۲۵ شهریور ۱۳۹۳، ۱۳:۰۲

گزارش مهر/

ساختمان فانوس دریایی بندرگز در معرض تخریب است / نصب دوربین ترافیکی و روشنایی بر روی آثار تاریخی

ساختمان فانوس دریایی بندرگز در معرض تخریب است / نصب دوربین ترافیکی و روشنایی بر روی آثار تاریخی

بندرگز - خبرگزاري مهر: ساختمان فانوس دریایی بندرگز يكي از آثار ارزشمند تاريخي، متعلق به اواخر دوره قاجار و اوايل دوره پهلوي است كه اكنون به دليل نبود نظارت درست و استفاده نامناسب از آن در معرض خطر تخريب قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، 11مرداد سال84 ساختمان فانوس دريايي بندرگز براي توجه بيشتر به حفظ و نگهداري ازاين بناي تاريخي در فهرست آثار تاريخي كشوربه ثبت رسيد، اما آنچه را كه اكنون مشاهده مي شود اينكه حتي ثبت اين بناي ارزشمند تاريخي هم نتوانسته كمكي به سالم ماندن آن كند.

ساختمان فانوس دریایی مربوط به اواخر دوره قاجار - دوره پهلوی اول است كه برای سهولت درامر کشتیرانی ساخته شده و یکی از قدیمی ترین فانوس های دریایی باقی مانده ایران به شمار مي رود كه براثر نصب پرژكتور و دوربين هاي ترافيكي، اكنون كج شده و در شرايط نامطلوبي به سر مي برد.

به اعتقاد برخي كارشناسان بسياري از آثار تاريخي موجود در كشور با قدمت چند هزار ساله يا هنوز به ثبت نرسيده و آن دسته از آثار و محوطه هاي تاريخي كه در فهرست آثار ملي ثبت شده اند نيز به دليل نبود نيروهاي حفاظتي كافي در معرض آسيب قرار دارند.

میراث فرهنگی مسئول تخريب فانوس دريايي است

نائب رییس شورای اسلامی بندرگز میراث فرهنگی را مسئول تخريب فانوس دريايي دانست و گفت: در زمان های نه چندان دور اسکله و فانوس دریایی بندرگز از رونق زیادی برخوردار بود.

جمشید کردی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: فانوس دریایی چراغ و راهنمای کشتی های باری این بندر بود؛ این فانوس در بالای سد قرار داشت که بر اثر پایین آمدن آب دریا و عقب نشینی ساحل سد از سواحل فاصله گرفت و بعدها با لایه ای از خاک پوشیده شد.

وی با بیان اینکه هنوز آثار این سد با ارتفاع بیش از دو متر در مجاور فانوس دریایی مشخص است، اضافه کرد: این فانوس سالها مورد بی توجهی قرار گرفته است، حدود 20سال قبل شخصی به نام سینه سپهر از هزینه شخصی خود این اثر را مرمت کرد.

اين عضو شورا خاطر نشان کرد: ده سال پیش كه این بنا در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسید، امید می رفت این اثر مورد حفاظت بیشتر قرار گیرد اما متاسفانه تا این لحظه میراث فرهنگی گلستان حتی ریالی برای آن هزینه نکرده است.

وی تصریح کرد: در دوره سوم شورای اسلامی شهر احداث میدان در اطراف فانوس دریایی و مرمت آن از سوی شورا و شهرداری انجام شد تا این اثر برای نسل هاي آینده حفظ و حراست شود.

سنگ های به کار رفته در مرمت ساختمان فانوس دريايي باعث تخريب اين بنا شده

نائب رییس شورای اسلامی شهرستان بندرگز با اشاره به کج شدن فانوس دریایی بندرگز، اظهار كرد: من کارشناس فنی در اين حوزه نیستم اما به نظر می رسد سنگ های به کار رفته در مرمت فشار مضاعفی به آن وارد کرده و اين اثر تاريخي را به تخريب تهدید می کند.

جمشيد کردی با بیان اینکه پیشنهاد احداث فانوس دوم در شهرستان بندرگز را به اعضای شورا و شهردار داده ام، بیان كرد: در حال حاضر امکان احداث فانوس دوم که نماد و سمبلی از فانوس اصلی است در ساحل دریا و در محل استقرار قایق های موتوری داده شده است.

وي اضافه کرد: حکاکی مشخصات فنی و تاریخچه این اثر و استقرار آن در کنار فانوس دوم می تواند به شناخت بیشتر این اثر کمک کند و با حفاظت بیشتر و ممانعت از تخریب بیشتر فانوس اول اجازه دهیم فانوس دریایی بندر در حافظه و خاطره مردم باقی بماند.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بندرگز با بیان این نكته كه در سنوات گذشته تخریب ها و مرمت های غیر اصولی به این اثر آسیب وارد کرده، گفت: وقتی یک بنا و یا یک اثر دست نخورده باقی می ماند کار مرمت و حفاظت از آن به مراتب آسانتر است.

 

 

نصب دوربین ترافیکی و پرژکتور در حريم فانوس دريايي به اين اثر آسيب وارد كرده

رضا متكي در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در حال حاضر نصب دوربین ترافیکی و پرژکتورهای حریم فانوس به اين اثر تاريخي آسیب رسانده است كه تذکراتي در این خصوص به متولیان داده شده است.

اين مسئول شهرستاني با اعلام اين مطلب كه در حال حاضر تعامل بسیاری خوبی بین شوراو شهرداری و سازمان میراث برقرار شده، افزود: اميدواريم در آینده ای نزدیک مطالعات و عملیات نجات بخشی و مرمت اصولی این اثر انجام شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان از تصويب طرح ساماندهی ساحل بندرگز در کارگروه گردشگری اين اداره خبر داد و گفت: این طرح در فازهای مختلف اجرا خواهد شد و در فاز اول حدود 800 میلیون تومان اختصاص یافته است.

فانوس دریایی در تصويب طرح ساماندهي ساحل بندرگز قرار دارد

احمد تجری با بیان اینکه فانوس دریایی نیز در این طرح قرار دارد، افزود: روشنایی فشار قوی و ضعیف، کمپ، آلاچیق، مبلمان، نمازخانه و احداث سرویس بهداشتی با این اعتبارات انجام شده است.

وی با بیان اینکه ساماندهی محوطه  شنا از وظایف میراث نیست، اضافه کرد: اما در سال گذشته با وزارت کشور و شهرداری در این حوزه همکاری کرده و امسال نیز حدود 150 میلیون تومان اعتبار برای این بندر در نظر گرفته شده است.

اين مسئول استاني تاكيد كرد: با توجه به گستردگی مباحث میراثی و گردشگری همه دستگاههای مرتبط بر اساس وظیفه مندی در این حوزه تلاش کنند زیرا اگر قرار باشد میراث فرهنگی به تنهایی این کار را انجام دهد سال ها زمان نیاز است.

به گزارش خبرنگار مهر، بي توجهي متوليان امر به آثار تاريخي و ارزشمند ميراث فرهنگي در منطقه استراباد باعث شده تا هر روز شاهد فرسايش و از بين رفتن يكي از آثار تاريخي دراين خطه باشيم.

اينكه هر يك از دستگاه هاي متولي انگشت اتهام خود را براي آسيب ديدگي ساختمان فانوس دريايي كه به عنوان يكي از آثار كهن تاريخي  كشور به شمار مي رود به سوي يكديگر گرفته و از آنچه بر سر اين بناي قديمي مي آيند، چشم مي پوشانند قدري نگران كننده است، چرا كه بناهاي تاريخي در كش و قوس اين چانه زني ها قامت خم كرده و به مرور تن به فرسودگي مي دهند.

بناهاي تاريخي سرمايه هاي نظام مقدس جمهوري اسلامي براي نسل هاي آينده هستند و میراث فرهنگی عنصري منحصربه‌ فرد و غیر قابل جایگزینی براي انتقال بسياري از ارزش ها و باورها به نسل‌هاي بعدي به شمار مي رود از اين رو توجه به حفظ و صيانت از آن يك ضرورت محسوب مي شود و انتظار مي رود تا اداره كل ميراث فرهنگي استان سياست هاي خود را در راستاي حفظ، مرمت و احياي آثار تاريخي اين منطقه بنا كند.

کد خبر 2371410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha