۶ بهمن ۱۳۹۲، ۱۴:۲۳

داور لهستانی دوره گذشته تئاتر فجر:

جشنواره هنر ایرانی را به لهستان می‌بریم/ ساخت فیلم «ایفی ژنی در ایران»

جشنواره هنر ایرانی را به لهستان می‌بریم/ ساخت فیلم «ایفی ژنی در ایران»

مریوس گولاژ بازیگر لهستانی و داور دوره پیشین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به تلاش برای برگزاری جشنواره هنر ایرانی در لهستان از ساخت فیلمی با عنوان «ایفی ژنی در ایران» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، یکی از اتفاقات سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور ولادمیر استانیفسکی و گروهش در ایران است. ماریوس گولاژ بازیگر اصلی این اجرا بود که نامش برای مخاطبان تئاتر ایران شناخته شده است. او سال گذشته یکی از داوران بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر بود.

این هنرمند معتقد است: تعامل هنری ایران و لهستان قرار است ادامه پیدا کند و در سال 2015 جشنواره هنرهای ایران در «گارجنیدزه» برگزار می شود.

این بازیگر با اشاره به سابقه همکاری تئاتر «گارجنیدزه» با تئاتر ایران افزود: یک سال پیش از من دعوت شد تا به عنوان داور در جشنواره تئاتر فجر حضور پیدا کنم. من در ایران حضور در یک فضای گرم تئاتری را تجربه کردم و از این تجربه هم راضی بودم. حدود 8 سال پیش یک گروه از بازیگران و کارگردانان تئاتر ایران برای تور تئاتری به لهستان آمدند و در گارجنیدزه هم حضور پیدا کردند. پس از آن هم بازیگران و کارگردان‌های تئاتر ایران برای شرکت در کارگاه تابستانی گارجنیدزه به این روستا آمدند و در کارگاه‌های ما شرکت کردند.

گلاژ ادامه داد: بابک مهری یک از بازیگران و کارگردان‌هایی بود که چند بار به لهستان و گارجنیدزه سفر کرده و ما با هم تصمیم گرفتیم یک پروژه بزرگ را بین تئاتر ایران و گارجنیدزه اجرا کنیم. در نخستین قدم تئاتر «گیلگمش» برای اجرا در جشنواره تئاترهای شگفت‌انگیز گارجنیدزه اتخاب می‌شود. ماجرای این انتخاب هم به حضور نمایش «گیلگمش» در جشنواره سی و یکم تئاتر فجر و زمانی که من داور جشنواره بودم بازمی‌گردد.

وی متذکر شد: اجرای «گیلگمش» در لهستان خیلی موفقیت‌آمیز بود و پس از آن ما تصمیم گرفتیم برای قدم دوم این پروژه در جشنواره تئاتر فجر حضور پیدا کنیم.

این بازیگر لهستانی با اشاره به اینکه «گروه تئاتر گارجنیدزه» تصمیم می‌گیرد برای تحقق این مساله نمایش «پتیان اورارتوریو» را در تهران اجرا کند گفت: این نمایش آخرین کار ما بود و گروه تمرکز زیادی بر روی اجرای این کار داشت. ما برای حضور در تهران البته تغییراتی در متن و اجرای کار دادیم تا بتوانیم آن را در جشنواره تئاتر فجر اجرا کنیم.

گولاژ یکی دیگر از برنامه‌های گروه گارجنیدزه را برپایی جشنواره هنرهای ایران در لهستان عنوان کرد و یادآور شد: در این جشنواره فقط قرار نیست نمایش اجرا شود. ما می‌خواهیم علاوه بر دعوت از گروه‌های تئاتری،‌ موسیقی، صنایع دستی و حتی غذاهای ایرانی را نیز معرفی کنیم.

جشنواره هنر ایران در گارجنیدزه قرار است سال 2015 برگزار شود. در این فاصله استانیفسکی می‌خواهد یک پروژه سینمایی را در ایران کلید بزند و احتمال دارد، پس از پایان جشنواره تئاتر او چند روز در کشورمان بماند و تحقیقات مقدماتی‌اش را برای ساخت این فیلم انجام دهد. نام این فیلم «ایفی ژنی در ایران» نام دارد.

کد خبر 2221798

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha