به گزارش خبرنگار مهر، امین حیایی چهارشنبه 30 مرداد در پشت صحنه سریال "کلاه پهلوی" به كارگرداني ضياالدين دري درباره دلایل عدم جذب مخاطب توسط اين سريال گفت: برای این کار تبلیغات مثبتی نشد، همه آنچه که درباره این سریال گفته شد، منفی بود و همه پنبه این سریال را زدند. اینها کسانی هستند که کار خودشان دیده نشده و می خواهند کلاه پهلوی هم دیده نشود.
وی ادامه داد: متاسفانه حسادت در میان هنرمندان ما وجود دارد، رقابت ناسالم است و رفاقتی پشت آن نیست. اگر رقابت ها سالمتر باشد موفقیت ها مسلما بیشتر خواهد شد اما عده ای به این ترتیب مردم را از دیدن سریال منصرف می کنند و در واقع سعی می کنند مخاطبان را جذب کار و برنامه های دیگری کنند.
بازیگر نقش کریم در "كلاه پهلوي" درباره روند کند سریال گفت: این یک سریال طولانی با 56 قسمت بود نه یک فیلم سینمایی. در تلویزیون سریالهای زیادی می بینید که به آنها آب بسته شده است و هر اتفاقی در آنها زمان زیادی طول می کشد اما در این سریال داستانها و دکوپاژ مشخص بود.
چیزی که در آن طرف ایران قابل پخش است ما این طرف نمی توانیم نشان بدهیم
وی در پاسخ به این سئوال خبرنگار مهر که چرا باید یک سریال را با همتای ضعیف آن مقایسه کنیم و نه با سریالهای موفق تر در خارج از کشور گفت: چیزی که در آن طرف ایران قابل پخش است ما این طرف نمی توانیم نشان بدهیم پس چرا باید با آنها مقایسه کرد. ما در چارچوبی کار می کنیم که قوانین خاصی دارد. وقتی از این چارچوب نمی توان خارج شد ایده دیگر کار نمی کند. ایده ها و خلاقیت های ما در این چارچوب قرار می گیرد. برای همین هیچ گاه نبایدکار ایران را با کار در خارج مقایسه کنیم.
وی در ادامه اضافه کرد: فیلمسازان خارجی با ایده های باز کار می کنند هر فکر و تخیلی که می کنند قابل ساخت است و هر دیالوگی که بگویند قابل پخش است برای ما اما خیلی از دیالوگ ها و برنامه ها ممیزی می شود. اگر محیط بازتر شود و بتوان تا حدی با سریالهای خارجی رقابت داشته باشیم شاید سریالهای ما هم پرمخاطب شود ولی تا زمانی که فضای بسته برای تولید کارها وجود دارد مخاطب هم کمتر می شود.
بازیگر نقش کریم در واکنش به توجیهی بودن این سخنان خاطرنشان کرد: این حرفها توجیه و بهانه نیست. وقتی ماهواره ها سریالهایی پخش می کنند که حتی با 250 قسمت مثل "حریم سلطان" همه آن را می بینند، به این دلیل است که این ممیزی ها را ندارد. در این کار خانمها باید کشف حجاب می شدند پس ما مجبور بودیم برای نشان دادن کشف حجاب کلاه سر خانمها بگذاریم که این کار کلاهی است که سر تماشاچی می گذاریم. تماشاچی باید باور کند که این افراد بی حجاب شده اند اما در فیلم اینها بی حجاب نیستند.
اگر نباید واقعیت را نشان بدهیم فیلم نسازیم بهتر است
وی در پاسخ به اینکه اگر زنان کلاه نداشتند آیا مخاطبان فیلم بیشتر می شدند پاسخ داد: خیر، اما فیلم به واقعیت نزدیک تر می شد. مخاطب می خواهد واقعیت را ببیند اگر نباید واقعیت را نشان بدهیم فیلم نسازیم بهتر است. پس ما مجبور هستیم بر اساس قوانین و چارچوب هایی که مشخص شده است، فیلم و سریال بسازیم البته این سبک ساخت هم مخاطب خودش را دارد. مردم به هر حال به عشق بازیگر سریال، داستان و عوامل دیگر مخاطب کار می شوند تنها کافی است بازیگر کارش را انجام دهد که اگر او هم کارش را به خوبی انجام ندهد مردم اصلا کار را نگاه نمی کنند.
حیایی در ادامه با بیان اینکه ما به عشق مردم کار می کنیم گفت: ما انرژی گذاشتیم که این سریال به خوبی تمام شود. در مراحل ساخت سریال اتفاقاتی افتاد که نزدیک بود به منحل شدن کار منجر شود اما ما عوامل را با یکدیگر آشتی دادیم تا این کار جمع شود. وقتی به کاری متعهد شویم اگر حتی پدرمان هم فوت کند مجبوریم سر کار بیاییم. اما اکنون ارزشها و تعهدات کاری از بین رفته است من در "ساخت ایران" احساس کردم کار برای عوامل آن بی ارزش شده و آنها فقط می خواستند پولی بگیرند و بروند. ما از اول به عشق هنر و خلاقیت وارد کار شدیم وقتی این عوامل کور می شود شخص انگیزه هایش را از دست می دهد. در این صورت من به سمت تئاتر می روم و تلویزیون و سینما را کنار می گذارم زیرا حداقل می دانم در تئاتر مخاطبم به خاطر من آمده است.
ما در اوج خفقان که ساخت فیلم خیلی سخت و هزینهبر بود، فیلم هایی ساخته ایم که پرفروش بوده اند
این بازیگر سینما در پاسخ به انتقاد دیگری در خصوص بعضی از قسمت های سریال و پراکنده بودن اتفاقات اظهار کرد: بعضی ها اصلا به طور کامل این سریال را ندیده بودند و داستان آن را پیگیری نمی کردند و بعد انتقاد می کنند که مثلا من چه زمانی منشی و یا پلیس شدم؟ یا چرا نقشم به لباس شخصی تغییر پیدا کرد؟ این به دلیل همان تماشای شبکه های ماهواره ای است. با این حال ما هر کاری را هم بکنیم نمی توانیم سریالهایی مانند برنامه های ماهواره ای بسازیم اما همیشه از ایده های خوب می توانیم استفاده کنیم. ما در اوج خفقان که ساخت فیلم خیلی سخت و هزینهبر بود و فقط در یک شرایط خاص میشد کار کرد، ما فیلم هایی ساخته ایم که پرفروش بوده اند این فیلم ها نه نکته سیاسی داشته است و نه خارج از چارچوب قوانین بوده هر چه فضا تنگ تر می شود ذهن ها هم خلاق تر می شود و ما سعی میکنیم در داخل چارچوبها کار موفق بسازیم. اینکه ما در این چارچوبها کار خوب و موفق بسازیم، کار خیلی مشکلی است که در ایران انجام میدهیم.
وی در ادامه با انتقاد از محدودیت های ساخت فیلم در ایران بیان کرد: در هیچ جای دنیا این شرایط وجود ندارد فیلمسازان تخیل ها و ایده هایشان را وسط می ریزند از آنها فیلم می سازند. البته فیلمهایشان پر از حرفها و صحنه های ناسالم است و طنزهای بی نمکی دارند که فقط با هجویات مردم را سرگرم می کنند. ما همین کمدی ها را با کلی محدودیت به گونه ای اجرا می کنیم که مردم از خنده ریسه می روند و این کار بسیار مشکلی است. اگرچه که موقعیت اجتماعی و مادی بازیگران خارجی را نداریم. تنها چیزی که ما در ایران داریم محبوبیت است و تنها به عشق این محبوبیت و احوالپرسی مردم و یا اینکه می خواهند با ما در کوچه و خیابان عکس بگیرند کار می کنیم.
خیلی ها می خواستند خودشان بودجه "کلاه پهلوی" را از تلویزیون بگیرند و آن را بسازند
بازیگر فیلم سینمایی "سن پطرزبورگ" در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتقاد های فنی و تکنیکی مطرح شده نسبت به فیلم بیان کرد: مشکلات فنی که این کار داشت به خاطر این است که اولا ما تلویزیون و مانیتور پیشرفته برای دیدن تصاویر گرفته شده نداشتیم که بتوانیم آنها را ببینیم. کارگردان باید می توانست ببیند که این تصاویر "فلو" شده است. بعدا خیلی از صحنهها را خود من دیدم که "فلو" شده بود و خیلی به کار لطمه زد. خیلی از سینمایی ها به همین دلیل از این کار ایراد گرفتند و آن را ضعف کار دانستند و حتی با استفاده از آن به کار لطمه زدند. چون خیلیها میخواستند این کار را خودشان بسازند و نتوانستند. شاید میخواستند خودشان این بودجه را از تلویزیون بگیرند و خودشان آن را بسازند. باید فرهنگسازی کنیم و انشاءالله بتوانیم برای جوانها کاری کنیم. این دوره که گذشت. شاید جوانها در کارهای بعدی بیایند رفاقتها را ایجاد کنند.
بازیگر "دایره زنگی" همچنین درباره حذفیات این سریال یادآور شد: حذفیات همیشه به کار ضربه می زند. بالاخره کارگردان روی آن صحنهها و دیالوگها فکر کرده است و اینها به هم ارتباط دارند. شاید الان دیالوگی که من میگویم در دو قسمت دیگر جوابش را بگیریم ولی وقتی حذف میشود، مخاطب نمیداند من برای چه آن جمله را گفتم.
نقشها را همیشه خودم می سازم تا کارم نو و خاص باشد
حیایی درباره نقش کریم نیز توضیح داد: من سعی کردم کریم را در همه نقشهایم حفظ کنم. وقتی کریم در همه حفظ شود، میفهمیم که آن همان کاراکتر است که تغییر پیدا کرده است. اگر کریم نبود، هرکدام یک نقش متفاوت میشد. ما تصویربرداری و شروع نقش کریم را از صحنههای آخر شروع کردیم. درواقع در تصویربرداری من اولین سکانسم آخرین سکانسم بود. آخرین سکانسهای سریال بود که در کاخ سعدآباد کار میکردیم. اول آخر ماجرای کریم را داشتم و بعد به ابتدای این نقش رسیدم.
بازیگر "مهمان مامان" درباره بازی در کارهای تاریخی اظهار کرد: کارهای تاریخی را دوست دارم به شرطی که تکراری و کپی نباشد. همچنین خلاقیت و نوآوری داشته باشد. کارهایی را که از روی فیلمنامههای دیگر و یا حتی کارهای خارجی کپی میکنند، دوست ندارم. بعضی فیلم ها بوده است که بعد از نمایش و حتی خیلی بعدتر فهمیدم که کپی خارجی و یا حتی فیلمفارسی داشته است. مثلا یکسری از کارهایی که ما انجام دادهایم، نسخه قدیمی و سیاه و سفیدش بوده و یک بار در برنامه "هفت" اعلام شد که کار ما از روی این فیلم ساخته شده است و بعد ما فهمیدهایم که کار کپی بوده است. ولی من همیشه در فیلمها سعی میکنم که از کسی الگوبرداری نکنم و نقشها را همیشه خودم بسازم تا کارم نو و خاص باشد.
بازیگر "زن زیادی" با بیان اینکه داستان "کلاه پهلوی"به نظرم کامل و پر و پیمان بود، ادامه داد: این سریال سیاستهای داستانی قوی داشت و حرفی که میزد چیزی بود که واقعا اتفاق افتاده بود. رضا شاه میخواست یک شبه فرهنگ مردم ما را عوض کند که مردم پذیرای آن نبودند و یکسری ادا درمی آوردند و یکسری هم آن را پذیرفتند و گفتند که ما میخواهیم اروپایی باشیم. ما صدمات و لطمههایی را در داستان میبینم. اینکه امثال صمصامی چه اتفاقی برایش میافتد وقتی میخواهد با فرهنگ غرب آداپته شود، اتفاقاتی بوده که واقعا آن زمان افتاده است.
حیایی در پایان سخنانش در مقایسه میان "کلاه پهلوی" و "کیف انگلیسی" بیان کرد: "کیف انگلیسی" را هم خیلی دوست دارم اما به نظر من "کلاه پهلوی" بسیار پرحجم تر و سنگین تر است و حتی با "کیف انگلیسی" قابل مقایسه نیست.
نظر شما