۱۹ مرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۲۵

نامور:

1550 هکتار باغ پسته در خراسان شمالی وجود دارد

1550 هکتار باغ پسته در خراسان شمالی وجود دارد

بجنورد - خبرگزاری مهر: مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در چهار شهرستان این استان هزار و 550 هکتار باغ پسته بارور و غیربارور وجود دارد.

حیدر نامور در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه برداشت محصول پسته از باغ های خراسان شمالی از اواخر شهریور ماه آغاز می شود، افزود: در این استان در مجموع هزار و 550 هکتار باغ پسته در شهرستان های اسفراین، جاجرم، گرمه و مانه و سملقان وجود دارد.

وی با بیان اینکه از این سطح هزار هکتار باغ جوان و غیربارور هستند، اظهار داشت: 550 هکتار باغ پسته نیز در این استان بارور به شمار می روند و سالانه حدود 450 تن محصول از آنها برداشت می شود.

نامور با اشاره به این که عمده باغ های پسته این استان مربوط به شهرستان های اسفراین و جاجرم است، اضافه کرد: سطح زیر کشت پسته در شهرستان اسفراین 960 هکتار، در جاجرم 500 هکتار و مابقی باغ های پسته خراسان شمالی نیز در شهرستان های گرمه و مانع و سملقان واقع شده است.

وی با بیان این که از 960 هکتار باغ پسته موجود در شهرستان اسفراین بیش از 400 هکتار آن بارور است، میانگین تولید پسته در این شهرستان را از هر هکتار یک تن عنوان کرد و اظهار داشت: بیشترین تولید پسته این شهرستان در دهستان صفی آباد و زرق آباد است.

به گفته این مسئول گونه های پسته کشت شده در خراسان شمالی اکبری، کله قوچی و اوحدی است.

وی با یادآوری این که سال گذشته 450 تن پسته از سطح باغ های استان برداشت شد، افزود: پيش‌بيني مي‌شود ميزان برداشت پسته در سال جاري نسبت به سال گذشته تغيير چنداني نداشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، وجود هزار و 550 هکتار باغ  پسته در خراسان شمالی در حالی است که چندی پیش مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیز از پیشنهاد طرح کشت پسته در شهرستان جاجرم به جهاد کشاورزی استان خبر داده بود.

موسی صابری اظهار کرده بود که برخی از مناطق مستعد استان نیز برای کاشت و تولید پسته مورد پیشنهاد این اداره کل قرار گرفته است.

همچنین خرداد ماه سال جاری بود که نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از راه اندازی چهارمين انجمن پسته کشور به همراه کميته هاي مربوطه در خراسان شمالي خبر داد.

محسن جلال پور در جلسه شوراي کشاورزي اسفراين که با محوريت صنعت پسته برگزار شد، ضمن اعلام اين مطلب گفته بود که امروز در شرايط اقتصاد مقاومتي بايد آن چه را که در مرحله توليد است، حمايت کنيم و در برنامه کاري مان قرار دهيم.

وی افزوده بود: امروز کشور ما در رده اول صادرات پسته قرار دارد اما در توليد اين محصول رتبه دوم را دارد بنابراين بايد تلاش کنيم در توليد نيز جايگاه نخست را داشته باشيم.

فرماندار شهرستان اسفراين نیز در این جلسه عنوان کرده بود که اين شهرستان آمادگي تشکيل انجمن حمايت از پسته کاران را دارد بنابراين اگر اين انجمن توسط بخش خصوصي تشکيل شود مي توانيم مرکز تحقيقات پسته را ايجاد و زمين و آب مورد نياز را براي استعداديابي در اختيارشان قرار دهيم.

خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد و سالانه 950 هزار تن انواع محصولات زراعی و 200 هزار تن محصول باغی در این استان تولید می شود.

کد خبر 2112912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha