۱۲ مهر ۱۳۹۲، ۱۰:۴۲

برگزاری نشست بافت و شرایط فرهنگی عصر امامت حضرت جوادالائمه(ع)

برگزاری نشست بافت و شرایط فرهنگی عصر امامت حضرت جوادالائمه(ع)

پژوهشکده تاریخ اسلام روز شنبه 13 مهرماه به مناسبت در پیش بودن شهادت جوادالائمه(ع) میزبان نشست «بافت و شرایط فرهنگی عصر امامت حضرت جواد الائمه(ع)» از سلسله نشستهای بازخوانی سیره چهارده معصوم(ع) با حضور دکتر احمد پاکتچی خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، امام جواد(ع) پس از شهادت امام رضا(ع) در کودکی به مقام امامت رسیدند. دوران امامت ایشان همزمان با دو خلیفه عباسی، مأمون و معتصم اگرچه سراسر جو اختناق بود؛ اما در عین حال یکی از درخشان ترین دوران های فرهنگی مسلمانان محسوب می شود. در اين دوران ترجمه كتب رونق گرفت و امر كتاب و كتابت به گونه اي رواج يافت كه در بغداد سوق الوراقين يكي از بازارهاي بزرگ و معتبر بغداد شد. مأمون بيت الحكمه اي را كه هارون الرشيد تأسيس كرده بود مورد عنايت قرار داد و آنرا به صورت دانشگاه و مركز بحث و تدريس درآورد.

دوران امامت امام جواد ادامه شرایط دوران امام رضا (ع) بود. امام جواد (ع) همانند پدر بزرگوارشان در دو جبهه سياست و فكر و فرهنگ مبارزه می کرد. در این دوره نیز فرقه های انحرافی و غالی به حیات خود ادامه دادند. نضج گيري نحله ها و فرقه هاي گوناگون در عصر امام جواد(ع)، فرايند عوامل گوناگوني چون گسترش جهان اسلام و ورود اعتقادات و باورهاي مذاهب و اديان ديگر، ترجمه آثار فلاسفه يونان و درگيريها و جناح بنديهای قدرت بود.

ایشان نیز همانند پدر در برابر فرقه هایی چون زيديه، واقفيه و غلات مجسمه، موضع‌گيری کرد و ایستاد. فرقه كلامي معتزله كه پس از به قدرت رسيدن عباسيون به ميدان آمد و در سده نخست خلافت عباسي به اوج خود رسيد، يكي ديگر از جريانهاي فكري و كلامي عصر امام جواد(ع) است. موضع‌گيري حضرت امام جواد(ع) در مقابل اين جريان كلامي و مناظرات ایشان با يحيي بن اكثم كه از بزرگ‌ترين فقهاي اين دوره به شمار مي رفت، را مي توان رويارويي تفكر ناب تشيع با مناديان معتزله محسوب کرد.

امام جواد(ع) در راستاي بسط و گسترش فرهنگ ناب تشيع كارگزاران و وكلايي در مناطق گوناگون و قلمرو بزرگ عباسيان تعيين و يا اعزام نمود. به گونه اي كه امام در مناطقي چون اهواز، همدان، ري، سيستان، بغداد، واسط، سبط، بصره و نيز مناطق شيعه نشيني چون كوفه و قم داراي وكلايي كارآمد بود. حركت امام جواد (ع) در چينش نيروهاي فكري و سياسي خود حركتي كاملاً محرمانه بود، اين نشانگر آن است كه حضرت در جو اختناق حكومت بني عباس مواظبت و عنايت کامل داشت.

امام(ع) در دو سال آخر عمر خويش تحت نظارت شديدتر دستگاه امنيتي و نظامي معتصم قرار گرفت. از اين‌رو شرايط امام جواد به گونه اي شد كه حضرت توسط معجزات و كرامات و شركت در جلسات علمي، امامت خود را به ديگران به اثبات مي رساند.

نشست «بافت و شرایط فرهنگی عصر امامت حضرت جواد الائمه(ع)» با حضور احمد پاکتچی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) شنبه 13 مهر ماه از ساعت 16 تا 18 در محل پژوهشکده تاریخ اسلام واقع در خیابان توانیر، خیابان رستگاران، کوچه شهروز شرقی، پلاک 9 برگزار می شود.

کد خبر 2148487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha