۲۲ اسفند ۱۳۹۲، ۱۲:۱۴

مهر گزارش می دهد/

فرش قرمز نوروز زیر پای میهمانان تبریز/ شهر اولین ها آماده تر از هر سالی برای استقبال از عید باستانی ایرانیان

فرش قرمز نوروز زیر پای میهمانان تبریز/ شهر اولین ها آماده تر از هر سالی برای استقبال از عید باستانی ایرانیان

تبریز – خبرگزاری مهر: کلانشهر تبریز که در طول سالیان دراز مسافران زیادی را بدرقه کرده، نوروز 93 متفاوت تر از هر سالی برای پذیرایی از مهمانان نوروزی آماده می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، تبریز در روزگارانی نه چندان نزدیک، به دلیل قرار گرفتن در چهارراه تجارت جاده ابریشم شاهد مسافران و تاجران فروانی از نقاط دور و نزدیک جهان بوده که کوچه و بازار این شهر کهن گام های این مسافران را لمس کرده و نیز شاهد عینی خاطرات هر یک از این مسافران هستند.

تبریز در هر برهه از زمان، شاهد اتفاقات تلخ و شیرینی بوده که شیرینی هایش بیش از تلخی هایش به چشم می خورد؛ این شهر به دلیل اهمیت فروان در طول تاریخ ایران زمین، اولین هایی زیادی همچون اولین خیابان دارای برق در ایران، اولین شهرداری، اولین پستخانه، اولین خط انتقال پست، کتابخانه عمومی، ایستگاه آتش نشانی، انجمن شهر، مرکز پلیس، حمل‌ونقل ریلی عمومی (با اسب) و چندین اولین دیگر را به خود دیده است.

این شهر به جز شهر اولین‌ها عناوین دیگری همچون شهر بدون گدا، امن‌ترین شهر ایران، سالم‌ترین شهر ایران، مهد سرمایه‌گذاری ایران، دومین شهر صنعتی ایران، دومین شهر دانشگاهی ایران، دومین شهر در جذب گردشگر سلامت در ایران و چندین عنوان دیگر را با خود یدک می کشد.

البته در چندین سال اخیر در این شهر پیشرفت آن چنانی دیده نمی شد که پس از تلاش های مسئولان شهری و استانی، تبریز کم کم به معنای واقعی درحال بازگشت به جایگاه پیشین خود است به طوری که در چند سال گذشته به عنوان توسعه یافته ترین شهر کشور توسط سازمان ملل انتخاب شده است.

بازار تبریز تا ائل گلی؛ چشم براه مسافران نوروزی

کلانشهر تبریز، امروز علاوه بر اینکه به عنوان شهر صنعتی و اقتصادی کشور شناخته می شود، دارای اماکن گردشگری فروان منحصر بفردی است که مردم ایران می توانند این کلانشهر را به عنوان مقصد گردشگری نوروز 93 انتخاب کنند.

به عنوان مثال می توان به بزرگ ترین بازار سرپوشیده جهان که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده اشاره کرد که در این کلانشهر جای گرفته است و با بازارچه هایش همچون بازار امیر، بازار بلورفروشان، بازار حرمخانه، بازار شیشه‌گرخانه، بازار صادقیه، بازار عباچی، بازار کفاشان، بازار یمنی‌دوز و راسته‌بازار با تیمچه های فروان چشم به راه مهمانان نوروزی است.

یا می توان به استخر بزرگ ائل گلی تبریز با شش هکتار وسعت و عمق 12 متری اشاره کرد که به عنوان یکی از مهم ترین اماکن گردشگری تبریز به چشم می خورد؛ وجود هتل پنج ستاره و بین‌المللی پارس، شهربازی و نیز مسافرخانه‌های متعدد در جوار این گردشگاه بر اهمیت آن می افزاید.

کاخ شهرداری تبریز نیز یکی دیگر از اماکن گردشگری است که این روزها علاوه بر عمارت شهرداری، به موزه شهرداری نیز تبدیل شده و گردشگران می توانند برای بازدید از این موزه، داخل عمارت ساعت تبریز شوند؛ این عمارت از ابتدای احداث تا به حال، به عنوان ساختمان شهرداری شهر تبریز مورد استفاده قرار گرفته‌ و سال 93 جشن 107 سالگی این عمارت گرفته می شود.

موزه ها، هتل ها و اماکن تفریحی کلانشهر تبریز

تبریز علاوه بر دارا بودن اماکن گردشگری فروان، دارای چندین موزه ی تاریخی است که یکی از مهم ترین آنها، می توان به موزه آذربایجان اشاره کرد که به عنوان دومین موزه کشور شناخته شده است؛ موزه قاجار، خانه مشروطه، موزه سنجش، موزه عصرآهن و چندین موزه دیگر نیز از موزه های کلانشهر تبریز به شمار می رود.

کلانشهر تبریز دارای بیش از 140 پارک برای پذیرایی از مهمانان نوروزی است که مهم ترین پارک می توان به پارک مسافر و پارک آنالار آتالار (پارک مینیاتور) اشاره کرد؛ با وجود اینکه برخی از پارک های این کلانشهر به تجهیزات لوناپارک مجهز هستند ولی لوناپارک ائل گلی و باغلارباغی به عنوان بزرگترین شهربازی های تبریز محسوب می شوند.

 مسافران نوروزی می توانند در این کلانشهر با غذاهای محلی همچون دلمه برگ مو، کوفته تبریزی و کوکو از خود پذیرایی کرده و شیرینی های متخلف همچون آجیل، اریس، باسلوق، پشمک، خشکبار، قرابیه و نوقا را با خود به سوغات ببرند.

جالب اینجاست صنایع دستی تبریز همچون سفالگری، سوزن‌دوزی، قالی‌بافی، قلم‌زنی روی مس، کفش‌دوزی، کنده‌کاری، گلدوزی، گلیم‌بافی، معرق‌کاری، نقاشی روی سرامیک، نقره‌کاری و نگارگری در 20 نمایشگاه مختلف در نقاط مختلف کلانشهر تبریز در نوروز 93 به فروش خواهد رسید.

تخفیف ویژه نوروزی هتل های کلانشهر تبریز در نوروز 93

تبریز اولین شهر کشور است که در آن هتل و مسافرخانه به سبک جدید در سال ۱۲۷۷ خورشیدی ساخته شده است؛ هم ‌اکنون این کلانشهر دارای هتل ها و مسافرخانه های فروانی است که عمدتا اکثر این هتل ها و مسافرخانه ها در خیابان امام و در مجاورت ارک علیشاه ساخته شده اند.

هتل‌های پنج ستاره ی پارس و شهریار در منطقهٔ ائل گلی و چهار ستاره ی بین‌المللی تبریز و گسترش در منطقه ی آبرسان از مهم‌ترین هتل‌های تبریز محسوب می‌شوند.

رئیس جامعه هتلداران آذربایجان شرقی از تخفیف 30 درصدی برخی از هتل های تبریز خبر داد و گفت: نوروز 93 در هتل های کلانشهر تبریز هیچ گونه افزایش قیمت نخواهیم داشت و در برخی از هتل های این کلانشهر رای مسافران انفرادی تا سقف 30 درصد و برای افرادی که گروهی سفری می‌کنند و تورهای گردشگری تا سقف 35 درصد خواهند بود.

کریم رسول زاده در ادامه افزود: تاکنون 25 درصد هتل‌های آذربایجان شرقی برای نوروز 93 رزرو شده‌اند و امید است اگر آب و هوا اجازه دهد در نوروز به 50 درصد برسد.

ارائه خدمات رایگان شهرداری برای مسافران نوروزی

شهردار منطقه 5 تبریز در گفتگو با خبرنگار مهر از ارائه خدمات رایگان کارواش توسط شهرداری این منطقه در ایام تعطیلات نوروزی خبر داد و گفت: خدمات رایگان کارواش در طول ایام تعطیلات به منظور استقبال از مسافران نورزی، در مراکز در نظر گرفته شده شهرداری منطقه 5 ارایه خواهد شد.

یعقوب هوشیار در ادامه افزود: ارایه اینترنت، استقرار کمپ های گردشگری ثابت و سیار، توزیع بسته های فرهنگی، نصب تابلوهای علائم راهنمای مسافرین، اجرای طرح پاکسازی محلات، آسفالت ریزی و لکه گیری، رنگ آمیزی جداول و نرده های فلزی، نورپردازی و تجهیز سرویس های بهداشتی و نماز خانه های منطقه جزو مهمترین برنامه های در نظر گرفته شده است.

سخنگوی شورای شهر تبریز نیز در گفتگو با خبرنگار مهر از بهسازی فضای میدان ساعت تبریز خبر داد و گفت: به علت اینکه بافت فرسوده حاشیه میدان ساعت تخریب شده، در آن مکان به صورت موقت پارکی برای استفاده مسافران نوروزی درنظر گرفته شده است.

وی همچنین افزود: موزه شهرداری واقع در عمارت شهرداری نیز در ایام نوروز آماده پذیرایی از مهمانان نوروزی است.

با این حال، مردم تبریز نیز بی صبرانه منتظر قدم های مبارک مهمانان نوروزی هستند و همواره شعر معروف استاد شهریار شیرین سخن را بر زبان دارند که: "شهر تبریز است و جان قربان جانان می کنند، سرمه چشم از غبار کفش مهمان می کند".

----------------------------------

گزارش از شاهین بدرحیدری

کد خبر 2255447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha