۸ شهریور ۱۳۹۲، ۹:۴۸

گزارش مهر/

سال به سال دریغ از پارسال/ افتتاح پتروشیمی مهاباد به 93 موکول شد

سال به سال دریغ از پارسال/ افتتاح پتروشیمی مهاباد به 93 موکول شد

ارومیه - خبرگزاری مهر: افتتاح پتروشیمی مهاباد در سالهای اخیر خبری مسرت بخش برای مردم منطقه بود که هیچگاه رنگ واقعیت نگرفت و افتتاح طرح مهر ماندگاری که در آخرین وعده مسئولان قرار بود تا خرداد 92 آماده بهره برداری شود به سال 93 موکول شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مجتمع پتروشيمي مهاباد که روز پنجشنبه خبر جدید وعده افتتاح خود در  شهريورماه ۹۳ را شنید، قرار بود 6 سال قبل افتتاح و مورد بهره برداری قرار گیرد ولی از سال 90 تاکنون نیز بارها شاهد عدم برگزاری مراسم افتتاح در تاریخ های تعیین شده بودیم.

مدير عامل مجتمع پتروشمي مهاباد بعد از ظهر پنجشنبه در جریان بازدید معتمدین مهاباد از این مجتمع، گفت: این طرح هم اكنون از 75 درصد پيشرفت فيزيكي برخوردار بوده و پيش بيني مي شود در شهريور ۹۳ به بهره برداري رسيده و خط توليد آن به صورت رسمي آغاز به كار كند.

محسن مجيدي افزود: براي احداث اين پروژه بيش از شش هزار ميليارد ريال اعتبار در نظر گرفته شده و در صورت تكميل و راه اندازي آن روزانه افزون بر يك هزار تن محصول توليد و روانه بازار مصرف می شود.

وي اضافه كرد: براي اين پروژه ۴۸ كيلومتر لوله گذاري خط اتيلين از شهرستان مياندوآب تا محل سايت انجام شده و خط انتقال آب از سد مهاباد نيز به محل مجتمع هم اكنون در دست اقدام است.

مجيدي به آزمون استخدامي پتروشيمي مهاباد نيز اشاره كرد و گفت: بيش از پنج هزار نفر براي شركت در اين آزمون نام نويسي كردند كه از بين آنها بيش ۲۵۰ نفر بكارگيري می شود. 

وي اضافه كرد: نام نويسي استخدامي پتروشيمي مهاباد به پايان رسيده و آزمون آن در ۲۱شهريور ماه جاري برگزار مي شود.

کلنگ احداث کارخانه پتروشیمی مهاباد در سال 1383 با هدف ایجاد تعادل منطقه ‌ای، تحرک ‌بخشی به فرآیند تولید در مناطق کمتر توسعه یافته، ایجاد اشتغال، ارتقای فناوری در بخش صنایع مرتبط با نفت، گاز و پتروشیمی و همچنین فعال کردن صنایع پایین دستی پتروشیمی در مناطق مختلف کشور توسط هیئت دولت تصویب و در همان سال کلنگ احداث آن با حضور خاتمی رئیس جمهور وقت برزمین زده شد.

این طرح که مقرر شده بود تا سال 86 به بهره برداری برسد، امروز بعد از گذشت 6 سال از کلنگ زنی از 75 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار بوده و منتظر ترخیص تجهیزات و ماشین آلات از گمرک است. طرح مهر ماندگاری که مقرر بود فاز اول آن تا پایان خردادماه امسال آماده افتتاح و بهره برداری شود، شهریور 93 به ایستگاه بهره برداری می رسد.

عدم تخصیص اعتبارات ریالی و ارزی، مشکلات تامین مواد اولیه، طولانی بودن زمان اخذ مجوزهای زیست محیطی و تامین زیر ساختهای خدماتی مورد نیاز این پروژه ها از مهمترین دلایل تاخیر شش ساله آغاز عملیات اجرایی این واحدها است که این دلایل در حالی از سوی مجریان این طرحها عنوان می شود که باید قبل از تصویب اجرا در مورد این مسائل اندیشیده می شد و هم اکنون نیز به دلیل نوسات نرخ ارز و برخی مشکلات اقتصادی تجهیزات در گرو گمرک است.

موقعیت خاص استراتژیکی استان آذربایجان غربی به لحاظ داشتن مرز مشترک با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان و نگرش نبود امنیت با توجه به استقرار اقوام و مذاهب مختلف در این استان نیز می تواند از دلایل مهم عدم تخصیص به موقع اعتبار ارزی 614 میلیون و 300 هزار یورو و سه هزار و 120 میلیارد ریال برای اجرای پروژه های پتروشیمی مهاباد و میاندوآب و استقرار صنایع سنگین در شهرهای مرزی و محروم آذربایجان غربی باشد.

کد خبر 2125628

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha