۲ شهریور ۱۳۹۲، ۹:۲۰

مهر بررسی می کند؛

سرمایه گذاری شرکت لبنی در  جزیره رویایی آشوراده/ فعالیتهای گردشگری شرکت لبنی 

سرمایه گذاری شرکت لبنی در  جزیره رویایی آشوراده/ فعالیتهای گردشگری شرکت لبنی 

گرگان - خبرگزاری مهر: در حالی که از آشوراده به عنوان نقطه عطف گردشگری گلستان یاد می شود اما سپردن سرمایه گذاری آن به یک شرکت لبنی حرف و حدیثهایی را درباره آینده گردشگری این جزیره بکر و رویایی ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، شرکت سرمایه گذاری توسعه آشوراده برنده فراخوان سرمایه گذاری و ایجاد زیرساختها در آشوراده تعیین شده و قرار است بخشی از سرمایه گذاری نیز توسط شرکت سهامی لبنی انجام شود و این شرکت باید این جزیره را به قطب گردشگری شمال مبدل کند.

معاون عمرانی استاندار گلستان در پاسخ به خبرنگار مهر درباره سپرده سرمایه گذاری جزیره آشوراده به یک شرکت لبنی گفت: آشوراده از موضوعاتی است که در طول بیشتر از یک دهه، راجع به آن صحبت شده است، آشوراده مثل برخی موضوعات دیگر در سفر سوم هیات دولت یک نقطه عطف بود که کارگروهی برای توسعه آن تشکیل شده است تا فرآیند توسعه آن شتاب گیرد.
 
عبدالرضا دادبود افزود: بررسی ها در کارگروه ها نشان داد که مسیری که در گذشته در دستور کار بوده مشکلاتی داشته است و استفاده از ظرفیت آشوراده باید با نگاه و در چهار چوب ارزش های زیست محیطی آن باشد که مورد تایید سازمان محیط زیست نیز باشد.
 
طرح آشوراده جامع و کامل است
 
وی ادامه داد: میانکاله دارای طرح مصوب است که مورد تایید شورای محیط زیست کشور است و در آن، طرح های زیادی از آشوراده در زون گردشگری و طبیعت گردی قرار دارد و درمنطقه غربی آشوراده سپر حفاظتی پیش بینی شده است  ومابقی منطقه تفریحی است و طرح آشوراده طرح مصوب سازمان حفاظت محیط زیست است که طرح جامع و کاملی است.
 
وی ادامه داد: اطلاعاتی که در سایت ها و خبرگزاری ها در خصوص طرح آشوراده آمده است کامل و جامع نیست، سازمان حفاظت محیط زیست الزامات زیادی را برای طرح گردشگری در این جزیره ذکر کرده است و  برای ساخت و سازها چهارچوبی تعریف شده است، از جمله  انرژی های استفاده شده در این جزیره انرژی های پاک است و استفاده از انرژی پاک در کلیه ساختمان ها الزامی است ، سیستم فاضلاب در این جزیره سیستم پیشرفته است و همه الزامات دارای فرآیند قانونی است، این مباحث طرح هایی است که خود کارشناسان محیط زیست تعریف کرده اند وظرفیت ها را در این جزیره ایجاد کرده اند.
 
دادبود تصریح کرد: تمام پیش بینی ها در این حوزه انجام شده و فرآیند اداری آن در حال طی شدن است و ما فراخوانی برای سرمایه گذاری در این منطقه داده و واجدین شرایط را معرفی کرده ایم  که چهار چوب خوبی داشته است و امیدوار هستیم بااستفاده از طرفیت های منطقه بتوانیم آن را اجرا کنیم.
 
 
دلایل واگذاری سرمایه گذاری به شرکت لبنی
 
وی در خصوص واگذاری این جزیره به شرکت لبنی گفت: ما فراخوانی برای جذب سرمایه گذاران در این جزیره دادیم وتعدادی شرکت در این فراخوان شرکت کردند  وبر اساس فرمی که تهیه شد نمایندگان دستگاه های اجرایی از جمله منابع طبیعی، محیط زیست ، اقتصاد ودارایی ودبیرخانه حمایت از سرمایه گذاری ونماینده استاندار به عنوان ارزیابی کنندگان سرمایه گذاران شرکت داشتند.
 
دادبود یادآور شد: از میان سرمایه گذارانی که شرکت کرده بودند در نهایت شرکت سرمایه گذاری توسعه گردشگری آشوراده برنده این فراخوان شد و بخشی از سرمایه گذاری این پروژه مربوط به سهامی است که شرکت لبنی صباح دارد، این مجموعه ای که  در این فراخوان انتخاب شده باعث قوت این کار است و این سرمایه گذاری را تقویت می کند.
 
شرکت لبنی سرمایه گذار است
 
همچنین مدیرکل میراث فرهنگی گلستان نیز در پیگیری خبرنگار مهر گفت: شرکت لبنی صباح ابراهیمی سرمایه گذار پروژه گردشگری آشوراده بوده ولی هنوز مدیریت این مجموعه به وی واگذار نشده است.
 
قربان عباسی افزود: این شرکت به عنوان سرمایه گذار انتخاب شده و قرار است سرمایه گذار خارجی بیاورد و زمانیکه میراث فرهنگی این طرح را مزایده گذاشت آگهی فراخوان دادیم.
 
وی اظهار داشت: با انتشار این آگهی هفت سرمایه گذار از کشور شرکت کردند و در نهایت در کمیته تخصصی انتخاب سرمایه گذار که میراث فرهنگی نیز به عنوان یک عضو در آن حضور دارد، آقای ابراهیمی ( شرکت صباح) به عنوان سرمایه گذار انتخاب شد.
 
وی عنوان کرد: تا این لحظه نمی دانم که آیا مدیریت مجموعه به سرمایه گذار واگذار شده یا خیر و در جریان موضوع نیستم.
 
 
کار گردشگری در آشوراده انجام می شود نه لبنی
 
عباسی در پاسخ به اینکه شرکت لبنی که به عنوان سرمایه گذار انتخاب شده در مجموعه گردشگری چه کاری می تواند انجام دهد، عنوان کرد: این سرمایه گذار قرار است خدمات گردشگری ارائه دهد و به همراه سرمایه گذاران کشور و سرمایه گذاران خارجی کار گردشگری انجام دهد نه فعالیتهای لبنی.
 
مدیرکل میراث فرهنگی گلستان یادآور شد: براساس طرحی که این شرکت ارائه داده، قرار است کار گردشگری صورت گیرد و کارگروه تخصصی برای جزیره آشوراده در سفر دولت به استان تشکیل شده و سازمان میراث فرهنگی نیز تنها یک عضو در این کارگروه است.
 
عباسی در عین حال تصریح کرد: فراخون عمومی جذب سرمایه گذار برای جزیره آشوراده توسط سازمان میراث فرهنگی با مدیریت استانداری و برخی دستگاههای اجرایی شامل بازرسی و ... انجام داده است.
 
جزیره آشوراده در حاشیه ساحل بندرترکمن از شمال به دریاچه خزر، از شرق به تنگه ای باریک موسوم به تنگه چپق اوغلی و از غرب به کانال طبیعی خزینی و ادامه شبه جزیره میانکاله و از جنوب به خلیج گرگان منتهی می شود.
 
این جزیره در برخی منابع تاریخی به عنوان مجمع الجزایر آشوراده که متشکل از سه جزیره بوده، آمده است که گفته می شود با بالا آمدن سطح آب هر دو جزیره کوچک انتهای آن در آب فرو رفته و در حال حاضر تنها یک جزیره باقی مانده است.
 
آشوراده که نقطه عطفی در گردشگری شمال بویژه گلستان خواهد بود، با اجرای طرح گردشگری آرزوی دیرینه مردم استان را برآورده و نماد صنعت گردشگری گلستان به شمار می رود.
 
بحث جدایی جزیره آشوراده همواره مطرح بوده تا اینکه با سفر سوم دولت به گلستان و تشکیل کارگروه توسعه گردشگری آشوراده، برای همیشه به این بحث و اختلاف بین مازنی ها و گلستانیها خاتمه داده شد و آشوراده به عنوان جزیره جدایی ناپذیر از گلستان برای همیشه تاریخ به نام این استان ثبت شد.
 
با انجام فراخوان جذب سرمایه گذار، سرمایه گذار این طرح بزرگ مشخص شد و قرار است همزمان با جذب اعتبارات لازم به منظور تامین زیرساخت های لازم منطقه اعم از جاده، آب، برق، گاز و ...، این پروژه گردشگری - شیلاتی به نحو مطلوبی فرآیند کاری خود را طی کند و باعث رونق بیشتر فعالیت گردشگری در گلستان گردد.
کد خبر 2121251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha