۹ مرداد ۱۳۹۲، ۹:۴۱

یک پژوهشگر دینی :

اهمیت مسئله ولایت در شیعه فارغ از زمان ها و مکان هاست

اهمیت مسئله ولایت در شیعه فارغ از زمان ها و مکان هاست

یک پژوهشگر دینی معتقد است مسئله ولایت به قدری در مذهب شیعه مهم است که بررسی و شناخت آن حتی بدون در نظر گرفتن مصادیق ولایت در طول تاریخ شیعه نیز اهمیت دارد.

حجت‌الاسلام محمدباقر انصاری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به آخرین کتابش با عنوان «تبلیغ غدیر در سیره معصومین(ع)» گفت: این کتاب شیوه‌های ائمه(ص) برای آشنا کردن مسلمین با اهمیت واقعه غدیر را شرح می‌دهد.

وی با اشاره به اهمیت شناخت واقعه غدیر از زوایای گوناگون گفت: از نظر ما شیعیان شاخص‌ترین مسأله در مکتب اهل بیت(ع) اعتقاد به ولایت اهل بیت(ع) است که واقعه غدیر نقطه اوج آن به حساب می‌آید.

انصاری تاکید کرد: اگر قرار باشد درباره درک بهتر این واقعه کاری انجام دهیم، علاوه بر شیوه‌های خودمان، شناخت راهکارهای ائمه در این باره نیز راهگشا خواهد بود. از این طریق از همان بزرگانی که غدیر را به ما آموخته‌اند راهکارهای آموزش آن را دریافت می‌کنیم، مضاف بر اینکه درباره تبلیغ غدیر به اندازه کافی مطلب داریم به همین دلیل تصمیم گرفتم با استفاده از این منابع به ویژه سخنان ائمه(ع) شیوه‌های تبلیغی آنان را استخراج کنم تا مشخص شود که در مواجهه با فرد یا اجتماع و همچنین دشمنان چگونه باید از غدیر سخن گفت.

وی با بیان اینکه در توضیح اهمیت ولایت‌مداری در مذهب شیعه با مخاطبان و زمان‌ها و مکان‌های مختلفی مواجهیم گفت: به یقین در رویارویی با هر یک از این موارد باید شیوه مخصوصی را در پیش بگیریم.

این پژوهشگر درباره ضرورت شناخت غدیر در روزگار کنونی گفت: معتقدان مذهب شیعه از سه بعد اعتقادی، احکام و اخلاقی برخوردارند. اگر ما در بعد اعتقادی از توحید و نبوت رد شویم و آن‌ها را اثبات کنیم سپس نوبت به ولایت می‌رسد، چراکه تشیع با ولایت آغاز می‌شود.

انصاری افزود: فرق تشیع با سایر مذاهب اسلامی نیز در همین اعتقاد آنان است، چراکه غدیر رکن تشیع است.

وی ضمن اشاره به مصادیق ولایت در روزگار معاصر گفت: ولایت امیرالمومنین با غدیر شروع می‌شود و پرداختن به این مسأله به خودی خود اهمیت زیادی دارد و می‌توان آن را فارغ از مصداق یا مصادیق احتمالی مسأله ولایت در جامعه کنونی بررسی کرد.

به تازگی کتاب دیگری نیز از انصاری منتشر شده است که «از حسین(ع) تا مهدی(عج) از کربلا تا ظهور» نام دارد و به ارتباط متقابل میان این دو امام می‌پردازد. به گفته این پژوهشگر کتاب مذکور فرمایشات سیدالشهدا(ع) و حضرت مهدی(عج) درباره یکدیگر را شامل می‌شود و همچنین شامل سخنان ائمه درباره این دو امام شیعیان است.

وی افزود: درباره این دو امام بزرگوار تاکنون سخنان زیادی گفته شده است و مردم ما انس خاصی با آنان دارند به همین دلیل آگاهی از ارتباط آنان می‌تواند وجوه دیگری را از این دو امام تبیین کند.

این دو کتاب به تازگی توسط انتشارات دلیل ما منتشر شده‌اند.

کد خبر 2106634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha