۲۱ مهر ۱۳۹۲، ۱۲:۰۱

راه آهن 90 ساله کرج روی ریل مشکلات/ ایستگاهی که شایسته زائران امام رضا نیست

راه آهن 90 ساله کرج روی ریل مشکلات/ ایستگاهی که شایسته زائران امام رضا نیست

کرج - خبرگزاری مهر: وجود فرودگاه، راه آهن، اتوبان ها و ترمینال های مسافربری در هر استان نشان از پیشرفت در زمینه زیرساختهای حمل و نقل دارد و استان جوان البرز از این قاعده مستثنی نیست، قدمت ایستگاه راه آهن کرج به عنوان ناوگان حمل ونقل ریلی به 90 سال می رسد و این در صورتی است که ایستگاه راه آهن در شان مسافران و زائران نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، ایران همیشه در بسیاری از زمینه ها از اهمیت جهانی برخوردار بوده است به طوری که در قرن های گذشته همیشه به مانند پلی ارتباطی میان شرق و غرب ایفای نقش کرده است و وجود قسمتهایی از جاده های معروف جهان مانند جاده ابریشم، جاده مرارید جاده هندوستان در ایران دلیلی بر این ادعای ما است.

پیش زمینه هر نوع توسعه اقتصادی در هر کشوری وجود شبکه های حمل و نقل است و می توان گفت بخش عظیمی از توسعه اقتصادی کشورها مدیون وجود راههای مناسب و امن است که در سایه این امنیت، شکوفایی در زمینه کشاورزی، صنعت و غیره ... را می توان شاهد بود. در طول تاریخ دغدغه فکری تمام دولتمردان ایران توجه ویژه به توسعه شبکه های حمل و نقل به ویژه راه آهن در کشور بوده است.

وجود شبکه ریلی مناسب همیشه آرزوی ملی ما ایرانیان بوده است به طوری که در نهایت در 23 مهر ماه سال 1306 ایرانیان به این آرزو جامه عمل پوشاندند و از همان وقت کلنگ ساختمان سراسری ایستگاه راه آهن در ایستگاه راه آهن تهران به زمین زده شد.

در دنیای کنونی و با پیشرفت های عظیم در زمینه حمل و نقل دیگر شاهد اتلاف وقت نیستیم و در کمترین زمان ممکن با بهترین امکانات می توانیم به هر گوشه ای سفر کنیم، برای سفر می توان از وسایل نقلیه متفاوتی از جمله هواپیما، قطار و اتوبوس استفاده کرد.

در شهرهایی که راه آهن وجود دارد معمولا شاهد وجود خیابان و میدانی به نام راه آهن هستیم. وقتی از خیابان ها، میادین، بزرگراه ها عبور کنید تابلوهای سبز رنگی را خواهید دید که برای راهنمایی مردم در جای جای شهر نصب شده و نام خیابان ها و میادین و بزرگراه ها بر روی این تابلوها نوشته شده است تا مردم برای پیدا کردن مکان مورد نظرشان با مشکلی مواجه نشوند.

موضوع این گزارش ایستگاه راه آهن کرج است، ایستگاهی که به گفته مسئولین نزدیک به 90 سال از عمرش می گذرد، ولی از این قدمت در هیچ گوشه شهر کرج اثری نیست، شما در هیچ گوشه شهر میدان و یا خیابانی را نخواهید دید که با نام راه آهن مشخص شده باشد، هیچ تابلویی نیز برای راهنمایی مردم به سمت راه آهن وجود ندارد.

همیشه و همه جا وقتی مسئولین شهری را پشت تریبونی دیده ایم، ندا سر داده اند که مردم کرج بیش از اینها ارزش دارند، ما خاک پای مردمیم هر کاری که از دستمان بر آید دریغ نخواهیم کرد...

ولی همین مردم از داشتن ایستگاه راه آهنی که امکانات اولیه را به مسافرین ارائه کند بی بهره اند، شاید کسانی وجود داشته باشند که ندانند در این شهر که نام کلانشهر ایران را با خود به یدک می کشد راه آهن وجود داشته باشد، اگر سری به ایستگاه راه آهن کرج زده باشید به طور حتم دیده اید که مسافران به علت فضای کم سالن انتظار در بیرون از سالن به سر می برند، نبود فضای سبز مناسب هم از دیگر مشکلات ایستگاه راه آهن است و این در صورتی است که ایستگاه راه آهن کرج قابلیت این را دارد که به یک ترمینال بزرگ حمل بار در سطح کشور تبدیل شود برای اثبات ادعای خود کافیست بگوییم سکوی راه آهن کرج توان این را دارد که 6 تریلی را هم زمان بارگیری کند که این امکان در هیچ جای ایران وجود ندارد، جای گمرک نیز در توسعه راه آهن کرج خالیست.

اگر تعامل بین دستگاهی وجود داشته باشد می توان شاهد رشد و شکوفایی راه آهن در همه زمینه ها باشیم مسئولین شهری به این علت که راه آهن کرج زیر نظر راه آهن ناحیه تهران است دست بر دست گذاشته و نشسته اند تا امکانات از هوا نازل شود مگر نه اینکه مردم همین شهر می خواهند از این امکانات استفاده کنند.

اگر تعاملات در جهت بالا بردن سطح کیفی راه آهن بین دستگاههای مربوطه در استان به وجود آید می توان شاهد به وجود آمدن بزرگترین ترمینال حمل بار در کشور باشیم که به طبع مردم شهر و استان از برکات همچنین امکاناتی بهره مند خواهند شد.

چندی پیش اگر به ایستگاه راه آهن سری می زدید با کارگرانی مواجه می شدید که در حال کار بودند قرار بر این بود که فضای 180 متری سالن انتظار به 600 متر ارتقاء پیدا کند نصب مانیتور و همچنین آب سردکن، وجود کتابخانه برای مسافرانی که در سالن انتظار به سر می برند مجموعه ای از تحولاتی بود که بوی تغییر می داد ولی متاسفانه به علت کمبود بودجه این تحولات در خوابی عمیق فرو رفته و تخصیص اعتبار می تواند این مشکل را برطرف کند.

مدیر سازمان پارک ها و فضای سبز کرج در رابطه با برنامه سازمان نسبت به فضای سبز راه آهن کرج در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: هر ساله بودجه مشخصی برای سازمان پارکها و فضای سبز شهر در نظر گرفته می شود ولی این بودجه شامل راه آهن نمی شود.

زارع اظهار داشت: به علت اینکه راه آهن هنوز زیر نظر تهران است بودجه ای برایش تعریف نشده و اگر هم قرار باشد که امکاناتی ارائه کنیم باید با هماهنگی صورت پذیرد.   

وی در ادامه افزود: تنها کاری که می شود انجام داد این است که مسئولین راه آهن را به شرکتهای وابسته معرفی کنیم تا با تخفیف مناسب بتوانند فضای سبز ایستگاه را برای شهروندان آماده کنند.

برای پیگیری نبود تابلوی تعیین مسیر به سمت راه آهن در سطح شهر به سراغ شورای شهر می رویم که البته پیگیریهای یک ماهه خبرنگار برای برقراری ارتباط با اعضای شورا نتیجه نداد و پیگیری مجدد خبرنگار از سوی روابط عمومی شورا نیز به ثمر ننشست.

خبرگزاری مهر در راستای انعکاس شفاف اخبار و اتفاقات پذیرای پاسخ مسئولان مربوطه در این زمینه است.

.............

گزارش: ساره نوری

کد خبر 2154487

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha