۲۶ شهریور ۱۳۹۲، ۱۲:۴۹

ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد

ساخت تنها پروژه LNG ایران ناگهان تعلیق شد

همزمان با افزایش صادرات LNG قطر به 77 میلیون تن، شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی صنعت نفت ساخت تنها پروژه LNG ایران در عسلویه را به دلایل نامشخصی تا اطلاع ثانوی تعلیق کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، با دستور شرکت سرمایه گذاری صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت، ساخت تنها پروژه LNG ایران تا اطلاع ثانوی تعلیق شده است.

روز گذشته و بدون برگزاری مجمع عمومی و سالانه، علی خیراندیش مدیرعامل شرکت مایع سازی گاز طبیعی ایران برکنار و علی کیوان آرا مدیرعامل سابق شرکت کالای نفت در دولت نهم و دهم به عنوان سرپرست این مجموعه گازی منصوب شد.

از سوی دیگر، با نظر ناصر مالکی رئیس شرکت سرمایه‌گذاری صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت به عنوان سهامدار پروزه ایران ال.ان.جی به تمام پیمانکاران شاغل در تنها طرح ساخت LNG کشور تا اطلاع ثانوی اعلام پایان کار داده شده است.

در همین حال، روز گذشته دستور دیگری مبنی بر تعدیل گسترده کارکنان شرکت مایع سازی گاز طبیعی در تهران و عسلویه صادر شده و گفته شده باید به 70 درصد کارکنان شاغل در این پروژه ملی اعلام پایان کار شود.

به گزارش مهر، پس از توقف 6 طرح ساخت کارخانه های تولید LNG در فازهای پارس جنوبی، گلشن، فردوس، پارش مالی و قشم، کارخانه ایران ال.ان.جی تنها پروژه فعال ایران برای حضور در تجارت جهانی گاز مایع شده، بوده است.

عملیات اجرایی این طرح گازی در حالی تا اطلاع ثانوی تعلیق شده که هم اکنون فاز اول نخستین کارخانه تولید LNG ایران شامل نیروگاه 1100 مگاواتی، مخازن ذخیره‌سازی LNG و LPG و اسکله‌های دریایی و فراساحلی آماده راه اندازی و بهره برداری شده است.

در حال حاضر پیشرفت اجرایی کارخانه ایران LNG به بیش از 60 درصد رسیده و همزمان با راه اندازی طرح‌های زیربنایی اولین کارخانه تولید LNG ایران، مراحل طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی واحدهای شیرین سازی و مایع سازی گاز طبیعی این مگا پروژه حدود پنج میلیارد دلاری هم پیشرفت اجرایی مطلوبی داشته و حتی کالا و تجهیزات پیچیده آن سفارش ساخت و برخی وارد عسلویه شده است.

در شرایط فعلی ساخت اسکله‌های دریایی جنرال کارگو کارخانه ایران LNG در حاشیه سواحل خلیج فارس به پایان رسیده است و هم اکنون عملیات پهلوگیری، تخلیه و بارگیری کشتی‌ها در این اسکله انجام می شود.

با بهره‌برداری کامل از فاز اول کارخانه ایران ال.ان.جی امکان تولید سالانه 10.5 میلیون تن ال.ان.جی فراهم می‌شود که در این صورت روزانه بیش از 20 میلیون دلار درآمد جدید نصیب اقتصاد ملی خواهد شد که این درآمد در طول یکسال از مرز هفت میلیارد دلار عبور خواهد کرد.

اخبار تکمیلی متعاقبا ارسال می شود.

کد خبر 2137374

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha