سبک زندگی خود را بر اساس زیبایی ها و لذات دنیایی قرار می دهند اما مهمترین نکته ای که زندگی انسان ها را استاندارد می کند رعایت ادب در زندگی است.

حجت الاسلام پناهیان تأکید کرد: ادب زینت، تداوم و زیبایی به زندگی افراد می دهد، انسان گاهی ممکن است از همسایه یا بزرگ تر خود ناراحت شود ولی به واسطه رعایت ادب این رفتار خود را بروز نمی دهد و با لبخند مؤدبانه به شخصیت خود ارزش می دهد.

وی با اشاره به مضامین آیات دوم تا چهارم سوره مبارکه حجرات به عنوان اخلاقی ترین سوره قرآن تصریح کرد: آیه اول سوره مبارکه حجرات به موضوع ادب اطاعت از خدا و رسول پرداخت و در آیه دوم این سوره به ادب برخورد با رسول خدا(ص9 اشاره می کند.

حجت الاسلام پناهیان عنوان کرد: ادب عنصر مهمی در سبک زندگی قرآنی بوده که عمل به آن موجب رشد تقوا و عمل نکردن به آن، باعث هبط اعمال می شود یعنی مانند کسی که کافر و از دین اسلام مرتد شده است. دقیقا نقطه مقابل زندگی مؤدبانه، زندگی غربی است که بر اساس هنجارشکنی در مسائلی که باید ادب را رعایت کرد پی ریزی شده و اینگونه رفتارها برای آنان جذابیت دارد.

وی با اشاره به مضامین آیه دوم سوره مبارکه حجرات افزود: خداوند در این سوره می فرماید نباید صدای خود را بالاتر از صدای پیامبر(ص) ببرید، و آن طوری که بقیه را صدا می زنید پیامبر را مورد خطاب قرار ندهید. زیرا دچار هبط عمل می شوید.

حجت الاسلام پناهیان با اشاره صفت رحمت العالمین بودن پیامبر (ص)عنوان کرد: پیامبر آنقدر نسبت به دیگران مرحمت داشتند که اگر کسی ایشان را با صدای بلند صدا می کرد پیامبر با صدای بلندتر جواب او را می داد تا آن شخص دچار هبط عمل نشود. خداوند در آیه چهارم این سوره می فرماید کسانی که ادب دارند داری تقوای دل هستند و از جانب خداوند برای آنها مغفرت و اجرا بزرگی است.

 

کد خبر 2096377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha