۲۶ شهریور ۱۳۹۲، ۱۸:۰۵

مقومي:

اعلام نتیجه مسابقه طراحی ساختمان نظام مهندسی قم/ کیفیت آثار نشان از توانمندی نسل جدید معماران دارد

اعلام نتیجه مسابقه طراحی ساختمان نظام مهندسی قم/ کیفیت آثار نشان از توانمندی نسل جدید معماران دارد

قم - خبرگزاري مهر: رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قم، گفت: کیفیت آثار دریافتی مسابقه طراحی معماری ساختمان اداری سازمان نظام مهندسی استان ، نشان از ظرفیت و توانمندی بالای معماران نسل جدید کشور دارد.

به گزارش خبرگزاري مهر، مهندس امین مقومی اظهار داشت: مسابقه طراحی ساختمان اداری سازمان نظام مهندسی استان قم در زمینی به مساحت ۶۱۴ متر مربع، در ۷ طبقه و۲ طبقه زیرزمین و با اسکلت بتنی فراخوان عمومی شد.

وی با اشاره به استقبال خوب معماران به خصوص معماران جوان از این مسابقه اظهار داشت: مسابقه طراحی ساختمان اداری سازمان نظام مهندسی استان قم از اردیبهشت ماه سال جاری فراخوان داده شد که بعد از سه ماه ، تعداد ۵۰ نفر از  معماران سراسر کشور، طرح‌های خود را به دبیرخانه این مسابقه ارائه کردند.

مقومی گفت: برگزاری چنین مسابقات و نیز نمایشگاه‌های تخصصی در عرصه ساخت و ساز و مسکن، از وظایف سازمان نظام مهندسی ساختمان بوده که در قانون نیز به صراحت به آن اشاره شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم، عنوان کرد: در بحث معماری و شهرسازی با الگوی اسلامی- ایرانی، بیشتر نیازمند فرهنگ سازی هستیم چرا که تخصص و توانمندی در این زمینه هم در کشور و هم در استان قم وجود دارد.

وی با اشاره به تاکید دکتر لاریجانی در دیدار اعضای هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی قم بر استفاده حداکثری مدیریت مجموعه استان از تخصص و توانمندی نظام مهندسی اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی استان قم در حال حاضر در همه رشته‌های تخصصی عضو دارد که باید از ظرفیت این مهندسان در عرصه‌های مختلف از جمله معماری و شهرسازی بهره برد.

مقومی ابراز داشت: توجه به معماری اسلامی – ایرانی در گذشته، در اولویت‌ها قرار نداشت، اما بعد از سفر رهبر معظم انقلاب به قم و تاکید ایشان بر توجه به معماری اسلامی – ایرانی در ساخت و ساز‌ها، دستگاه‌های مختلف و به خصوص نظام مهندسی قم تلاش‌هایی در این عرصه شروع کرده که برگزاری مسابقه طراحی ساختمان اداری نظام مهندسی یکی از این اقدمات بوده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم، گفت: در مسابقه طراحی ساختمان اداری سازمان نظام مهندسی استان، معمارانی از قم و سایر استان‌ها به صورت انفرادی و تیم طراحی شرکت کردند که کیفیت آثار دریافتی، نشان از ظرفیت و توانمندی بالای معماران نسل جدید کشور دارد.

مقومی با بیان اینکه داوری مسابقه طراحی ساختمان اداری نظام مهندسی قم، توسط هیئت داورانی متشکل از دو معمار از استان قم و سه معمار از اساتید برجسته رشته معماری که عضو هیئت علمی دانشگاه‌های معتبر کشور هستند صورت گرفت افزود: هیئت داوران بر اساس معیارهایی همانند، توجه به ارتباط ساختمان با شهر و تاثیر آن در سازمان دهی فضا، توجه به ارتباط ساختمان با محیط طبیعی و نحوه تاثیر فضاهای احاطه کننده به فضای سبز در شکل گیری ساختمان، نسبت فضاهای پر و خالی و شفاف سازی ساختمان با توجه به اقلیم، سادگی و آرامش در فرم، بافت، نحوه ورود نور، مصالح و سهولت در اجرا، انعطاف پذیری و پویایی در فضای داخلی و امکان تغییرات درونی متناسب با نیاز، طرح‌ها را مورد ارزیابی قرار دادند.

وی افزود: هیئت داوران بر اساس مبانی عنوان شده پس از سه دور بررسی، ابتدا ۲۰ طرح و سپس ۱۰ طرح و در ‌‌نهایت سه اثر را به عنوان برگزیده انتخاب و ۶ اثر دیگر را نیز شایسته تقدیر دانست.

بر اساس اعلام هیئت داوران مسابقه طراحی معماری ساختمان نظام مهندسی ساختمان استان قم نفرات زیر حائز رتبه‌های بر‌تر شدند.

تیم طراحی (مهدی پرتار، سید میثم امیر سادات، حامد صادق الوعد، محمد رضیئی) از استان تهران رتبه اول، (نیکو محمدی، ریحانه نوری، علیرضا مستغنی، اصلان طاهری) از استان تهران رتبه دوم و شرکت آرمان شهر پایا و نیز گروه طراحی (نیما مکاری، زینب مقدوری و مجتبی نبوی) از استان قزوین به صورت مشترک موفق به کسب رتبه سوم شدند.

تیم طراحی (مهدی پرتار، سید میثم امیر سادات، حامد صادق الوعد، محمد رضیئی) از استان تهران رتبه اول، (نیکو محمدی، ریحانه نوری، علیرضا مستغنی، اصلان طاهری) از استان تهران رتبه دوم و شرکت آرمان شهر پایا و نیز گروه طراحی (نیما مکاری، زینب مقدوری و مجتبی نبوی) از استان قزوین به صورت مشترک موفق به کسب رتبه سوم شدند.

تیم طراحی (علیرضا کریمی ، سید علی حجازی ، امید موسویان ، شهاب کریمی ، هانیه حاتمی) از استان قم ، تیم طراحی (حسن باقری ، سمیه فهیم پور ، پژمان طیبی ، حمید رضا کربلایی) از استان قم ، (سید عباس قیومی از استان یزد )، تیم طراحی (رضا احمدی مسعود ، مازیار صارمی ، مسعود قائمی) از استان همدان ، تیم طراحی (غفور صمدپور ، سمیه بابا خانی ، فتانه یوسف زاده ، جواد اشکاوند) از رامسر و حسین ابراهیم زاده از استان تهران نیز حائز رتبه های چهارم تا دهم شدند که البته   هیئت داوران از چهارم تا دهم رتبه بندی نکرده است.

کد خبر 2137699

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha