۳۱ شهریور ۱۳۹۲، ۱۰:۵۴

در گفتگو با مهر عنوان شد؛

گلایه مخترع دلفانی از عدم توجه مسئولان/ با شعار نمی توان به مخترعان دلگرمی داد

گلایه مخترع دلفانی از عدم توجه مسئولان/ با شعار نمی توان به مخترعان دلگرمی داد

نورآباد - خبرگزاری مهر: یک مخترع دلفانی که موفق به ساخت وسيله نقليه شيب رو با كاربري نظامي شده است از کم توجهی مسئولان به مخترعان گلایه کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، شاه مراد بخشیان يكي از مخترعين شهرستان دلفان است كه هم اكنون شغل معلمی را برگزیده و در آموزش و پرورش مشغول به تدريس است.

اين مخترع دلفاني در گفتگو با خبرنگار مهر در دلفان با معرفی اختراعات خود از مسئولان استان لرستان به سبب عدم توجه آنان به مخترعان و نوآوران شهرستاني گلايه دارد و مي گويد: مشكلات مالي و عدم توجه مسئولان استاني موجب شده كه انگيزه اي براي ادامه فعاليت هاي جديد خود نداشته باشم.

شاه مراد بخشيان كه متولد 1350 روستای چغاسلمان نورعلی شهرستان دلفان است دوران ابتدایی و راهنمايي و متوسطه را در مدارس نورآباد گذرانده و در سال 71 در کنکور شرکت و با قبولي در تربیت معلم، شغل معلمي را برگزيده و با پايان تحصيلات به عنوان معلم در روستاهاي محروم و سخت گذر کاکاوند مشغول تدریس است.

اين مخترع دلفاني چند ماه گذشته موفق به ساخت وسيله نقليه شيب رو با كاربري نظامي شده بود كه مورد استقبال صنايع دفاع كشور نيز قرار گرفت انگیزه و هدف خود را از ساخت اين وسيله و ديگر نوآوريهاي خود چنين بيان مي كند: انگیزه و هدف اصلی ام علاوه بر به فعلیت رساندن نظر و ایده ام، خدمت و کمک به اهداف برنامه های صنعتی و دفاعی کشورم بود تا بتوانم خدمتی هرچند کوچک براي ايران عزيز انجام دهم.

وي با اشاره به اينكه اين اختراع در مناطق تپه ماهوری بدون جاده نیز به راحتی حرکت مي کند اظهار داشت: اين وسيله نقليه در موانع زمین و دست اندازها و جوی ها و... با توجه به دو محور الاکلنگی انعطاف لازم را دارد و با توجه به تغییر زاویه چرخ ها حرکت آن تا جایی که به اصطلاح فنی Wheel Travel و ... اجازه دهد حرکتی امکان پذیر دارد و با توجه به برآوردها بستگی به قدرت موتور می تواند در شیب تا 40 درجه حرکت کند.

شاهمراد بخشيان با اشاره به اينكه اين وسيله كاربرد غيرنظامي هم دارد افزود: با اين اختراع مي توان از آن به عنوان یک وسیله نقلیه حمل بار، سلاح، نفربر و یا امدادی استفاده كرد.

وي در پاسخ به اين سوال كه مشکلات و موانع شما براي اين نوآوري چه بود افزود: در اجراي اين طرح با مشکلات زيادي روبرو شدم به خیلی ازشهرها مسافرت كردم، هزينه هاي زيادي را متحمل شدم. به هر مسئولي هم كه مراجعه مي كردم متاسفانه، منظور و مفهوم کار مرا متوجه نمی شدند.

وي ادامه داد: بعد از دو سال با سختی و مشكلات فراوان طرح اولیه آن را آماده كردم و نامه ای را به یكی از معاونت های وزارت دفاع نوشتم که بعد از مدت كوتاهي از اداره نخبگان وزارت خانه با من تماس گرفتند و خواستار ارائه طرح شدند كه پس از آن طرح و نقشه آن را به مهندسان و کارشناسان مربوطه، ارائه دادم و آنان طرح را تائید و به قسمت خودرویی شرکت صاصد ارجاع دادند.

وي با اشاره به اينكه علاوه بر وزارت دفاع، شركت هاي بزرگي از جمله در اصفهان و تبریز با من تماس گرفتند و خواستار همكاري شده اند، افزود: در بهار سال 90 هم از سوی دفتر فدارسیون بین المللی مخترعین IFIA و سازمان مالکیتهای فکری ملل متحد در کشور برای شرکت در جشنواره ای در كشور سویس دعوت شدم كه به علت مشکلات کاری و عدم همکاری مسئولان وقت نتوانستیم در آن جشنواره شرکت کنم.

وي با انتقاد از عدم توجه مسئولان استان و شهرستان در خصوص اعزام وی به كشور سوئيس گفت: در آن زمان هیچ مسئولی در استان و شهرستان از من حمايت نكرد و حتي از تشويق من دريغ ورزيدند تا با دلگرمي به كار خود ادامه دهم. اگر مسئولان حمايت مي كردند مي توانستم كار را با مشكلات و هزينه هاي كمتري انجام دهم.

وي همچنين در پاسخ به اين سوال كه آيا برنامه اي براي اختراع هاي جديد داريد؟ اظهار داشت: قفل ضد سرقت ساختمانی، جاروی مکانیکی شهری و ... از جمله طرح هاي در دست اقدام است كه اگر خدا ياري كند و امكانات آن نيز فراهم  شود آنهارا اجرايي خواهم كرد.

وي افزود: نمونه آزمایشی قفل ساختمانی آماده شده است. درب های ضد سرقت خارجی و حتی داخلی خیلی گران هستند و نصب آنها نیز سخت است، اما این قفل علاوه بر اينكه هزینه آن یک سوم مشابه خارجي است به راحتي هم نصب مي شود.

وي  بيان اينكه شعار تنها نمي تواند دلگرمي به مخترع بدهد بلكه بايد از آنان حمايت عملي كرد از مسئولین استان لرستان خواست ضمن حمایت از مخترعان و طرح هاي علمي آنها، پيگير حل مشکلات آنان باشند تا نوآوران با دلگرمي و اميد به کار خود ادامه دهند.

کد خبر 2139976

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha