۱۰ دی ۱۳۹۲، ۱۲:۲۳

برگزاری مراسم سوگواری سالروز رحلت پیامبر اسلام (ص) در گیلان

برگزاری  مراسم سوگواری سالروز رحلت پیامبر اسلام (ص) در گیلان

رشت – خبرگزاری مهر: مردم سراسر استان گیلان در سالروز رحلت حضرت محمد مصطفی (ص) ، شهادت امام حسن مجتبی و امام رضا (ع) با حضور در مساجد و تكایا به عزاداری و سوگواری پرداختند.

به گزارش خبرنگار مهر،  قرائت زیارت عاشورا، زیارت جامعه كبیره، تلاوت آیات كلام الله مجید، سخنرانی و  ذكر مصیبت و نوحه خوانی از سوی مداحان اهل بیت عصمت و طهارت علیه السلام از برنامه های این مراسم پر فیض و معنوی بود.

همچنین همزمان با فرا رسیدن ۲۸ صفر سالروز رحلت حضرت محمد مصطفی خاتم الانبیا (ص) و شهادت حضرت امام حسن مجتبی و شهادت حضرت ثامن الحجج حضرت امام رضا (ع) یادواره های مختلف شهدا در گیلان برگزار شد.

 مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان در این خصوص گفت: بهانه خلقت هستی پیامبر اكرم (ص) بود.

حجت الاسلام جمال یاری افزود: پیامبر اكرم حضرت محمد (ص) آئینه تمام نمای جمال و جلال خداوند ذوالجلال است.

وی اظهارداشت: پروردگار بزرگ كه آفریدگار همه زیبایی هاست در كتاب كریمش به تعریف و تحسین این پیامبر برگزیده پرداخته و ایشان را مایه رحمت برای همه جهانیان و دارای خلق عظیم معرفی كرده است.

لزوم ترویج اخلاق اسلامی در جامعه

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان در ادامه به تشریح سیره نبوی و خصوصیات اخلاقی پیامبر عظیم الشان اسلام اشاره کرد و یادآورشد: پیروی و تبعیت از سیره نبوی بشریت را از تمام ناملایمات و کج‌روی‌ها در امان و مصون نگه می‌دارد.

 مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان نیز با اشاره به فضائل نفسانی پیامبر اكرم (ص) گفت: ادب، استقامت، تواضع، حسن خلق، رازداری، رشد، صبر و عفو از فضائل اخلاقی و اجتماعی حضرت محمد (ص) است و این ویژگی های اخلاقی پیامبر اكرم (ص) بر كسی پوشیده نیست.

حجت الاسلام  ولی عادلی در خصوص بعثت رسول اکرم نیز گفت: یكی از اهداف رسالت انبیا به ویژه نبی مكرم اسلام، اكمال اخلاق اجتماعی و فردی بوده زیرا جامعه ‌ای كه در آن اخلاق حاكم نباشد پایه ‌ای سست و لرزان خواهد داشت.

 وی همچنین هدف رسالت پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار علیه السلام را نهادینه کردن اخلاق و معنویت در بین انسان ها و جوامع بیان کرد و اظهارداشت: عمده مشکلات جهان اسلام و مسلمانان ناشی از دوری از راه و روش انسان ساز  پیامبر اسلام است.

مدیرکل اوقاف گیلان ضمن تسلیت ایام شهادت امام حسن (ع)گفت:  این امام همام به شهادت تاریخ، فردى شجاع و با شهامت بود و هرگز ترس و بیم در وجود ایشان راه نداشت.

وی اذعان داشت: این بزرگوار در راه پیشرفت اسلام از هیچ‌ گونه جانبازى دریغ نمی ورزید و همواره آماده مجاهدت در راه خدا بود.

عادلی یادآورشد: امام حسن مجتبى (ع) هرگز در بیان حق و دفاع از حریم اسلام نرمش نشان نمی‌داد و به طور علنی از اعمال ضد اسلامى معاویه انتقاد می‌ کرد و سوابق زشت و ننگین معاویه و دودمان بنى‌امیه را بى‌پروا فاش می‌ ساخت.

تبعیت از دین و احکام الهی باید مبتنی بر شناخت و عقل و اندیشه باشد

وی در ادامه با بیان اینکه تبعیت از دین و احکام الهی باید مبتنی بر شناخت و عقل و اندیشه باشد، افزود:  اصول دین باید از روی شناخت و آگاهی پذیرفته شود.

امام جمعه موقت رشت  هم  با تسلیت سالروز رحلت جانگداز نبی مكرم اسلام (ص) و شهادت حضرت امام حسن مجتبی (ع) به محضر امام زمان (عج) در خصوص فضائل و خصوصیات رسول گرامی اسلام گفت: سراسر زندگی پیامبر اكرم (ص) را عفت  و پاكدامنی، امانت، صداقت، راستی و درستی، احسان و نیكی به بینوایان و زیر دستان و دوری از پلیدی های اخلاقی حاكم بر روزگار تشكیل می دهد.

حجت الاسلام صدیق عربانی افزود: اخلاق و صفات پسندیده و رفتار جوانمردانه و نیكویی كه از پیامبر اسلام (ص) مشاهده می شد همگان را به ستایش و احترام وا می داشت و همین امر موجب شد تا خداوند متعال در قرآن ایشان را ستایش كرده و "صاحب خلق عظیم" بداند.

وی اظهارداشت: پیامبر اكرم با عنوان خاتم الانبیا برگزیده خداوند بر روی زمین است و با داشتن ویژگی های رفتاری، معنوی و روحانی متمایز از دیگران رابط بین انسان ها و خداوند بلند مرتبه است  و انسان ها بواسطه پیروی از سیره  آن حضرت هدایت می شوند و به سعادت دنیا و آخرت می رسند.

 انبیا و اولیا الهی جلوه هایی از نور حق هستند

 امام جمعه موقت رشت به سیره  پیامبر اکرم (ص) و امام حسن مجتبی(ع) و خصوصیات اخلاقی این دو بزرگوار اشاره کرد و اذعان داشت:  اخلاق و سیره پیامبر اکرم (ص) و نحوه برخورد ایشان با دوستان و دشمنان باید برای بشریت اسوه و الگو باشد.

امام جمعه شهرستان ماسال گفت: از ویژگی ‌های مهم حضرت امام رضا (ع) تجلی بخشی سیره و سنت نبوی و نماد قرآن و حکومت اسلامی در فضای ایران و جهان است.

حجت الاسلام سید هادی موسوی افزود: از عوامل مهم تاثیرگذار در افزایش کرامت انسان، زیارت حضرت رضا علیه السلام است.

وی همچنین اظهارداشت: سیره پیامبر اکرم (ص)، فاطمه زهرا (س) و ائمه اطهار (ع) بهترین الگو برای سبک زندگی اسلامی است.

امام جمعه ماسال در ادامه با اشاره به برخی از معضلات اجتماعی یادآورشد: اگر رعایت شئون اسلامی و فضایل اخلاقی در زوایای زندگی فردی و اجتماعی همه افراد جامعه نهادینه شود بسیاری از این ناهنجاری ها تعدیل و برطرف خواهد شد.

مدیر حوزه های علمیه گیلان نیز گفت: برخورد و رفتار مدیران در جامعه اسلامی باید بر اساس مبانی و علوم قرآنی باشد.

حجت الاسلام محمد لاکانی افزود: با مطالعه زندگی بزرگان دین و اولیای مقرب الهی و الگو پذیری از سیره امام راحل می توان مسیر صحیح خدمت رسانی به مردم را آموخت.

سیره نبوی بهترین سبک زندگی اسلامی است

وی تصریح کرد: اخلاق مداری و تمسک به معنویات الهی و گام برداشتن در مسیر عبودیت و عرفان الهی تاثیر چشمگیری در امر وظیفه شناسی و خدمت رسانی هرچه بهتر خواهد داشت.

مدیر حوزه های علمیه گیلان ضمن تسلیت رحلت جانسوز حضرت رسول اکرم (ص) و امام حسن مجتبی (ع) اظهار داشت: حضرت محمد (ص) سختی‌ ها و ناملایمت ‌های بسیاری را از سوی مردم دوران خود برای حفظ دین اسلام و پایداری آن تحمل کرد و تمامی عمر شریف خود را برای هدایت مردم و استواری دین خداوند صرف کرد.

وی ادامه به فرا رسیدن سالروز شهادت امام رضا (ع) اشاره کرد و همگان را به پند‌گیری از صفات بارز آن امام همام دعوت کرد.

کد خبر 2205777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha