۱۰ مرداد ۱۳۸۴، ۱۹:۲۹

گزارش بين الملل "مهر" :

خلاصه اي از زندگينامه ملك فهد پادشاه متوفي عربستان سعودي

خلاصه اي از زندگينامه ملك فهد پادشاه متوفي عربستان سعودي

سرويس بين الملل خبرگزاري "مهر" - فهد بن عبدالعزيز پادشاه عربستان سعودي در سال 1923 در رياض، پايتخت كنوني عربستان سعودي، به دنيا آمد و يكي از هفت پسر يكي از همسران عبدالعزيز بوده است.

 او تحصيلات ابتدايي خود را در مدرسه شاهزادگان عربستان به پايان رساند و پس از اتمام تحصيلات خود در سال 1953 به عنوان وزير معارف و سپس در سال 1962 به عنوان وزير كشور فعاليت سياسي خود را آغاز كرد.

تحصيلات ابتدايي فهد در مدرسه خصوصي شاهزادگان سعودي خاتمه يافت و وي سپس براي مطالعه علوم اسلامي رهسپار مكه شد.

امير فهد در سن و بيست و چند سالگي كار دولتي خود را به عنوان دستيار برادرش، كه بعدها با عنوان ملك فيصل به پادشاهي سعودي رسيد و در آن زمان مقام وزارت خارجه را برعهده داشت، آغاز كرد.پس از قتل ملك فيصل پادشاه وقت عربستان، برادر وي خالد درسال 1975به عنوان پادشاه عربستان به تخت پادشاهي جلوس كرد و ملك فهد به عنوان وليعهد و معاون نخست وزير منصوب شد.وي در ژوئن 1982 پس از درگذشت برادرش ملك خالد پادشاه وقت عربستان به جانشيني وي منصوب شد.

او از سال 1982 در چندين كنفرانس بين المللي و عربي شركت كرد و از10 سال پيش عملا اداره امورعربستان را به برادر ناتني خود اميرعبدالله سپرد.

فيصل و فهد به عنوان اعضاي هيات نمايندگي سعودي در مراسم امضاي منشور سازمان ملل متحد در سال 1945 حضور داشتند.

فهد در سن 30 سالگي به مقام وزارت آموزش و پرورش سعودي رسيد و تا سال 1962، كه به وزارت كشور منصوب شد، در اين سمت باقي ماند.

با آغاز سلطنت ملك خالد در سال 1975، فهد عنوان وليعهد و نايب اول نخست وزير را به دست آورد و پس از درگذشت ملك خالد پادشاه عربستان سعودي شد.

دوره سلطنت فهد با فعاليت گسترده تر عربستان سعودي در مسايل بين المللي همراه بود كه از آن جمله مي توان به برگزاري اجلاس جامعه عرب در شهر طائف اشاره كرد كه توانست به جنگ داخلي پانزده ساله لبنان خاتمه دهد.

وي در جريان اشغال نظامي خاك كويت توسط رژيم سابق عراق آشكارا از حمله نيروهاي ائتلاف بين المللي براي آزاد سازي كويت حمايت كرد و به واحدهاي آمريكايي اجازه داد در خاك عربستان مستقر شوند.

ملك فهد در سال 1986 عنوان خادم حرم الشريفين - مكه و مدينه - را براي خود انتخاب كرد.

ملك فهد به دليل كهولت و بيماري بارها تحت عمل جراحي قرارگرفت و از اوائل سال جاري تقريبا در بيمارستاني در رياض بستري شد.

با مرگ فهد، پادشاهي به برادر وي امير عبدالله سپرده شد و برادر ديگر وي شاهزاده بن سلطان بن عبدالعزيز وزير دفاع كنوني به عنوان وليعهد عربستان سعودي انتخاب شده است.

ملك فهد كه هنگام مرگ 84 سال سن داشت، در پي يك بيماري عارضه قلبي شديد در سال 1995 زمام اداره كشور را عملا در اختيار اميرعبدالله، وليعهد، قرار داد و از دو ماه پيش نيز در بيمارستاني در رياض، پايتخت، بستري بود و تلويزيون دولتي علت مرگ وي را ابتلاي به ذات الريه اعلام كرده است.

راديو و تلويزيون عربستان پس ازانتشار خبر درگذشت ملك فهد برنامه هاي عادي خود را قطع كردند و به پخش آياتي از قرآن پرداختند.

در بيانيه اي كه از شبكه هاي خبري عربستان سعودي پخش شد آمده است كه امير عبدالله، وليعهد، به جاي وي زمام امور را در دست مي گيرد.

ملك فهد پس از درگذشت برادرش، ملك خالد بن عبدالعزيز در سال 1982 پادشاه عربستان سعودي شد.

پادشاهان سعودي همزمان به عنوان نخست وزير، رياست دولت را نيز برعهده دارند اما معمولا وليعهد به عنوان معاون اول نخست وزير مسئول امور اجرايي است.

ملك عبدالله، پادشاه جديد، همانند برادرش و ساير پادشاهان عربستان سعودي از سال 1953 تا كنون از فرزندان ملك عبدالعزيز بن عبدالرحمن السعود - موسوم به ملك سعود - است كه در سال 1932 پادشاهي سعودي را پايه نهاد و در سال 1953 درگذشت.

کد خبر 213343

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha