۱۴ شهریور ۱۳۹۲، ۱۳:۴۵

محیط زیست در 7 روز؛

انتقاد از تاخیر در معرفی رئیس سازمان محیط زیست/ بزرگداشت روز ملی حفاظت از یوز ایرانی

انتقاد از تاخیر در معرفی رئیس سازمان محیط زیست/ بزرگداشت روز ملی حفاظت از یوز ایرانی

انتقاد از تآخیر یک ماهه در معرفی رئیس سازمان محیط زیست، بزرگداشت روز ملی حفاظت از یوز پلنگ ایرانی، کشف 3 قلاده گرگ در یک منزل مسکونی، تمدید فاز جدید پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، تعیین زیستگاههای پلنگ ایرانی در شمال غرب ایران، عدم تأیید صحت فروش خاک ایران در مجلس و کشف پرندگانی کمیاب با چشمان دوخته در دام قاچاقچیان ازمهمترین اخبار حوزه محیط زیست در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، این هفته هم در حالیکه حدود یک ماه از جلسه رای اعتماد وزاری کابینه دولت یازدهم می گذرد بازهم گمانه زنی در مورد رییس سازمان محیط زیست یکی از داغترین مباحث زیست محیطی بود وانوشیروان محسنی بند پی و حمید کلانتری که پیش از این به ترتیب از اعضای فراکسیون محیط زیست مجلس هشتم  و رییس سازمان جنگلها و مراتع بوده اند شانزدهمین و هفدهمین گزینه های مطرح مطرح شده در رسانه ها برای این کرسی خالی  بوده اند اما در کنار این موضوع حوزه محیط زیست شاهد اخبار و رویدادهای دیگری هم  بود که چکیده ای از مهمترین این خبرها را مرور می کنیم.

مرثیه‌ای برای یوز ایرانی که حالا دیگر صید است نه شکارچی

در اولین روز از هفته جاری همزمان با نهم شهریور، روز ملی حفاظت از یوزپلنگ ایرانی؛ در حالیکه برخی کارشناسان ثابت ماندن جمعیت یوزپلنگ آسیایی طی دهه گذشته را نسبت به سایر گربه سانان امیدوار کننده عنوان کردند بسیاری از دیگر کارشناسان از روند شتابان کاهش جمعیت این گونه با ارزش ابراز نگرانی کرده و حضور 50 تا 100 قلاده را ضمانتی برای بقای آن ندانستند. از سال ۱۳۸۶ همه ساله نهم شهریورماه به عنوان “روز ملی حفاظت از یوزپلنگ ایرانی” گرامی داشته می شود. در نهم شهریور سال ۱۳۷۳ یک یوزپلنگ ماده که به همراه سه توله اش برای خوردن آب به نزدیکی شهر بافق آمده بودند مورد حمله افراد بومی قرار گرفتند. یوز مادر زخمی فرار کرد و دو توله زیر ضربات بیل و کلنگ کشته شدند. محیط بانان تنها قادر به نجات یک توله یوز ماده شدند و پیکر نیمه جان آن را از مرگ حتمی نجات دادند و نام او را ماریتا گذاشتند. مارتیا تا زمان مرگش در سال ۱۳۸۳ به تنهایی در پارک پردیسان زندگی کرد.

کشف 3 قلاده گرگ در یک منزل مسکونی

در این روز رئیس اداره محیط زیست پیرانشهر از کشف ۳ قلاده گرگ در یک منزل مسکونی و رهاسازی گرگها در مرز پیرانشهر خبرداد.
حسین سلیمانی افزود: این ۳ قلاده گرگ شامل یک نر و دو ماده، در اویل سال جاری زمانی که توله بودند توسط این متخلف در ارتفاعات جلدیان از توابع پیرانشهر زنده گیری شده بودند.
رئیس اداره محیط زیست پیرانشهر اظهار داشت: در این رابطه یک نفر متخلف دستگیر و جهت سیر مراحل قانونی تحویل مقامات داده شد.

اما و اگرهای سهم خواهی سیاسی در سازمانی غیرسیاسی / کابینه همچنان بدون رئیس سازمان محیط زیست 

با اینکه نزدیک به یکماه از معرفی بیشتر اعضای کابینه دولت یازدهم می گذرد اما هنوز یکی از سمت های کلیدی کابینه خالی مانده است. اگرچه طی این مدت رسانه ها بیش از 14 نفر را به عنوان گزینه های احتمالی برای این کرسی خالی مطرح کرده اما هنوز هیچ منبع رسمی گزینه ای جدی برای ریاست سازمان محیط زیست معرفی نکرده است. شاید تعیین معاون رییس جمهور از جمله اقداماتی است که دکتر روحانی برای آنها فرصت 100 روزه خواسته است.
یکشنبه این هفته اعلام شد از زمان برگزاری مراسم تحلیف و آغاز دوره چهارساله ریاست جمهوری دکتر روحانی هر روز در انتظار انتخاب رییس سازمان محیط زیست هستیم و حالا دیگر گمانه زنی در مورد رییس این سازمان گویی به یکی از وظایف روزانه بسیاری از رسانه ها تبدیل شده تا جایی که اگر گزینه ای پیدا نشود از مطرح کردن چهره های کاملاً بی ارتباط به محیط زیست هم غافل نمی شوند .
به راستی این همه تعلل و تأخیر در انتخاب و معرفی رییس سازمان حفاظت محیط زیست در کابینه یازدهم را باید نشانه نگرانی رئیس جمهور نسبت به حوزه محیط زیست دانست و به فال نیک گرفت و یا آن که نشانه‌ای از بی‌اهمیت بودن این موضوع برشمرد و نگران شد؟

تمدید فاز جدید پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی

دوشنبه هفته جاری مدیر طرح حفاظت از یوزپلنگ آسیایی سازمان حفاظت محیط زیست از تمدید فاز جدید پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی خبر داد و گفت: کلیه مکاتبات برای ارسال اسناد این پروژه به وزارت امورخارجه انجام شده و پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی حداقل تا سال 2016 ادامه پیدا می کند .
هومن جوکار با بیان اینکه سند متمم فاز دوم این پروژه بزودی به امضای نماینده مقیم UNDP و رییس سازمان حفاظت محیط زیست می رسد، اظهار داشت: کلیه فعالیت های متمم فاز دوم پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی قرار است،در بستر زیستگاه انجام شود و چند زیستگاه بعنوان پایلوت در زیستگاه های یوزپلنگ آسیایی انتخاب شده است.
وی ادامه داد: قصد داریم در هر زیستگاه پایلوت مدل مشارکتی مردم در حفاظت را به وجود آوریم .

زیستگاههای پلنگ ایرانی در شمال غرب ایران تعیین می شود

روز سه شنبه مدیر کل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست از شروع فاز دوم طرح مطالعاتی تعیین زیستگاه های پلنگ ایرانی در شمال غرب ایران خبر داد و گفت: در این طرح مطالعاتی کریدورهای ارتباطی میان آنها تعیین می شود.
حسین محمدی با بیان اینکه پلنگ یکی از گونه های نادر در مناطق حوزه قفقاز به شمار می آید که با کاهش شدید جمعیت از دهه ۱۳۳۰ به بعد مواجه بوده است،‌ گفت: منابع مختلف شکار، تخریب و تقطیع زیستگاه از عوامل مهم در ایجاد این روند است.
وی با اشاره به اینکه استان آذربایجان شرقی با داشتن ۲۴۵ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری خودمختار نخجوان، جمهوری های آذربایجان و ارمنستان و دارا بودن زیستگاه های مناسب کوهستانی و صعب العبور بالاخص در مناطق مرزی،‌ افزود: حفظ و بقای پلنگ ایرانی در منطقه و کشورهای همجوار دارای اهمیت ویژه ای است.

لایحه جامع خاک در نوبت طرح/ صحت فروش خاک ایران هنوز تایید نشده است

در این روز، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با اعلام اینکه صحت فروش خاک ایران هنوز تایید نشده است، گفت: لایحه جامع خاک در نوبت بررسی در صحن علنی مجلس قرار دارد.
عباس پاپی‌زاده افزود: بررسی لایحه خاک در کمیسیون کشاورزی به اتمام رسیده و در حال حاضر در نوبت بررسی در صحن علنی مجلس قرار دارد.
وی در خصوص زمان بررسی لایحه جامع خاک نیز اظهار داشت: در بررسی این موضوع، لایحه جامع خاک و طرح جامع منابع طبیعی با یکدیگر ادغام شد اما با توجه به اینکه بررسی این لایحه به دلیل باز پس گیری لایحه جامع خاک توسط دولت از مجلس به‌ منظور تغییرات اساسی ایجاد شده به تأخیر افتاد بعید می دانم که تا حدود یک ماه آینده فرصت بررسی در صحن به این لایحه برسد.
پاپی زاده تصریح کرد: در ابتدا پیشنهاد كردیم این مصوبه به صورت مستقل ارائه شود چرا که به خوبی جمع بندی شده بود اما با طرح جامع منابع طبیعی ادغام شد،  به هر حال ضرورت دارد که هر چه زودتر این مصوبه در صحن علنی مورد بررسی قرار گیرد.

پرندگانی با چشمان دوخته در دام قاچاقچیان/ کشف محموله پرندگان شکاری کمیاب

چهارشنبه این هفته رئیس اداره محیط زیست تایباد از کشف یک محموله قاچاق پرندگان شکاری شامل 5 بالابان خبر داد.
محمد مظلوم پناه افزود: به دنبال دریافت گزارشی در خصوص قاچاق پرندگان شکاری توسط یک دستگاه اتوبوس، نیروهای یگان محیط زیست به همراه فرماندهی پلیس آگاهی شهرستان تایباد پس از بازرسی، موفق به کشف ۵ پرنده شکاری از نوع بالابان که چشم هایشان دوخته و بال پرشان  بسته بود،  شدند.
وی با ابراز تأسف از این رفتار غیر اخلاقی متخلفین، اظهار داشت: چشمها و پرو بال این پرندگان تبه شکلی دوخته و بسته شده بود که توان حرکت و هرگونه سر و صدا را از آنها سلب کرده بود.
به گفته مظلوم پناه،  پرونده این تخلف تشکیل، متهمین به مراجع قضایی معرفی و پرندگان مکشوفه نیز با مساعدت شبکه دامپزشکی در حال تیمار و مداوا هستند.

کد خبر 2129595

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha