۱۴ فروردین ۱۳۹۳، ۱۶:۲۳

درویشی با مهر مطرح کرد:

قدیمی ترین اشیاء موزه خلخال هشت هزار سال قدمت دارد

قدیمی ترین اشیاء موزه خلخال هشت هزار سال قدمت دارد

خلخال – خبرگزاری مهر: سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خلخال گفت: قدیمی ترین اشیاء به نمایش در آمده در موزه خلخال هشت هزار سال قدمت دارد.

علی درویشی گفتگو با خبرنگار مهر اضافه کرد: هم اکنون در موزه باستان شناسی خلخال، بیش از 150 شیءباستانی به نمایش گذاشته شده که قدیمی ترین شی ء مربوط به شش هزار سال پیش از میلاد است.

وی با اشاره به استقبال گردشگران نوروزی این شهرستان از آثار کم نظیر تاریخی و باستانی موزه باستان شناسی خلخال تاکید کرد: با این وجود موزه این شهرستان نیازمند معرفی و اطلاع رسانی است.

سرپرست میراث فرهنگی خلخال با بیان اینکه محل موزه باستان شناسی این شهرستان یکی از ساختمان های دوره قاجار واقع در مرکز شهر و نزدیکی بازار اصلی است، ادامه داد: این ساختمان در گذشته به حمام نصر معروف بود و طی سالهای گذشته بازسازی و به موزه باستان شناسی تبدیل شد.

وی با اشاره به اشیاء موجود دوره قاجاریه در این موزه تصریح کرد: در بین اشیا ارزشمند، نسخه های خطی صحیفه سجادیه و قرآن کریم مربوط به قرن سیزدهم هجری در این موزه دیده می شوند که از ارزش بسیار بالایی برخوردار است.

به گفته درویشی در این موزه گوشواره های طلایی از دوره ساسانی، گردنبند طلایی از دوره هخامنشی، اشیاء سفالی نقش دار متعلق به سه هزار سال پیش، مجسمه گاو کوهان دار با بیش از چهار هزار سال قدمت و مجسمه حیوان دو سر سه هزار ساله قرار داده شده است.

وی با بیان اینکه بیشتر این اشیاء در مناطق استان لرستان، خراسان، خلخال و جنوب دریای خزر کشف شده اند، یادآور شد: موزه خلخال بعد از موزه شیخ صفی الدین اردبیلی و موزه باستان شناسی مشگین شهر سومین موزه استان اردبیل است.

کد خبر 2263707

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha