۲۶ مرداد ۱۳۸۴، ۲۱:۲۳

براي استفاده در نيروگاههاي اتمي

روسيه به آمريكا اورانيوم ضعيف شده صادر مي كند

آژانس فدرال انرژي اتمي روسيه اعلام كرد كه در چهارچوب برنامه "مگاتن، مگاوات" محموله اي حاوي 42 تن اورانيوم غني شده ضعيف از روسيه به آمريكا صادر شد.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از خبرگزاري ريانووستي  آژانس اتمي روسيه در اطلاعيه اي اعلام كرد: توافقنامه  اي بين دولت هاي روسيه و آمريكا در رابطه با خارج كردن اورانيوم غني شده قوي از صنايع ساخت سلاح اتمي، در18 فوريه سال 1993 ميلادي امضاء شده است كه درقالب اين توافقنامه اورانيوم غني شده ضعيف ، براي استفاده از آن به عنوان سوخت نيروگاه هاي اتمي به آمريكا ارسال شود.

اين سازمان اعلام كرد: اززمان ارسال اولين محموله اورانيوم غني شده ضعيف به آمريكا در تاريخ 31 مي سال 1995، تا كنون 7350 تن ارسال شده است كه اين ميزان در نتيجه بازيافت 250 تن اورانيوم غني شده قوي است و نيمي از ميزان كل توافقنامه يعني بازيافت 500 تن اورانيوم غني شده قوي مي باشد.

در اين اطلاعيه گفته مي شود كه اين برنامه در حال تكميل است و انرژي حاصل از اين مقدار اورانيوم غني شده ضعيف، در حدود 3 تريليون كيلو وات بر ساعت است، كه براي توليد آن از طريق سوزاندن سوخت آلي،  در حدود 750 ميليارد متر مكعب گاز طبيعي و يا 650 ميليون تن نفت مصرف شده است.

گفته مي شود مبلغ دريافت شده از اين قرارداد بيش از 5.3 ميليارد دلاراست كه وارد بودجه فدرال شده و براي افزايش ايمني در نيروگاه هاي اتمي روسيه، تبديل توليدات دفاعي و نيز پاكسازي محيط زيست از آلودگي ها مصرف مي شود.

همچنين در اين باره گفتني است در 22 تيرماه سال جاري "الكساندر روميانتسف" رئيس آژانس فدرال انرژي اتمي روسيه  در كنفرانس بين المللي "رويكرد چندجانبه فني و سازماندهي چرخه سوخت هسته اي" در مسكو اظهار داشت اين آژانس پيشنهاد مي كند كه تحت كنترل آژانس بين المللي انرژي اتمي مركز ذخيره سوخت هسته اي ايجاد شود.

کد خبر 219690

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha