۵ فروردین ۱۳۹۳، ۱۱:۰۴

ترجمه‌ای از تالکین پس از 90 سال منتشر می‌شود

ترجمه‌ای از تالکین پس از 90 سال منتشر می‌شود

ترجمه جی.آر.آر تالکین خالق «ارباب حلقه‌ها» از بیوولف، پس از 90 سال منتشر می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، به گفته پسر خالق «هابیت» این کتاب ترجمه‌ای از زندگی قهرمانان گذشته است که با برگردان شعرهای انگلوساکسونی دوران کهن توسط تالکین خواندنشان به زبان انگلیسی ممکن شده است.

تقریبا 90 سال پس از ترجمه تالکین از شعرهای قرن یازدهم می توان برگردان خالق «ارباب حلقه‌ها» از این شعرهای داستانی حماسی را خواند.

به گفته کریستوفر پسر تالکین این ترجمه نشان دهنده علاقه پدر وی برای تصویرکردن گذشته و قهرمانانش است. منظومه بیوولف درباره شاهزاده‌ای از گیت است که به کمک شاه هروگار دانمارکی می آید و گرندل هیولا را می کشد، اما خودش نیز از این نبرد جان سالم به در نمی‌برد و به سختی مجروح می شود.

«بیوولف» که طولانی ترین شعر حماسی انگلیسی است، اوایل قرن یازدهم میلادی سروده شده است. از این مجموعه تنها نسخه دست نویسی باقی مانده که در کتابخانه بریتانیا نگه داری می شود. این شعر الهام بخش خلق شدن اسطوره‌های متعددی شد و جدیدترین بازنویسی از آن که توسط شیموس هنی شاعر مشهور ایرلندی انجام شد در سال 1999 جایزه کتاب وایتبرد را برای او به همراه داشت.

تالکین این منظومه را داستانی پر از تاریخ خواند که به دوران سیاه بت پرستی ورای خاطره باز می‌گردد؛ اما از مرزهای خیال فراتر نمی رود. وی همه این شعرها را محزون، تراژیک، نامیمون و به طرز غریبی واقعی خوانده بود.

تالکین کار ترجمه این مجموعه را سال 1926 به انجام رسانده بود اما هرگز تلاشی برای انتشار آن نکرده بود.

به گفته کریستفور اکنون بنیاد تالکین این مجموعه را با قراردادی که با انتشارات هارپر کالینز بسته در اختیار این ناشر قرار داده است تا آن را با عنوان «بیوولف: ترجمه و تفسیر» در تاریخ 22 ماه مه (اوایل خرداد) به دست انتشار بسپارد. این ترجمه شامل مجموعه ای از سخنرانی‌های تالکین در دانشگاه آکسفورد نیز هست که در دهه 30 درباره شعر انجام شده بود .

به گفته پسر تالکین، جزییاتی که پدرش در این سخنرانی‌ها درباره شعر ارایه می کند به تصویر کردن گذشته کمک می کند. وی بیش از همه در این سخنرانی‌ها بر اژدهایی تمرکز دارد که باید بیوولف را سرانجام به قربانگاه بفرستد.

جی.آر.ار. تالکین که سال 1973 درگذشت، شاهد انتشار موفقیت آمیز «هابیت» و «ارباب حلقه ها» بود. او مجموعه‌ای متعدد از آثار منتشر نشده از خود باقی گذاشت که در این سال‌ها بتدریج به دست چاپ سپرده شدند. شماری از این آثار در سال‌های اخیر منتشر شده اند که شعر «سقوط آرتور» درباره آخرین روزهای زندگی آتور شاه از جمله آنهاست.

کد خبر 2260645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha