۱۱ آبان ۱۳۹۲، ۲۱:۲۲

کارگردانان مستند "ابراهیم در آتش"

ابراهیم در آتش ما را دوباره به زندگی برگرداند/ هر مرحله از این فیلم معجزه بود

ابراهیم در آتش ما را دوباره به زندگی برگرداند/ هر مرحله از این فیلم معجزه بود

کیوان علیمحمدی یکی از کارگردانان مستند "ابراهیم در آتش" گفت: این فیلم ما را دوباره به زندگی برگرداند و هر مرحله از آن یک معجزه بود.

به گزارش خبرنگار مهر  نشست نقد و بررسی فیلم مستند "ابراهیم در آتش" با حضور کیوان علیمحمدی، امید بنکدار کارگردانان فیلم، سحر عصر آزاد منتقد، نوشین خدامی همسر مرحوم ابراهیم اصغرزاده، ناهید دل آگاه تهیه کننده ، محمد مین باشی گوینده گفتار متن، بامداد افشار صداگذار در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی عصر امروز 11 آبان ماه برگزار شد.

در ابتدای این نشست سحر عصر آزاد  منتقد سینما گفت: من پیش از این دو مستند پرتره از این دو کارگردان که در باره سیاوش کسرایی و ایران درودی بود دیده ام. در اکثر آثار این کارگردانان، زنها محور هستند البته این موضوع بدون جانبداری پررنگ مطرح می شود. در مستند " ابراهیم در آتش" یک شخصیت زن قوی موتور مستند را راه می اندازد که همسر مرحوم اصغرزاده است.

در ادامه کیوان علی محمدی افزود: ساخت این مستند وامدار آدمهای زیادی است جا دارد از همین ابتدا از ناهید دل آگاه تهیه کننده کار تشکر کنم. ما به دلایل شخصی که در فیلم هم مطرح شد ساخت این مستند را برعهده گرفتیم اما بعد از مدتی  پشیمان شدیم چون خیلی کار سختی بود اما خوشبختانه روزی بنکدار با من تماس گرفت و عنوان کرد که خانم خدامی با وی تماس گرفته و تاکید کرده که می تواند نامه هایی که سید ابراهیم به وی نوشته است را در اختیار ما بگذارد.

وی متریال بسیار مهم و خوبی را در اختیار ما گذاشت.

وی ادامه داد: من و بنکدار دو مستند "چشم اندازهای سیاوش آباد" و پس از آن "ابراهیم در آتش" را در بین آثارمان خیلی دوست داریم. مدتی بود که به دلیل شرایط موجود از فیلمسازی دور شده بودیم اما اولین پلانی که از این مستند گرفتیم برای من این حس بوجود آمد که گویا کار ما فیلمسازی است و به نوعی این مستند ما را دوباره به زندگی برگرداند. هر مرحله ای از این فیلم به نوعی معجزه بود.

علیمحمدی در ادامه بیان کرد: بعد از فیلم "شبانه" به جرات می توانم بگویم بهترین صداگذاری را برای ما مستند ابراهیم در آتش داشت و خوشبختانه توانستیم در این کار از همکاری بامداد افشار بهره ببریم و من از این موضوع خوشحالم.

بنکدار افزود: من نیز از خانم خدامی تشکر می کنم که اگر حمایت های وی نبود این کار به سرانجام نمی رسید همچنین صبوری ناهید دل آگاه تهیه کننده نیز در ساخت این پروژه ما را کمک کرد.

نوشین خدامی همسر مرحوم ابراهیم اصغرزاده در ادامه این جلسه گفت: خوشحالم بعد از یک مدت طولانی امروز در جمع شما هستم. من 8 سال با ابراهیم زندگی کرده ام و از این فضا خیلی دور نبوده ام و به کار سینما بی علاقه نیستم.

وی با اشاره به نامه های سید ابراهیم به وی ادامه داد: من همیشه دوست داشتم خودم فیلمی از این نامه ها بسازم چرا که با این نامه ها همیشه ملموس هستم و فکر نمی کردم روزی جرات کنم این نامه ها را به شخصی بدهم و می خواستم آنها را نگه دارم برای فیلمی که در ذهن خودم بود اما خوشبختانه بعد ازچند جلسه که با این کارگردانان صحبت داشتم به نوعی احساس امنیت کردم و حسی بوجود آمد تا من این نامه ها را در اختیار آنها بگذارم.

خدامی تاکید کرد: در همین جلسات احساس کردم ابراهیم فقط مال من نیست و باید خاطرات و دست نوشته هایی که از وی دارم را در اختیار دیگران بگذارم تا همه آن را ببینم به نوعی شاید دریغ کردن این نامه ها خودخواهی باشد از طرف دیگر فکر می کنم حمایت خود ابراهیم نیز پشت این فیلم بود و انگار او نیز از این کار رضایت داشت.

در ادامه علیمحمدی درباره آشنایی خود و بنکدار با مرحوم اصغرزاده توضیح داد: ما قبل از ساخت فیلم کوتاه خود اصغرزاده را ندیده بودیم اما از دوستی شنیده بودیم که وی علاقه دارد به جوانان کمک کند. ما با وی قراری گذاشتیم و فیلمنامه ای که در اختیار داشتیم را به او دادیم و خواند. او ما را به دفتر انجمن سینمای جوان معرفی کرد و این فیلمنامه را به سرعت در دفتر محمد آفریده ثبت کرد و همانجا تقاضای قسط اول را کرد و این کار وی برای ما جای تعجب داشت و همچنین خوشحال بودیم اما اگر خودخواهی نباشد فکر می کنم در معرفی ما خیلی خطا نکرده است.

بنکدار با تشکر از عواملی که در ساخت این فیلم دخیل بودند افزود: جا دارد از سحر دولتشاهی که در این فیلم بازی کرد تشکر کنیم با اینکه درگیر تئاتر و سینما بود اما به درخواست ما جواب مثبت داد همچنین محمد مین باشی نیز به درخواست ما گفتار متن را خواند. ما می خواستیم یکسری اطلاعات از شخصیت مرحوم اصغرزاده به مخاطب ارائه کنیم و باید این کار به کمک یک راوی به انسجام می رسید تا از اول تا آخر فیلم را روایت کند.

علی محمدی ادامه داد: ما می خواستیم سال گذشته یک فیلم درباره جنگ بسازیم اما می دانستیم که نمی گذارند ما در باره این موضوع کاری تولید کنیم. ما متاسفانه در فضای غریبی به سر می بریم و همچنان وضعیت آن فیلمنامه مشخص نیست.

در ادامه محمد مین باشی گفت: قبل از این فیلم مرحوم اصغرزاده را خیلی نمی شناختم و اطلاعات دقیقی نیز از وی نداشتم با اینکه هیچ شناختی نبود اما حس خوبی داشتم و می دانستم که وی شخصیت مثبتی داشته است.

در ابتدا قرار بود شکل کار به گونه ای دیگر باشد اما بعد از مدتی بنکدار و علیمحمدی به من پیشنهاد دادند که بهتر است من گفتار متن این مستند را از زبان مرحوم اصغرزاده بگویم . باورتان نمی شود وقتی متن را خواندم بارها گریه کردم وحس خوبی به من دست داد.

ناهید دل آگاه تهیه کننده پروژه نیز در ادامه بیان کرد: من این دوستان را دعوت کردم تا پیشنهاد ساخت مستندهایی را که در این مجموعه در نظر گرفته بودیم را بدهم آنها خود ابراهیم اصغرزاده را انتخاب کردند و معتقد بودند که می خواهند به وی ادای دین کنند البته ساخت یک مستند دیگر که ترجیح می دهم نام آن را عنوان نکنم را نیز بر عهده گرفتند البته من می خواستم این دوستان مستند شهید آوینی را هم بسازند. شاید زمان ساخت این پروژه طول کشید چرا که این کارگردانان معتقد بودند که باید برای ساخت چنین مستندی حسش بوجود آید.

وی افزود: این کارگردانان تصویر متفاوت و قشنگی از شخصیت اصغرزاده در این مستند ارائه کرده اند شاید این فیلم به خیلی از مستندسازان این درس را هم می دهد که باید از درون به بیرون نگاه را ببرند. فکر می کنم این مستند  و مستندی که درباره فرشاد فدائیان ساخته شده است در این مجموعه  تاکنون متفاوت ترین باشد. این مستد کار دلنشینی است برای آدمهایی که دینی به گردن ما دارند. من نیز معتقدم روح مرحوم اصغرزاده در این پروژه همراه ما بوده است با اینکه ساخت آن طول کشید اما خوشحالم که امروز نتیجه آن را می بینم.

در ادامه بامداد افشار صداگذار مستند "ابراهیم در آتش" گفت: من آهنگساز تئاتر هستم و هیچ وقت سینما را مثل تئاتر دوست نداشته ام آشنایی من با این دو کارگردان به کار تئاتر رضا ثروتی بر می گردد. قبل از این کار من هم شناخت خاصی از مرحوم اصغرزاده نداشتم اما با این فیلم فریم به فریم زندگی کردم حتی بارها از آتیلا پسیانی درباره شخصیت محروم اصغرزاده پرسیدم اما حالا نسبت به وی شناخت متفاوتی پیدا کردم و خوشحالم که امروز همسر وی نیز در بین ما است. بعد از این کار احساس کردم می توانم در سینما فعالیتم را ادامه بدهم.

ناهید دل آگاه در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر درباره نمایش این فیلم در سینما و یا به شکل دیگری همچون حضور در شبکه نمایش خانگی گفت: ما تا این لحظه این مجموعه را تحویل تلویزیون نداده ایم اما این مجموعه قرار است در شبکه مستند پخش شود و چون این شبکه دیجیتالی است احتمال ممیزی هم نخواهیم داشت.

وی افزود: در نظر داریم بخشی از این مجموعه تکثیر شود  امیدوارم زمان فیلم به اندازه ای باشد که بتوانیم آن را اکران کنیم و قطعا نمایش آن مربوط به تلویزیون نیست هنوز هم تلویزیون شرایطی فراهم نکرده که ما در قبال تعهدمان این مجموعه را ارائه دهیم اما ممکن است این مجموعه را در بسته که در آن چندین فیلم گنجانده است به بازار ارائه کنیم چرا که نتیجه بیشتر این مستندها خوب شده است. البته با شهرداری هم صحبت کردیم که نمایشی برای آن در نظر بگیریم همچنین قرار است در خانه هنرمندان نیز مانند بزرگداشتی که برای سینمایی گرفته شده است این فیلم نیز به نمایش درآید.

در این مجموعه مستندهایی درباره محمدرضا اصلانی، خسرو سینایی، فرشاد فدائیان، ارد زند، شهید آوینی و ... ساخته شده است.

در پایان نوشین قدامی هسمر مرحوم اصغرزاده گفت: من درس های زیادی از ابراهیم گرفتم. وی همیشه معتقد بود باید تحملت را به اندازه ای بالا ببری تا بتوانیم حرف مخالف را بشنوی و دوست دارم امروز اگر در میان شما شخصی انتقادی هم به فیلم دارد با ما در میان بگذارد.

پس از صحبت های هسمر مرحوم اصغرزاده مدعوین صحبت هایی درباره این مستند  بیان کردند و به نوعی از آن تعریف کردند.

هومن سیدی بازیگر و کارگردان یکی از مهمانان این جلسه گفت : در این سالها یک نیروی عجیبی آمده که بیشتر برای ضایع کردن آدمها بکار می رود ما به چنین فیلم هایی احتیاج داریم. به شدت عاشقانگی این مستند مرا تحت تاثیر قرار دادو با آن همذات پنداری کردم آن چیزی که از شخصیت اصغرزاده در این کار دیدم از تصویر ذهنی من دور نبود.

قبل از برگزاری این نشست مستند ابراهیم در آتش به نمایش در آمد و در این مراسم در کنار عوامل فیلم هومن سیدی ، آزاده صمدی، محمدرضا غفاری ، کیوان کثیریان، لیلا برخورداری و ... حضور داشتند.

کد خبر 2167697

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha