۱۳ تیر ۱۳۹۳، ۱۱:۰۶

ذوالفقاری و نگارش فرهنگی درباره باورهای مردم ایران

ذوالفقاری و نگارش فرهنگی درباره باورهای مردم ایران

حسن ذوالفقاری از آماده‌سازی کتاب جدید خود با عنوان «فرهنگ باورهای مردم ایران» برای چاپ و انتشار در بازار نشر خبر داد.

حسن ذوالفقاری مولف و محقق در گفتگو با خبرنگار مهر، با اعلام این خبر گفت: این کتاب 600 مدخل دارد که در مورد 600 باور شکل‌گرفته مهم در میان مردم ایران است. می‌توان در این زمینه به نمونه‌هایی چون ناخن، دیگر اعضا و جوارح بدن انسان تا گیاهان و اسباب و وسایل زندگی اشاره کرد.

وی افزود:‌ باورهای طبی، داروشناسی، بیماری‌ها،‌ نجوم، خوردنی‌ها، خواب‌ها و باورهای دینی و مذهبی از دیگر حوزه‌هایی هستند که در طول تاریخ مواردی از آن‌ها به فرهنگ تبدیل شده و مداخل این کتاب شامل آنها می‌‌شود. این باورها یا به عبارت دیگر، مداخل این کتاب هم جامعیت دارند و از تمام مناطق ایران هستند.

این محقق درباره منابع تولید این کتاب گفت: بخشی از منابع، میدانی بودند و حاصل تحقیق و تفحص در تمام نقاط ایران بودند. بخشی از منابع نیز کتابخانه‌ای هستند که منبع و ماخذ مشخصی دارند. برای این منظور، نرم‌افزاری طراحی شد و اصطلاحات و عبارات گردآوری و سپس ادغام شدند. یعنی در نتیجه، 12 هزار مورد گردآوری شدند که در 600 مدخل تدوین شدند.

ذوالفقاری ادامه داد: یکی از باورهایی که بین مردم بیشتر مناطق ایران وجود دارد، این است که اگر تفاله چای، روی سطح چای بایستد، مهمان خواهد آمد. درباره چنین باورهایی که در اکثر نقاط کشور وجود دارند، تنها به دادن نشانی و محل رایج بودن آن باور اکتفا شده است. پراکندگی‌های یک باور در نقشه ایران از دیگر مطالب این کتاب است. به علاوه بازتاب این باورها در امثال و اشعار ادبیات فارسی هم در این کتاب درج شده است.

مولف کتاب‌های آموزش جامع زبان فارسی گفت: این کتاب قرار است توسط نشر چشمه منتشر شود و در دست آماده‌‌سازی است. کارهای مربوط به مجوز چاپ آن نیز انجام شده و امیدواریم در سال جاری به چاپ رسیده و وارد بازار شود.

کد خبر 2324387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha