۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۳:۲۱

با معرفی نفرات بر‌گزیده/

اختتامیه دومین سوگواره‌های عاشورایی عکس و پوستر هیأت در قم برگزار شد

اختتامیه دومین سوگواره‌های عاشورایی عکس و پوستر هیأت در قم برگزار شد

قم - خبرگزاری مهر: دومین سوگواره‌های عاشورایی عکس و پوستر هیأت، با معرفی نفرات بر‌گزیده در بخش‌های مختلف به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام حمزه معلی، در اختتامیه دومین سوگواره‌های عاشورایی عکس و پوستر هیأت که در سالن همایش مدرسه معصومیه قم برگزار شد، در سخنانی در خصوص برگزاری دومین سوگواره‌های عاشورایی عکس و پوستر هیأت اظهار داشت: دومین سوگواره‌های عاشورایی عکس و پوستر ر هیأت به صورت بین‌المللی از محرم سال گذشته آغاز شد و مهلت ارسال آثار به علت استقبال طراحان و عکاسان تا هفدهم ربیع الاول مصادف با میلاد پیامبر اکرم (ص) و تا پایان دی‌ماه ۹۲ تمدید شد.

دبیر سوگواره‌های عکس و پوستر عاشورایی هیأت‌، با اشاره به بخش‌های مختلف فراخوان دومین سوگواره‌های عاشورایی عکس و پوستر هیأت اظهار داشت: سوگواره عکس در بخش اصلی شامل جلسه هیأت، فضای داخلی جلسه، فضای بیرونی هیأت، عکس پایانی و یادبود مراسم هیأت و بخش جنبی نیز شامل دسته عزا و عکس‌های قدیمی و بخش ویژه نیز تحت عنوان کاروان عشق در خصوص پیاده روی اربعین حسینی فراخوان شد.

حجت الاسلام معلی، ادامه داد: فراخوان سوگواره پوستر نیز در بخش اصلی شامل پوسترهای اطلاع‌رسانی هیأت، اعم از عاشورایی، جلسات هفتگی و سایر مجالس هیأت و بخش جنبی شامل طراحی جایگاه و فضاسازی هیأت، و پوسترهای عاشورایی اعلام شد.

وی با اشاره به آثار ارسالی به دبیرخانه دومین سوگواره‌های عاشورایی عکس و پوستر هیأت اظ‌هار داشت: در این دوره در بخش پوستر، هزار و ۱۵۰ پوس‌تر و در قسمت عکس نیز ۴ هزار و ۷۹۶ عکس به دبیرخانه سوگواره‌های عاشورایی عکس و پوستر هیأت ارسال شد.

وی گفت: داوری بخش پوستر با حضور اساتید برجسته از جمله صداقت جباری، مسعود نجابتی، سید مسعود شجاعی طباطبایی، علی وزیریان و محمدرضا دوست محمدی در محل سازمان هنری رسانه‌ای اوج برگزار شد و آقایان سید عباس می‌رهاشمی، ‌ فرهاد سلیمانی، محمد مهدی رحیمیان و محمد حسین حیدری نیز داوری سوگواره بین‌المللی عکس هیأت را بر عهده داشتند که داوری این بخش نیز در محل انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس برگزار شد.

حجت الاسلام معلی، همچنین ابراز داشت: به سه مقام نخست بخش اصلی سوگواره‌های پوستر و عکس به ترتیب، رتبه اول یک سکه بهار آزادی به همراه سه میلیون تومان کمک به هیأت، رتبه دوم نیم سکه بهار آزادی به همراه دو میلیون تومان کمک به هیأت و رتبه سوم ربع سکه بهار آزادی به همراه یک میلیون تومان کمک به هیأت اهدا می‌شود.

وی اضافه کرد: در هر کدام از بخش‌ جنبی نیز یک نفر برگزیده داشته که هدیه آنان نیم سکه بهار آزادی است و هدیه نفر بر‌تر بخش ویژه سوگواره عکس نیز یک سکه بهار آزادی می‌باشد.

وی افزود: این سوگواره‌ها به همت جامعه ایمانی مشعر و با همراهی و همکاری سازمان هنری رسانه‌ای اوج، مجمع فعالان اردوهای فرهنگی رحیل، کانون هنر شیعی و خانه طراحان انقلاب اسلامی برگزار شد.

دبیر دومین سوگواره‌های عکس و پوستر عاشورایی هیات، عنوان کرد: طبق روال سال گذشته و بعد از برگزاری اختتامیه تا محرم سال بعد نمایشگاه آثار بر‌تر در استانهای مختلف کشور به نمایش در خواهد آمد.

حجت الاسلام معلی، عنوان داشت: یکی از ویژگی‌های این دوره برگزاری کارگاه‌های تخصصی پوستر و عکس با حضور داوران بود که آثار راه یافته به مرحله نهایی مورد نقد و بررسی قرار گرفته و طراحان و عکاسان نقاط ضعف و قوت آثار خود را مورد شناسایی قرار دادند.

هنرمندان، آثاری که برای اهل بیت(ع) می‌آفرینند فاخر باشد

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، گفت: هنرمندان باید شناخت و معرفتی درستی از اهل بیت عصمت و طهارت(ع) داشته باشند و آثاری که برای اهل بیت(ع) خلق می‌کنند باید بهترین و اثری فاخر باشد.

آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، شامگاه پنج شنبه در دیدار با شرکت کنندگان سوگواره‌های عاشورایی عکس و پوستر هیأت که به همت جامعه ایمانی مشعر در قم برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: خداوند در میان هفت میلیارد انسانی که روی کره زمین زندگی می‌کنند به ما توفیق آشنایی با اهل بیت عصمت و طهارت (ع) را داده، هر چند که ما نیز آنچنان باید و شاید به شناخت عمیقی از جایگاه ائمه معصومین (ع) دست نیافته‌ایم.

وی ابراز داشت: هنرمندانی که در این نشست شرکت کردند در واقع نخبگان هنری کشور هستند که توفیق خدمتگزاری به خاندان پیامبر اکرم (ص) و به خصوص حضرت سیدالشهداء(ع) را پیدا کردند و با تخصص هنری خود عشق و ارادتشان را بیان می‌کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه، عنوان کرد: با وجود اینکه بیش از ۳۵ سال از آغاز انقلابی که امام بار‌ها فرمود ما هر آنچه داریم از محرم و صفر است می‌گذرد، اما کارهای هنری که توسط حزب اللهی‌ها در طول این سال‌ها خلق شده در خور سیدا لشهداء (ع) نبوده است که جا دارد هنرمندهای حزب اللهی در این عرصه با جدیت ورود کنند.

آیت الله مصباح یزدی، گفت: به عنوان نمونه اشعاری که بعد انقلاب اسلامی در منقبت سیدالشهداء (ع) سروده شده بسیار کم بوده و امروز کمتر اشعار فاخر در خصوص اهل بیت (ع) توسط شاعران سروده می‌شود در حالی که در موضوعات مختلف شعرهای فراوانی وجود دارد.

وی با انتقاد از اشعاری که در برخی از مجالس عزاداری خوانده می‌شود ابراز داشت: امروز دیده می‌شود نوحه‌هایی که برخی مداحان در مجالس عزاداری می‌خوانند درشان این مجالس نبوده و فاقد محتوا و حتی رعایت ساختار و قالب شعری است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری، ادامه داد: در عرصه‌های دیگری هنری نیز همانند فیلم و پوس‌تر کارهای فاخر چندانی با مضمون اهل بیت (ع) صورت نگرفته که مسئولیت هنرمندان حزب اللهی در این زمینه خطیر است گر چه به نظر می‌رسد هنرمندان خطاط بهتر از هنرمندان دیگر رسالت خود را ایفا کرده‌اند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، تصریح کرد: هنرمندان در ابتدا باید شناخت و معرفتی درستی از اهل بیت عصمت و طهارت (ع) داشته باشند و در ادامه این معرفت و ارادت خود را به زبان‌های هنری مختلف بازگو کنند و هنرمندان آثاری که برای اهل بیت (ع) خلق می‌کنند باید بهترین و اثری فاخر باشد.

آیت الله مصباح یزدی، با بیان اینکه تمامی موجوادت عالم به برکت وجود ائمه معصومین (ع) است افزود: صلوات فرستادن به اهل بیت (ع) و ابراز محبت و دوستی ایشان سبب رشد و تعالی انسان خواهد شد و ما نباید در برابر نعمت‌های فراوان الهی همانند نعمت شناخت اهل بیت (ع) ناسپاسی و جفا کنیم.

 

کد خبر 2288144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha