۱۲ دی ۱۳۹۲، ۱۰:۰۵

گزارش مهر/

مناظرات تاریخی امام رضا(ع) برای اثبات حقانیت اسلام/ مقابله امام هشتم با شبهه افکنی دشمنان

مناظرات تاریخی امام رضا(ع) برای اثبات حقانیت اسلام/ مقابله امام هشتم با شبهه افکنی دشمنان

تهران - خبرگزاری مهر: امام رضا(ع) هر فرقه ای که به دنبال شبهه افکنی در جامعه اسلامی بود را به مناظره دعوت می کردند و با حضور سران و شخصیت های فرق مختلف به شبهات با استدلالهای منطقی پاسخ می دادند و بدین وسیله قدم های بزرگی در حفظ و حراست از تشیع علوی برداشتند.

به گزارش خبرنگار مهر، امام علی بن موسی الرضا(ع) هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت است که مضجع شریفش در طول سال، پذیرای میلیونها زائر داخلی و خارجی است که از اقصی نقاط جهان به پایتخت معنوی ایران آمده و این امام همام را زیارت می کنند.

امام رضا(ع) پس از شهادت جانسوز امام کاظم (ع) در سن 35 سالگی به امامت انتخاب شدند و در طول 20 سال امامت جامعه اسلامی، توانستند در ترویج و تبلیغ تشیع علوی فعالیت چشمگیری را انجام دهند که این تلاش ها خشم خاندان عباسی را برانگیخت و در نهایت ایشان در سن 55 سالگی توسط مأمون عباسی به شهادت رسیدند.

امام هشتم در اخلاق نیک و پسندیده بین دوستان و دشمنان خود سرآمد بودند به طوری که به دلیل اخلاق نیکوی آن حضرت، خداوند وی را رضا نهاد، زیرا خداوند تبارک تعالی از وجود ایشان در زمین خشنود و شادمان بود.

امام رضا(ع) همچنین در مناظرات مختلفی شرکت کردند و در این مناظرات حقانیت دین اسلام را در مقابل سایر ادیان به اثبات رساندند، به همین خاطر به این امام همام لقب عالم آل محمد را دادند و نکته حائز اهمیت آن بود که امام هشتم شیعیان در علوم مختلف دارای تخصص بوده و در مناظرات با علمای ادیان دیگر این مسأله را به اثبات رساندند.

ایجاد فرقه های منحرف در زمان امام رضا(ع)

حجت الاسلام حسین قدوسی نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از ویژگی های دوران امامت حضرت رضا(ع) این بود که فرقه های مختلفی در سراسر جهان شکل گرفته و با پشتیبانی عوامل قدرت و ثروت درصدد ضربه زدن به دین اسلام بودند، به طوری که در تاریخ آمده است که در زمان امام هشتم بیش از 50 فرقه در مقابل اسلام ایجاد شد اما امام رضا(ع) با درایت و هوش بالای خود، همه این توطئه ها را خنثی ساختند.

رئیس ستاد اقامه نماز شهرستان ورامین افزود: امام رضا(ع) هر فرقه ای که به دنبال شبهه افکنی در جامعه اسلامی بود را به مناظره دعوت می کردند و با حضور سران و شخصیت های فرق مختلف به شبهات با استدلال های منطقی پاسخ می دادند و بدین وسیله قدم های بزرگی در حفظ و حراست از تشیع علوی برداشتند.

وی ادامه داد: همانطور که اشاره شد در زمان امام رضا(ع) و با همکاری مأمون عباسی، شبهه افکنی در میان جامعه اسلامی رواج چشمگیری یافت و ایجاد فرقه های انحرافی نیز به دامن زدن به این شبهات کمک موثری کرد اما امام با نبوغ فکری و علم امامت خود به خوبی توانستند تمام سئوالات، شبهات و مسائل فکری جهان اسلام را به زیبایی رهبری کرده و به این شبهات پاسخ‌گو باشند.

قدوسی اضافه کرد: مأمون که در صدد بود حقانیت امام رضا(ع) را زیر سوال ببرد، چندین بار با برپایی مناظرات مختلف و دعوت از سران و علمای فرق و مذاهب گوناگون، سعی داشت با ایجاد شبهه، مکتب تشیع علوی را زیر سوال ببرد اما امام رضا(ع) در این مناظرات به جدی ترین سوالات و شبهات پاسخ منطقی می دادند و علمای سایر مذاهب در مقام پاسخ عاجز می شدند.

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: امام رضا(ع) علاوه بر جنبه اجتماعی و سیاسی، در دارا بودن ویژگی های اخلاقی نیز زبانزد عصر و جامعه خود بودند و همواره ایشان به عنوان الگو و اسوه دوستان و شیعیان اهل بیت عصمت و طهارت محسوب می شدند و دشمنان نیز به اخلاق حسنه ایشان اذعان داشتند.

وی متذکر شد: امام رضا(ع) به‌دلیل مناظرات علمی متعددی که با اندیشمندان مسلمان و غیر‌مسلمان داشت، دارای شخصیت علمی بزرگی است که می‌توان از این بعد شخصیتی حضرت، در ترویج فرهنگ و معارف دینی استفاده کرد.

تربیت شاگردان برجسته و متعهد توسط امام رضا(ع)

حجت الاسلام علیرضا ساور علیا نیز در گفتگو با خبرنگر مهر اظهار داشت: باید توجه داشت که امام رضا(ع) با توجه به شرائط و اقتضائات زمان، رویکرد فرهنگی و اجتماعی را در دستور کار خود قرار دادند که این استراتژی خدمات مهمی را به جهان اسلام کرد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد ورامین افزود: امام رضا(ع) در دوران بیست ساله امامت خود تلاش کردند تا با حضور در جلسات و مناظرات مختلف، با شبهات رایج در جامعه آن روز مبارزه کرده و با راه اندازی کرسی های علمی و آموزشی، به تربیت شاگردان متعهد و برجسته بپردازند.

وی ادامه داد: این رویکرد سبب شد تا در زمان این امام همام، شاگردان برجسته ای تربیت شده و به اقصی نفاط جهان بروند و بدین وسیله مکتب اسلام ناب محمدی در مناطق مختلف بسط و گسترش پیدا کند.

ساور علیا اضافه کرد: شخصیت حضرت رضا (ع) و اعتقاد شیعیان به وی سبب شد که نه تنها در مدینه بلکه در سراسر دنیای اسلام به عنوان بزرگترین و محبوبترین فرد خاندان رسول اکرم (ص) مورد قبول باشد و مسلمانان او را بزرگترین پیشوای دین شناخته و نامش را با صلوات ببرند.

این مسئول عنوان کرد: از طرف دیگر پس از قتل امین، مأمون عباسی که هنوز پایه حکومت خود را سست و لرزان می دید و مشاهده می کرد که امام رضا(ع) از چه میزان محبوبیتی در میان مردم برخوردار است، با دسیسه و مکر امام رضا(ع) را مجبور کرد تا ولایتعهدی را بپذیرد تا بدین وسیله رضایت مردم را کسب کرده و خود را در ظاهر دوستدار خاندان علی(ع) نشان دهد.

وی یادآور شد: پس از قبول ولایتعهدی توسط امام رضا(ع)، ایشان در امور حکومتی دخالت نمی کردند و فقط از فرصت پیش آمده برای گسترش مذهب تشیع بهره می بردند که این مسئله باعث نگرانی و ناراحتی مأمون شده بود، زیرا به عینه مشاهده می کرد که هر روز بر میزان محبوبیت امام رضا(ع) افزون تر می شود و دسیسه های وی برای کاهش محبوبیت امام هشتم، نتیجه عکس می دهد.

این کارشناس مذهبی تأکید کرد: مأمون برای قتل امام رضا(ع) نیز زمینه سازی فراوانی انجام داد و سعی کرد تا چهره امام هشتم را در بین مردم خدشه دار کند به همین خاطر کانون شایعه پراکنی را تقویت کرده و نسبت های ناروا را به حضرت رضا(ع) داد که هیچکدام واقعیت خارجی نداشت.

باید توجه داشت که در ظاهر مردم ایران اسلامی میزبان امام رضا‌(ع) و ایشان مهمان مردمند ولی حقیقت امر این است که مردم ایران اسلامی میهمان سفره پر برکت امام رضا(ع) هستند و در راستای رسیدن به سبک زندگی اسلامی تحقیق و مطالعه زندگی و سیره این امام همای بسیار سازنده است.

کد خبر 2206404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha