۳ خرداد ۱۳۹۳، ۱۶:۴۰

درویش امیری:

سهم ایران از گردشگر خارجی کمتر ازیک درصد جهان

سهم ایران از گردشگر خارجی کمتر ازیک درصد جهان

اراک – خبرگزاری مهر: معاون امور مجلس، حقوقی و استان های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: سهم ایران از جذب گردشگر خارجی کمتر ازیک درصد از کل مسافرت های خارجی در جهان است.

به گزارش خبرنگار مهر،اسدالله درویش امیری ظهر شنبه در مراسم تودیع و معارفه مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: طبق آمار از یک میلیارد و 150 میلیون مسافرت صورت گرفته در سال 2013 ، فقط چهار میلیون مربوط به ایران بوده که با توجه به آثار و پتانسیل های ایران که 500 برابر بیشتر از تایلند و مالزی است، واقعا نگران کننده و تاسف آور است.

وی با اشاره به نامگذاری امسال در زمینه اهمیت به فرهنگ و اقتصاد افزود: سازمان میراث فرهنگی در هر دو بخش ماموریت اساسی و جدی دارد و از سرآمدترین سازمان ها در این زمینه است.

درویش امیری با بیان اینکه میراث فرهنگی غیرقابل تکرار است، افزود: میراث فرهنگی مرکز ثقل فرهنگ و تاریخ یک کشور است و الگویی است که نمی توان دوباره آن را بازسازی کرد.

وی با اشاره به اینکه سابقه تاریخی مایه مباهات و فخر هر کشور است، ادامه داد: تکلیف میراث فرهنگی و سایر ارگان ها در معرفی این مهم سنگین است و هر کوتاهی در این زمینه باید پیگیری شود.

این میراث ارزنده با همه تلاش، هزینه و انرژی باید حفظ شود

درویش امیری محصولات فرهنگی و میراثی را انحصاری دانست و اضافه کرد: این میراث ارزنده با همه تلاش، هزینه و انرژی باید حفظ شود و در این راستا مجلس شورای اسلامی در یکی از لایحه های قانون برنامه چهارم بر مشارکت مردم در حفظ و مرمت آثار باستانی تاکید کرده است.

 

 

وی صنایع دستی را بخشی از میراث فرهنگی دانست که با تاریخ انسان در آمیخته شده است و بیان کرد: صنایع دستی محصول خرد، اندیشه انسان با دست انسان که معرف فرهنگ، دین و مذهب است.

درویش امیری با اشاره به سهم بزرگ ایران در صنایع دستی جهان، گفت: از 450 صنایع دستی شناخته شده در جهان، سهم ایران 350 صنایع دستی است که بسیاری در حال انقراض و یا برخی منقرض شده اند.

در سه دهه گذشته صنایع دستی مظلوم واقع شده اند

وی با اشاره به اینکه در سه دهه گذشته صنایع دستی کشور مورد بی مهری و صنعتگران این بخش مظلوم واقع شده اند، تصریح کرد: دلیل اصلی این مسئله نبود آموزش مناسب بوده است و بسیاری از صنایع با مرگ صنعتگر نیز از بین رفته اند.

درویش امیری با اشاره به اشتغال زایی این بخش گفت: صنایع دستی یکی از حوزه هایی است که علاوه بر اشتغال زایی پاره وقت و کم هزینه ، بسیار زودبازده است.

معاون امور مجلس، حقوقی و استان های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: یکی از نگرانی های این بخش تامین بازار فروش محصولات آن است که باید مورد توجه باشد و صنعتگر چنین دغدغه ای را نداشته باشد، زیرا در کشور ما به راحتی برای محصولات مدرن و کم بازده بازار فروش ایجاد می شود .

حمایت بیمه ای از صنعتگران در رده سنی 15 تا 50 سال انجام می شود

درویش امیری اظهار کرد: حمایت بیمه ای از صنعتگران مشکل دیگر این بخش است، هم اکنون حمایت بیمه ای از صنعتگران در رده سنی 15 تا 50 سال انجام می شود ؛ و مشکل کنونی مربوط به صنعتگران بلای 50 سال است که انتظار داریم مجلس این را هم با همیاری و همکاری با سازمان میراث فرهنگی ساماندهی کنند.

وی با اشاره به اهمیت بخش گردشگری افزود: گردشگری صنعتی زودبازده، کم هزینه و پردرآمد است که فرصتی ویژه برای کشورهای مختلف ایجاد کرده است و در تمامی جهان تامین زیرساخت های این بخش برای جذب گردشگر خارجی مورد توجه قرارگرفت.

 

 

درویش امیری بیان کرد: از آنجاییکه کشور ایران دارای ویژگی های خاصی در گردشگری حلال است و به نوعی منادی گردشگری حلال در جهان است می تواند مقصد خوبی برای مسافرانی باشد که که به دنبال امنیت کانون خانواده خود در گردشگری هستند.

وی بیان کرد: ایران مهد حفظ کانون خانواده ها در گردشگری است و این فضا و نگاه ویژه رهبری به مسئله رونق گردشگری باعث شد که امسال مجلس این سازمان را در ردیف صنعت و معدن و در صندوق توسعه ملی قرار دهد.

نگرانی ها ورود گردشگر خارجی با هم اندیشی با وزیر اطلاعات کاهش یافت

این مقام مسئول ادامه داد: برخی نگرانی ها در زمینه ورود گردشگر خارجی به کشور در زمینه امنیتی و اخلاقی وجود داشت که با جلسات هم اندیشی با وزیر اطلاعات و موسسه های مردم نهاد این بخش کاهش یافت.

درویش امیری اظهار کرد: استان مرکزی نامداران بزرگی را به تاریخ معرفی کرده است که هر کدام در دوره خود موجب تغییر تاریخ ، فضای اجتماعی ، فرهنگی و تاثیرات ماندگار شده است چون امام خمینی (ره) که تاثیرگذارترین شخصیت قرن بود.

وی فعالیت های صورت گرفته در استان مرکزی را خوب عنوان و گفت: در راستای مشارکت مردم باید اتفاق های تازه تری در این استان بیفتد و بتوان بخشی از مکان های تاریخی چون اقامتگاه ها و هتل ها با حفظ تمام مولفه ها به بخش خصوصی سپرده شوند.

درویش امیری در پایان درباره انتخاب مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: پس از جمع آوری نظرات و دیدگاه ها تصمیم بر این شد ماموریت سنگین این بخش به فردی که در این زمینه تجربه داشته سپرده شود.

وی گفت: تعامل سازنده با دیگر سازمان ها و بدنه سازمان میراث فرهنگی و نگاه چند سویه به سازمان از موارد مهم در انتخاب مدیریت جدید بود.

در این مراسم سید محسن رحمتی پس از هشت ماه سرپرستی، سکان مدیریت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را به سید محمد حسینی تحویل داد.

کد خبر 2298014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha