۷ دی ۱۳۹۲، ۹:۳۴

مهر گزارش می دهد؛

توسعه صنعتی گامی در راستای رفع پدیده بیکاری در گیلان/ مشکلات سرمایه گذاران بخش خصوصی باید به حداقل ممکن برسد

توسعه صنعتی گامی در راستای رفع پدیده بیکاری در گیلان/ مشکلات سرمایه گذاران بخش خصوصی باید به حداقل ممکن برسد

رشت – خبرگزاری مهر: صنعت از مهمترین بخش های اقتصادی هر کشور به شمار می رود که با نقش آفرینی خود در رونق تولید علاوه بر توسعه صادرات با ایجاد کسب و کار و رفع معضل بیکاری در دیگر بخش های جامعه نیز اثرگذار است.

به گزارش خبرنگار مهر، توسعه صنعتی امروز سهم زیادی از توسعه جوامع را به خود اختصاص داده است و رونق فناوری های نو نیازمندی های جدیدی را پیش روی این عرصه مهم قرار داده است.

بدون شک گشودن گره محکم صنعت با اقتصاد و به موازات آن، توسعه کشورها امر ساده ای نیست بلکه این امر  موجب شده توسعه صنعتی هدف بسیاری از سیاست گذاری کشورها شود.

ایران اسلامی در سال های اخیر این رشد و پیشرفت را با تلاش در مسیر تحقق بیانات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی با سرعت بیشتری پیموده است.

توجه ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی به مقوله اقتصاد در سال های اخیر با نامگذاری سال ها با عناوینی همچون اصلاح الگوی مصرف، جهاد اقتصادی، تلاش و همت مضاعف، تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، اقتصاد مقاومتی، حماسه سیاسی و اقتصادی نمایان است که علاوه بر ترسیم نقشه راه برای توسعه تدابیر عالمانه با هدف خروج از بن بست های اقتصادی کشور به شمار می رود. 

گیلان نیز اگرچه سالیان متمادی توسعه صنعتی را در پشت سرسبزی های بی نظیرش گم کرده و همچنین کشاورزی و گردشگری، این استان را از صنایع مهم و روز دنیا دور ساخته بود اما این روزها توسعه صنعت این بخش مهم اقتصاد را به نظاره نشسته است.

 این خطه زیبایی شمالی به واسطه شرایط بی نظیر جغرافیایی و وجود ظرفیت های نیروی انسانی ماهر، کارآمد و مدیریت مطلوب می تواند در مسیر پیشرفت و توسعه هرچه بیشتر قدم های  مثبت و سازنده ای را بردارد.

یک شهروند لنگرودی دراین باره به خبرنگار مهر گفت: با توجه به اهمیت توسعه بخش صنعت انتظار می‌ رود مسئولان بخش صنعت و سرمایه گذاران زمینه توسعه صنعتی این منطقه را بیشتر فراهم سازند.

لزوم توسعه متوازن کشاورزی و صنعتی در گیلان

محمد قیامی بر ضرورت توسعه متوازن کشاورزی و صنعتی در استان تاکید کرد و افزود: گیلان به ویژه شهرستان لنگرود بسترهای مناسبی برای ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی دارد.

یک شهروند رشتی نیز خواستار توسعه همگن گیلان در عرصه‌ های خدمات، کشاورزی و صنعت شد و اظهارداشت: این استان با وجود داشتن قدمت تاریخی متاسفانه از کمبودهای بسیاری رنج می‌ برد.

رضا نوری افزود: مردم گیلان که در عرصه‌ های مختلف نظام حضوری جدی و پررنگ داشته و دارند از مسئولان انتظار می رود برای رفع مشکلات این استان تلاش خود را مضاعف کنند.

وی ادامه داد:  ظرفیت‌ ها و استعدادهای بسیاری در این منطقه وجود دارد که باید با برنامه‌ ریزی دقیق از این ظرفیت ‌ها نهایت بهره را برد.

یک شهروند تالشی به خبرنگار مهر گفت: این شهرستان از استعدادها و ظرفیت‌ های بالایی برخوردار است که رمز شکوفایی اقتصاد این منطقه اعطای تسهیلات به تمامی بخش ها به ویژه صنعت، ترغیب و تشویق سرمایه گذاران بخش خصوصی برای سرمایه گذاری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 محمد شعبانی افزد: کشاورزی، گردشگری و صنعت سه رکن توسعه این شهرستان است بنابراین مسئولان باید به این مهم توجهی ویژه داشته باشند.

وی همچنین با اذعان اینکه شهرک‌ های صنعتی می‌توانند نقش ممتاز و بارزی در راستای رشد و پیشرفت اقتصادی داشته باشد، تاکید کرد: مسئولان با تلاش ‌ها و پیگیری ‌های ویژه استان را باید به شان و منزلت واقعی خود از لحاظ صنعتی برسانند.

یک کارشناس مسائل اقتصادی در این خصوص گفت: اقتصاد از مولفه های تاثیرگذار بر رشد هر جامعه است.

فرامرز قنبری افزود: به یقین مسئولان با شناخت ظرفیت های موجود در گیلان و اجرایی کردن طرح های اقتصادی می توانند در رشد اقتصادی استان تاثیرگذار باشند.

گیلان به لحاظ رشد اقتصادی نسبت به استان های دیگر عقب تر است

وی همچنین با بیان اینکه گیلان به لحاظ رشد اقتصادی نسبت به استان های دیگر عقب تر است، اظهارداشت: این خطه زیبایی شمالی قابلیت های فراوانی در عرصه های کشاورزی، صنعتی،گردشگری و خدمات برخوردار است.

این کارشناس اقتصادی گفت: با یک همکاری مستمر و بلند مدت مسئولان ارشد گیلان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی می توان از ظرفیت های این استان به نحو احسن بهره برد.

وی تاکید کرد: با احیای کارخانه های تعطیل و نیمه تعطیل گیلان می تواند نقش مهمی در کاهش نرخ بیکاری و رونق اقتصادی جامعه ایفا کرد.

قنبری در ادامه یادآورشد: توسعه صنایع کشاورزی در گیلان بهترین برنامه ریزی اقتصادی می تواند باشد چون این بخش ظرفیت های مستعدی برای سرمایه گذاری دارد.

بدون شک هم اکنون گیلان به لحاظ سرمایه گذاری صنعتی رتبه سیزدهم و از حیث سرمایه گذاری در حال ایجاد رتبه ششم کشوری را دارد که این آمار استقبال خوب سرمایه گذاری صنعتی در استان را نشان می دهد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در این زمینه گفت:  این میزان رشد سرمایه گذاری به دلیل ایجاد زیرساخت ها و موقعیت خوب استان است.

علی منتظری افزود: با توجه به ظرفیت های  که در استان وجود دارد و استقبال سرمایه گذاری که از این منطقه می شود اگر تعامل و همیاری تمامی دستگاه ها به ویژه سیستم بانکی بیشتر باشد گیلان می تواند جزء استان های برتر در حوزه صنعت کشور به شمار رود.

وی همچنین با بیان اینکه بخش عمده سرمایه گذاری در حوزه صنعت نیازمند مساعدت بانکی است، اظهارداشت:  امسال سال حماسه اقتصادی و حماسه سیاسی از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده است برای رشد در این حیطه مدیریت مدبرانه مسئولان تاثیرات شایان توجهی خواهد داشت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان بر ضرورت احیای صنایع  نساجی در استان تاکید کرد و گفت: صنعت نساجی همواره به عنوان ركن اساسی هر جامعه‌ای محسوب می‌ شود چرا كه نیاز به پوشاك، انواع كفپوش‌ ها، كیف و كفش و غیره  از نیازهای اساسی هر فرد است.

وی در ادامه بر لزوم ایجاد صنایع با قابلیت های استان اشاره کرد و افزود: توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی، دریایی، غذایی، معدنی و سلولزی از اولویت های مهم گیلان است چون مواد اولیه این صنایع در استان به وفور یافت می شود.

منتظری در ادامه بخش معدن استان را مظلوم خواند و گفت: از فرصت های معدنی استان (اکتشاف و بهره برداری )  باید به نحو احسن بهره جست.

اشتغال در حوزه صنعت و تجارت پایدار محسوب می شود

وی با اشاره به اینکه اشتغال در حوزه صنعت و تجارت پایدار محسوب می شود بر ضرورت سرمایه گذاری بیشتر در این دو عرصه تاکید کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان بیمه شدگان رسمی حوزه صنعت استان  را افزون بر 85 هزار نفر اعلام کرد و اظهارداشت: این بیمه شدگان  غیر از افرادی هستند که بصورت مقطعی یا در حوزه ساخت و ساز واحدهای ایجادی مشغول به کارند.

وی همچنین اذعان داشت: با بهره برداری افزون بر هزار واحد صنعتی ایجادی در گیلان بیش از 37 هزار  اشتغال جدید در استان ایجاد می شود.

منتظری یادآورشد: پارسال در بخش صنعت، معدن و تجارت گیلان 10 هزار اشتغال به ثبت رسید که  اغلب این اشتغال در حوزه تجارت بوده است.

به هر ترتیب در حوزه سرمایه گذاری صنعتی نکاتی همچون جلب سرمایه گذاری، توسعه زیر ساخت ها، تشویق سرمایه گذاران به صنایع سازگار با شرایط جغرافیایی  و قابلیت های استان، تسهیل در ایجاد بسترهای سرمایه گذاری، کاهش بروکراسی زائد اداری و سایر موارد باید توجه اساسی شود.

 خوشبختانه در سال های اخیر استقبال خوبی به جهت سرمایه گذاری در حوزه صنعت و معدن استان انجام گرفته و همچنان این روند به قوت خود باقی است.

زیر ساخت های اساسی از قبیل بزرگراه، راه آهن، فرودگاه، منطقه آزاد انزلی و مناطق ویژه اقتصادی از  مزیت های  مهم جلب سرمایه گذاری در هر منطقه ای به شمار می روند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این رابطه گفت: کاهش مشکلات سرمایه گذاران به حداقل ممکن از راهبردهای مهم مدیریت استان است.

ناصر عاشوری از ارتباط نزدیک بخش صنعت استان با نمایندگان مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود:  تعامل و همیاری بیشتر مسئولان توسعه همه جانبه گیلان را به همراه دارد.

وی  همچنین با بیان اینکه محور اصلی اقتصاد گیلان کشاورزی است، اظهارداشت: با توجه به آمار بیشتر اشتغال این استان مربوط به همین بخش است.

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی گفت: شاید کشت و زرع برخی محصولات در استان مقرون به صرفه و توجیه اقتصادی نداشته باشند اما همچنان پایه اقتصاد گیلان کشاورزی بوده و خواهد بود.

 ضرورت ایجاد صنایع مختلف در گیلان نباید غافل شد

وی تاکید کرد: از ضرورت ایجاد صنایع مختلف در گیلان نباید غافل شد متاسفانه در سالیان دور این استان به دلائل متعدد از توسعه صنعتی محروم ماند.

عاشوری اظهارداشت: توسعه صنایع تبدیلی در استان یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و می تواند بخش کشاورزی را تقویت کند.

وی همچنین با اعلام اینکه سیستم بانکی با اعطای تسهیلات سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی باعث پویایی اقتصادی در جامعه شود، اذعان داشت:  احیای واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل در گیلان امری ضروری است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بر ضرورت همکاری و همیاری  تنگاتنگ مسئولان در بخش های مختلف تاکید کرد و گفت: تنگ نظری ها وضعیت سرمایه گذاری استان را به بن بست می کشاند.

وی افزود: شکوفایی اقتصادی در جامعه با تقویت بخش خصوصی امکانپذیر است چون با شعار نمی توان اشتغال ایجاد کرد.

عاشوری یادآورشد: ضمن تقویت کشاورزی گیلان نباید نیم نگاه به صنعت استان داشت بلکه رویکردهای مسئولان باید به حوزه صنعت همه جانبه و تام باشد.

وی اذعان داشت: کشاورزی، گردشگردی  و صنعت از ارکان مهم رشد و توسعه استان به شمار می روند.

به هر حال افزون بر هزار طرح صنعتی نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالا در گیلان وجود دارد که تمامی این طرح ها نیاز به حمایت سیستم دولتی و بانکی داشته تا بتوان این طرح ها را به سرانجام رساند.

بخش صنعت می‌ تواند در این استان باعث اشتغالزایی جوانان، تولید و رونق اقتصادی منطقه شود، تاکنون در زمینه  صنعت در گیلان گام ‌های مهمی برداشته شده  است اما هنوز ظرفیت ‌ها و منابع فراوانی وجود دارد که با استفاده از این ظرفیت ‌های اقتصادی می‌ توان تاثیر بسزایی در رونق کار، سرمایه و تولید ایجاد کرد.

فرماندار  شهرستان لنگرود در این خصوص  گفت: گیلان جایگاه ارزنده ‌ای برای توسعه صنعت دارد.

کمال محمد بیگی افزود: قرار داشتن این استان در کریدور شمال  - جنوب، نزدیکی به مرکز کشور، همجواری با کشورهای حاشیه خزری و سایر موارد از  مزیت ‌های خوب این منطقه برای توسعه صنعت به شمار می ‌رود.

 لنگرود از فرصت های خوبی برای توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی برخوردار است

وی اظهارداشت: شهرستان لنگرود نیز از فرصت های خوبی برای توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی برخوردار است که مسئولان باید به این مهم توجهی ویژه داشته باشند. 

فرماندار لنگرود ادامه داد: روند سرمایه گذاری ها برای سرمایه گذاران باید در استان تسهیل و حمایت های همه جانبه انجام شود.

وی همچنین با اشاره به شرایط اقتصادی موجود کشور یادآورشد: کشور که امروز از نظر اقتصادی در شرایط سختی قرار دارد اتکا به قدرت مردمی و تبعیت از رهنمودهای حکیمانه رهبری رمز عبور از تحریم‌ ها و توطئه‌ های اقتصادی دشمنان است که باید همانند گذشته در این عرصه نیز بیداری و هوشیاری خود را نشان داد.

به گزارش خبرنگار مهر، اهمیت و نقش صنعت برتجلی توسعه اقتصادی هرکشور برکسی پوشیده نیست بنابرین مسئولان باید در جلب، جذب و ارتقای ضریب ماندگاری سرمایه گذاران در استان تلاش مضاعف انجام دهند.

کد خبر 2203381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha